Min lille have er mit fitnesscenter - der er åbent 24-7 årets 365 dage. Altid med en mulighed for at få rørt havemusklerne . Velkommen til - jeg sætter stor pris på dit besøg og håber du føler dig hjemme her blandt havetrivialiteter og årstidsnormaler..... måske du endda får lyst til at plante en staude hos dig selv eller lægge en kommentar hos mig, det ville glæde mig meget - så: Carpe Rutila

GRIB SPADEN - Venlige have hilsener Dorthe alias: Frøken Solhat / IG: glimpses_and_moonlight

fredag den 6. juli 2012

Lets Party.......


..........for det her kræver bestemt et glas af den gode vin i aften.....og det selv om regnen står ned i stænger her lige nu  og øjensynligt ingen ende har . 

Da jeg i aftes gik og fotograferede mine opiumsvalmuer fik jeg øje på årets første solhat der nu er sprunget ud......den er ikke særlig stor, en smule deform og pjusket  - den sidder allernederst på stilken på min Echinachea "August Königin"......men den er der -  og lige straks er mine Pallida og alle de andre solhatte også klar til at feste hele sommeren og ikke mindst langt ind i sensommeren.........det bliver så godt.

SKÅL og god week-end :0)



25 kommentarer:

  1. Nøj det er tidligt og kan godt forstå vi elsker dem når de kan blomstre løs i månedesvis.Mine er nu knap så langt

    Har faktisk mistet 3 i år så må på kig efter et par nye slags der kommer jo nye til hele tiden, men det var faktisk nogen af de smukke så det er lidt øv.

    Hilsen Helle og skål i te:O)

    SvarSlet
    Svar
    1. ....det evar ærgeligt Helle.....men solhattene kan godt være lidt sarte over for al for fugtig jord måske det er tilfældet - de kan ikk elide at stå med tæerne i vand og vi har jo haft det temlig vådt ind i mellem :0)

      Slet
  2. Å Dorthe. Når jeg læser med hos dig drømmer jeg altid om både solhat og pæoner. Min have er jo meget skygget (det er ulempen ved at eje en skovhave) men jeg drømmer alligevel om at få et helt bed med solhat som på Fejø. Til pæonerne har jeg udset mig en stump jord langs pergolaen, det skal nok blive godt, men med solhattene er det straks sværere at finde den helt rigtige plet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det skal blive smukt med pæonerne der det er jeg sikker på søde. Tror bestemt du må have danmarks smukkeste skovhave og jeg glæder mnig til at se den ved lejlighed.

      Solhattene elsker sol - og især om foråret må der helst ikke være alt for meget der skygger for dem og tæt på åen er nok heller ikke sagen da de ikke kan lide at det er for fugtigt. De gør sig også smukt i et et par krukker.....så skal de bare stå lidt beskyttet om vinteren :0)

      Slet
    2. Det med krukkerne var måske en meget god ide faktisk for både på terrasen og den lille planteplads foran havehuset har jeg masser af sol. Udfordringen er så bare at jeg gerne vil have solhattene i det samme smukke selvskab som det jeg plantede på Fejø og det bliver lidt omfattende hvis det hele skal være i krukker.

      Slet
  3. Øj det er da et syn der gør godt, store og flotte knopper og en lille blomst:)
    Mine Pallida-børn er faldet fint til her hos mig og jeg glæder mig til de blomstrer næste år.
    Skål og ha en dejlig aften.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. ....ja glæden var stor kan du tro ;0)

      Jeg er glad for at mine/dine små pallida har det godthos dig og forhåbentlig vokser til så du kan få et fint flor næste år. Mine egne har det også godt så det tegner godt.

      Slet
  4. Hej Dorthe.
    Her er der ikke regn i stænger. Heller ingen solhat. Jeg ved ikke hvad der er gået galt, men de solhatfrø jeg såede, blev overhovedet ikke til noget som helst.
    Nå, men vi fik da rødvin til den grillede mad som vi nød de sidste solskinstimer i haven.

    Havehilsen
    Ole

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ole.....det var sørme ærgerligt med dine solhatte. Umiddelbart vil mit bud være at de ikke har fået kulde nok de små frø. Solhattenes frø skal stratifiseres og de elsker meget høje temperatursvingninger i deres tidlige barndom.........kig evt. under fanen øverst på siden hvor der står "Mine Solhatte" der finder du et på gode råd i den retning :0)

      Her måtte vi spise i udestuen med regnen silende ned :0)

      Slet
  5. Kjempe flotte bilder!

    Ønsker deg en kjempe fin sommerkveld. Klem

    SvarSlet
  6. Hej Dorthe.Sikke mange solhatte der står på spring.Har kun selv en enkel,og den er ikke ret langt fremme.Til gengæld for jeg mange valmuer.Glæder mig til de springer ud.
    God aften Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja valmuefloret bliver smukt i år......mine er i hvert fald super flotte og kraftige :0)

      Slet
  7. Skål og rigtig god aften.
    Virkelige dejlige billeder og god beskirivelse, tak for det.
    God Weekend.
    Have hilsen
    Anita

    SvarSlet
    Svar
    1. God week-end til dig også Anita .....jeg krydser fingre for lidt tørvejr :0)

      Slet
  8. Jeg går også og glæder mig til mine, de er godt på vej. Tillykke med din første.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Lisbeth.......det vare ikke længe nu før bier og sommerfugle kan boltre sig i de smukke solhatte ;0)

      Slet
  9. Skål... for pokker, du sætter festen tidligt i gang i år, Dorthe. Mine solhatte er ikke helt så langt fremme, men nu vil jeg da ud og se nærmere efter dem næste gang, det bliver tørvejr.

    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. *SMILER* - jeg lever under mottoet "skal der være fest så lad der være fest" og solhattenes genkomst er bestemt en værdig lejlighed ;0)

      Slet
  10. Jeg har i år mine første 2 solhatte, men der er kun en lillebitte knop i den ene, så jeg venter med spænding.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan jeg godt forstå Lene....jeg krydser fingre for at de bruger krudtet på at etablere sig rigtig godt så der venter et flor uden lige næste år :0)

      Slet
  11. Hej. Jeg vil også gerne skåle, mine solhatte er jeg spændte på, jeg plantede 8 mere i det samme bed i efteråret, men de er slet ikke så langt som dine. Jeg glæder mig meget til at de blomstrer.

    SvarSlet
    Svar
    1. ....er sikker på det bliver et flot syn Birgitte - de skal lige have ordentlig fat så skal der nok blive fest hos dig også :0)

      Slet
  12. Ih, hvor jeg også glæder mig. Mine står på spring, så snart bliver der også fest her ;-)

    SvarSlet

Hjertlig velkommen i min have. Jeg er utrolig glad for og taknemmelig over at du har lyst til at være med. Din kommentar kort som lang er meget velkommen ;0)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...