Min lille have er mit fitnesscenter - der er åbent 24-7 årets 365 dage. Altid med en mulighed for at få rørt havemusklerne . Velkommen til - jeg sætter stor pris på dit besøg og håber du føler dig hjemme her blandt havetrivialiteter og årstidsnormaler..... måske du endda får lyst til at plante en staude hos dig selv eller lægge en kommentar hos mig, det ville glæde mig meget - så: Carpe Rutila

GRIB SPADEN - Venlige have hilsener Dorthe alias: Frøken Solhat / IG: glimpses_and_moonlight

torsdag den 5. juli 2012

Linaria........



.....eller på dansk Torskemund (et navn der virkelig IKKE kan måle sig med dette smukke spirs skønhed - hvis du spørger mig) har nu den seneste uges tid svejet smukt  rundt omkring i bedene.......de er fantastisk smukke og gør det godt rundt omkring hvor de gavmildt sår sig selv år efter år.

Her står der nogle sammen med min sidste "Sarah Bernhardt" - og den svagt rosa farve matcher silkepæonen rigtig godt.

De fleste af mine Linaria stammer fra en frøstand der på den mest besynderlig vis havde forvildet sig ned i min taske efter et besøg på Clausholm slot for mange år siden da jeg var til haveselskabets marked derude.

Jeg har sjusset mig frem til at det må være en Linaria "Canon Went" da de er magen til de linaria Annette fra den gule havestue så gavmildt havde med til mig da vi var til træf i LIFE haverne i København sidste år i september.

Tror at dette smukke spir er ved at snige sig ind på min top ti liste over yndlinge i haven........


29 kommentarer:

  1. Den er godt nok fantastisk flot - de frø tror jeg at jeg skal have fat i ;) - Hvor mon mankan få sådan nogle henne....?

    SvarSlet
    Svar
    1. ........her om et par uger vil jeg tro ;0) Skal nok nippe nogle af når de er klar :0)

      Slet
  2. Hej Dorte,
    Linaria er smuk. Jeg så den i hvid hos Irishaven.
    Den rosa og faktisk en lilla håber jeg at få byttet mig til. Under åben have mødte jeg en kvinde med en fantastisk have. Vi skal mødes og bytte skønne planter.
    Skønne sommer billeder.

    SvarSlet
    Svar
    1. ........åh den hvide ville også være skøn. Det er fantastisk med sådenne nye havebekendtskaber Anne - ønsker jer en god byttedag :0)

      Slet
  3. Hej Dorte!sikke da nogle smukke spir.dem kunne jeg godt forelske mig i
    Har lige været i Tivoli og der var også nogle spir som jeg ikke kender.


    har lavet et nyt indlæg.Det kan være du kender den.God aften til dig Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja tror du ikke :0) Jeg har kigget og vil byde på en Veronika eller ærenpris på dansk men hviklen ved jeg ikke :0)

      Slet
  4. Linaria er også én af mine yndlinge. Jeg måtte dog ud og investere i en enkelt plante for et par år siden, og har haft "millioner" siden :)

    Annette: Du kan få frø hos mig, hvis du vil.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja de er skønne.......især langs min hæk har jeg mange.....de kan godt lide at stå hvor der ikke bliver rodet for meget i jorden ;0)

      Slet
    2. Hej Lene.Hvis jeg må være så fræk,så kunne jeg også godt tænke
      mig nogle frø hvis du har nogle tilovers.
      Hilsen Jette (mit lille gods)

      Slet
  5. Det er først i år, jeg har fået øjnene op for denne skønhed. Jeg skal helt sikkert have mange af dem i min have næste år.

    Jeg kender godt det der mystiske fænomen, at der lige pludselig ligger spændende frø i lommer og tasker - efter besøg i parker/haver ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. .....jeg så dem første gang i parken ved Clausholm slot - de var meget høje men så høje er de dog af en elleranden grund aldrig blevet her :0) Sig til hvis jeg skal nippe nogle blomsterstande til dig også :0)

      Slet
  6. Din Linaria "Canon Went" var aldeles bedårende vakker! Jeg liker godt dan sarte pastellrosa farve. Selv har jeg Linaria purpurea, og er blitt veldig glad i den. Heldigvis sprer den seg litt, så min tue vokser litt for hvert år! Mon om ikke jeg må skaffe meg frø til flere varianter av Linaria!

    SvarSlet
  7. Ja den er super smuk........purpurea må jeg lige kaste et nærmere blik på den lyder ogå spændende ;0)

    SvarSlet
  8. Yndig blomst, og jeg må indrømme at jeg ikke engang kender den ;-)Den står godt sammen med pæonen :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. ....den er utrolig yndig og passer så smukt ind i staudebedet :0)

      Slet
  9. Wauw, den er jeg også vild med og du har ret; men matcher pæonen smukt.

    Jeg vil også meget gerne på en liste til frø, hvis du har flere :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Susanne *SMILER* selvfølgelig skal du have frø jeg skal nok nippe af til dig også ;0)

      Din/ eller nu min - rosenslynge er lige ved at springe ud.......jeg plantede den op ad mit rustne plnatestativ......der er små røde klokker på nu som bare lige mangler at åbne sig lidt :0)

      Slet
  10. Ja det er sjovt hvordan man kan finde blomsterfrø nede i sin dametaske - hvordan gik det lige til :-))
    Hvor er den smuk.

    SvarSlet
    Svar
    1. .....ja jeg undrer mig også og gjorde store øjne over fundet da jeg kom hjem ;0)

      Slet
  11. Jeg fik den foræret af en dame sidste år, og den har allerede frøsået sig mange steder i haven. Det må den godt, den er meget sød.
    Knus
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. .....ja den komme lige så gerne som digitalis - og er let at luge væk hvor den er uønsket - hvilket ikke er ret mange steder ;0)

      Slet
  12. Jag har haft linaria i fyra, fem år. De första tre åren var det inga problem, men i fjol såg jag, att själva de små blommorna inte slog ut, utan bara skrumpnade bort. Då upptäckte jag små svarta baggar, som älskade att äta blomknopparna. Nu går jag, så ofta jag har vägarna förbi, och skakar ner dem i handen och mosar sönder dem. Men, det kommer nya hela tiden. Jag ville bara varna, för det är ju bra att stoppa baggarna så tidigt som möjligt!

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvarSlet
    Svar
    1. .....uha det lyder ikke godt og rigtig ærgeligt. Jeg kan ikke få google til at oversætte baggar for mig, men mon ikke det er nogle biller af en art- tak for advarslen og nu vil jeg da holde lidt ekstra øje med dem i fremtiden :0)

      Slet
  13. De lyserøde spir er helt skønne og står supergodt til din Sarah Bernhardt - jeg har ønsket mig den i flere år og var heldig at få den sidste år i både hvid, lyserød og lilla. Jeg er også kun glad hvis de frøsår sig i hvertfald lige de næste par år;)

    SvarSlet
    Svar
    1. .......tak Lisbeth. Ja så længe de kan tøjles lige som digitalis og valmuer så er de kun velkomne til at frøså sig endnu mere :0)

      Slet
  14. Jeg tilmelder mig også jubelkoret, fik den sidst år i lyserød men i år har jeg den både i lyserød og lilla! Trylle-trylle!! Den er både skøn i bedene og i buketter, så kan man ikke forlange meget mere. Da den er nem at kende er den også hurtig at rykke op i foråret hvis det bliver for voldsom, men som Lisbeth tager jeg det helt roligt de næste par år...:o)

    SvarSlet
  15. Have magi når det er bedst ;0) . Ja den er ikke på nogen måde invasiv - den kan let holdes i kort snor og det er let at skille fårene fra bukkene ;0)

    SvarSlet
  16. Tror det är Glimmerbøsse.
    /Ruben

    SvarSlet
  17. Hvor er de altså yndige. To af dem du sendte mig er gået til men resten har det fint. Og lige så snart jeg finder mine frimærker - eller husker at købe nye så kommer der frø. Mine natvioler ar sprunget ud og den anden aften var det virkelig vildt med jasmin, kaprifolie og natviol......

    kh
    Bettina

    SvarSlet

Hjertlig velkommen i min have. Jeg er utrolig glad for og taknemmelig over at du har lyst til at være med. Din kommentar kort som lang er meget velkommen ;0)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...