Min lille have er mit fitnesscenter - der er åbent 24-7 årets 365 dage. Altid med en mulighed for at få rørt havemusklerne . Velkommen til - jeg sætter stor pris på dit besøg og håber du føler dig hjemme her blandt havetrivialiteter og årstidsnormaler..... måske du endda får lyst til at plante en staude hos dig selv eller lægge en kommentar hos mig, det ville glæde mig meget - så: Carpe Rutila

GRIB SPADEN - Venlige have hilsener Dorthe alias: Frøken Solhat / IG: glimpses_and_moonlight

torsdag den 12. juli 2012

Tinnes valmuer.......








..............er skønne - nuancerne er mange og i lige de lækre lilla og lyserøde farver jeg gerne vil have i min have i tiden. De er der i både dobbelte, semidobbelte og enkle - frynsede og ikke frynsede.

For mange år siden efterhånden - inden min haveinteresse for alvor tog fart  - fik jeg lov at høste frø hos en ældre dame i min barndoms by.........her voksede valmuer i et hav af især røde og lilla nuancer............jeg høstede ukritisk  af alle nuancerne.....og såede dem i haven. De fleste af de valmuer der kom frem året efter var røde - postkasse røde - smukke røde valmuer - og jeg elskede dem fordi de var røde.

Det samme gentog sig et par år indtil jeg lige så stille begyndte at sortere de røde fra og hellige mig de lilla og lyserøde som langsomt gik hen og blev mine favoritter.

Ind imellem sker der noget med ens smag og syn på farver..........det ændre sig med tiden og farver man før var vild med, bliver nedprioriteret mens andre vinder frem............jeg bliver ganske givet påvirket af tidens trend ind i mellem eller måske vælger jeg ubevidst  de farver jeg har det godt omgivet af....farver der er en lise for sjælen. 

I dag er der ikke mange af de røde tilbage - jeg er hurtig til at hive dem op når farven åbenbarer sig........der kommer dog stadig én hist og pist men de lilla har fået lov at tage teten  med et drys af lyserøde imellem.

Det lilla/lyserøde flor er vokset støt fra år til år på denne måde:



Jeg binder en lille snor rundt om de flotteste og største valmuer hvert år...og så sørger jeg for at høste lige netop disse frøkapsler når tiden er inde. Der forsvandt et par af mine poser med valmuefrø da jeg var til blogtræf i september.....så et eller andet sted der ude i haveblogland er der formegentlig flere af Tinnes skønheder.



17 kommentarer:

  1. For noen skjønne valmuer! Skjønner godt at du gjerne vil ha disse lilla og lys duse fargede valmuene i hagen :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. .......tak Grethe.....de er smukke og florlette når ellers regnen ikke tynger dem så tilfældet er IGEN i dag :0)

      Slet
  2. Dine vaæmuer skønne. Super smart trick med snoren på dem, der skal tages frø fra, og det er jo en pæn løsning på et velkendt problem ;-)
    Jeg tror altid, at jeg kan huske det, men det kan jeg jo ikke, så nu vil jeg da også til at markere med snore.

    SvarSlet
    Svar
    1. .....*SMILER* - ja den der med at vi sagtens kan huske det kende vi vist alle sammen.....men af en eller anden grund lykkes det sjældet helt som man troede ;o)

      Slet
  3. Fina fina vallmo!Jag brukar oxå ta ett snöre runt de jag vill spara :-)
    Visst är New Dawn vacker jag har den oxå :-) helt underbar!
    KRAM från mig!

    SvarSlet
    Svar
    1. ....ja det er godt med en lille ledetråd til sensommeren når tvivlen kommer snigende......var det nu den eller den eller måske den!!!

      New Dawn er helt fantastisk :0)

      Slet
  4. Hvor er de kønne!
    Jeg har selv et hjørne med vilde valmuer, som min datter har sået efter at have høstet frø på vej hjem fra børnehaven. De har en skøn rød farve og ligner lidt en grøftekant eller kanten af en kornmark. De får kun lov til at vokse ét sted i haven, alle andre steder bliver de luget væk.
    Jeg var så heldig at få frø af nogle skønne mørklilla valmuer fra Gitte, og de står så skønt nu. Jeg kan se af dit indlæg, at jeg skal huske at høste frøene.
    VH Nina

    SvarSlet
    Svar
    1. De røde er bestemt også skønne Nina......virkelig skønne.....på det rette sted. Det bliver ikke mere dansk end røde valmuer og blå himmel :0)

      Slet
  5. De er simpelthen SÅ skønne og det er bare med at få høstet en masse frø til værtindegaver og flere blogtræf...

    Din New Dawn er også utrolig fin - en rigtig MUST-HAVE i haven - jeg fik lige taget billeder af min i går, så jeg kommer nok til at efterligne dig lidt.... (hi-hi- hvad skal vi skrive om i morgen?)

    SvarSlet
    Svar
    1. Du kan tro der bliver høstet til den tid .....og sået nye ;0)

      Det er svært ikke at "efterligne" Ulla.......hvis man kalder det det........det er jo det er er aktuelt lige her og nu der kommer på bloggen - i hvertgfald hvis den fungere som en havedagbog som min ;0)

      Her kunne dagens tema være REGN REGN og så lidt REGN

      Slet
  6. Hej. De er godt nok skønne og meget flotte i farverne. Smart trick at sætte en snor på. Jeg har også mange valmuer, men de er allesammen purpurfarvede. Jeg skal også snart høste frø og give væk. Det er en stor glæde.

    SvarSlet
    Svar
    1. .....ja det er i hvertgfald effektivt når hukommelsen aligevel ikke rækker helt ind i august Birgitte ;0)

      Slet
  7. De är helt enkelt underbara! Så många färger, så fina de är! Mycket vackra bilder. Kram Hanna

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Hanna........de er ikk etil at undvære så længe de blomstrer og står med frøstand.....men lige pludselig er de grimme og må op igen ;0)

      Slet
  8. Fina vallmon i vackra färger!

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvarSlet

Hjertlig velkommen i min have. Jeg er utrolig glad for og taknemmelig over at du har lyst til at være med. Din kommentar kort som lang er meget velkommen ;0)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...