Min lille have er mit fitnesscenter - der er åbent 24-7 årets 365 dage. Altid med en mulighed for at få rørt havemusklerne . Velkommen til - jeg sætter stor pris på dit besøg og håber du føler dig hjemme her blandt havetrivialiteter og årstidsnormaler..... måske du endda får lyst til at plante en staude hos dig selv eller lægge en kommentar hos mig, det ville glæde mig meget - så: Carpe Rutila

GRIB SPADEN - Venlige have hilsener Dorthe alias: Frøken Solhat / IG: glimpses_and_moonlight

tirsdag den 31. juli 2012

Tennessee Solhat


..............stræber mod himlen og de første blomster på denne echinacea er ved at åbne sig. Den er smuk når den skyder kronbladene afsted nærmest lodret op som et raftehegn der beskytter midten.

Echinacea Tennesseensis eller Tennessee solhat  er ny i  min have og jeg er ikke stødt på den, før jeg så den hos Anne Svane i Rimsø - hun fortalt at det er første gang hun har taget den hjem og selv er meget spændt på den.

Tennessee Solhat er én af de oprindelige 9 arter af  solhatte der findes og altså ikke som f.eks. "Razzmatazz" og "Strawberry shortcake" en hybrid.  

Efter hvad jeg kan læse mig frem til så skulle E. Tennesseensis være en truet art i dens naturlige miljø på de amerikanske prærier, da især denne echinacea krydser sig uhyre let med de andre arter -  så det bliver vist ikke muligt at samle frø fra mine og så regne med at der komme nye sortsægte Tennessee solhatte ud af det, da der flere steder på de amerikanske hjemmesider står at især Tennessensis skal stå "many miles" - flere kilometer væk fra andre arter af Echinacea.......og det er svært i min have :0)

Den er ikke så kraftig voksende som nogle af de andre solhatte og skal derfor nok plantes lidt beskyttet uden alt for meget konkurrence fra naboerne for ikke at den skal opgive ævred. 

Bladene  som I ser nederst på siden - på denne tennesseensis adskiller sig fra mine andre purpursolhatte,  ved at være  mere lancet formede - lange og smale.....lidt lige som på min elskede  "Pallida".

..........og som den står der og soler sig har jeg på fornemmelsen at den bliver en af mine nye darlings:0)




 
De 9 arter af Echinacea hedder som følger:
  1. Echinacea purpurea - Purpur solhat
  2. Echinacea pallida - Bleg purpursolhat
  3. Echinacea tennesseensis - Tennessee Solhat
  4. Echinacea angustifolia - Smalbladet Solhat
  5. Echinacea atrorubens -
  6. Echinacea laevigata
  7. Echinacea paradoxa - Gul solhat
  8. Echinacea sanguinea
  9. Echinacea simulata

I haven har jeg nu de øverste tre arter - markeret med fed.............alle de mange andre solhatte jeg har er altså hybrider og ikke arter men krydsninger mellem især purpurea og pallida. Disse krydsninger findes der efterhånden rigtig mange af og der kommer hele tiden nye til.

Som mange er bekendt med så har Echinacea  traditionelt været brugt af indianerne som naturmedicin og stadig idag er echinaceaolie meget brugt i medicinalindustrien. Her er det dog vist kun arterne purpurea, pallida og angustifolia der gør sig gældende.



Bladene på tennesseensis til venstre og bladene på purpurea til højre.

13 kommentarer:

  1. Takk for flott info om solhatt. Jeg har sådd den pallida i vår og er spent på om den vil blomstre til neste år. Det finnes så mange flotte solhatter, at det er noe alle burde ha i sin hage :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja de er ikke til at undvære - og pllidaen er simpelthen skøn :0)

      Slet
  2. Kære Dorthe. Ih hvor er de flotte de Solhatte, jeg bliver mere og mere glad for dem. Jeg har Greeen Envy, lyserøde/lysviolette, mørkerød og vist nok en hvid, dvs jeg har ikke set den endnu, måske den er gået til. Kan man forøvrigt for lysegule Solhatte :)

    Kh Lise Lotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja de er simpelthen skønne og en lysegul kan du sagtens få....den hedder Sunrise og er fantastisk smuk nærmeste svovlgul :0)

      Slet
  3. Godaften Dorthe.Smukke solhatte i din have.Men da jeg ikke har mere
    end to,som ikke er sprunget ud endnu,Har jeg i stedet
    lavet et indlæg om brogede planter,som er temaet lige nu.
    god aften Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :0) Her er jeg gået på ferie mode så jeg kommer ikke så vidt omkring i blogland desværre........tiden går med andre dejlige aktiviteter :0)

      Slet
  4. Ja bladene er da meget forskellige, det er da spændende. Det er en fin solhat, den må jeg kigge nærmere på.
    Knus
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er super skøn kan du tro ....og farven er fantastisk :0)

      Slet
  5. Skønt at have et lille stykke af prærien i sin have :-)

    /Birgitte - som venter utålmodigt på sin egen (gule klassiske mormor) solhat

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er fantastisk ......bare så også temperaturene kunne hoppe lidt der op ad :0)

      Slet
  6. Å så herlig blomst:) Også herlige bilder fra din hage, jammen har dere fått gjort ting i hagen. Her hos meg har det vært litt som skomakerens sko. ANdres hager har tatt mer av min tid, og lite har jeg fått gjort selv. Men det vokser og gror, og noen planer er lagt. Jeg håper jeg får gjort litt de neste ukene. Jeg har enda ikke så mange solhatter i min hage, jeg forsøker, men de virker å være litt sene med å komme i gang her... Å jeg skulle gjerne tittet innom deg på min vei gjennom danmark, men nå har det seg slik at jeg mulig skal en tur til danmark igjen om et par uker. på jylland, men det er kanskje langt fra deg...

    SvarSlet
    Svar
    1. og mailen selvfølgelig: dorthe.claus@mail.dk

      Slet
  7. Tak Linda.....som du dog kommer rundt :0)

    Jylland er lige hvor jeg bor .....nærmere bestemt i nærheden af Viborg.........men smid en mail så kan vi jo aftale nærmere hvis det kunne lade sig gøre - det kunne være smadder hyggeligt :0)

    SvarSlet

Hjertlig velkommen i min have. Jeg er utrolig glad for og taknemmelig over at du har lyst til at være med. Din kommentar kort som lang er meget velkommen ;0)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...