Min lille have er mit fitnesscenter - der er åbent 24-7 årets 365 dage. Altid med en mulighed for at få rørt havemusklerne . Velkommen til - jeg sætter stor pris på dit besøg og håber du føler dig hjemme her blandt havetrivialiteter og årstidsnormaler..... måske du endda får lyst til at plante en staude hos dig selv eller lægge en kommentar hos mig, det ville glæde mig meget - så: Carpe Rutila

GRIB SPADEN - Venlige have hilsener Dorthe alias: Frøken Solhat / IG: glimpses_and_moonlight

lørdag den 23. marts 2013

Retur til Egeskov


Hele huset sover endnu og alt er stille....udenfor ligger sneen tykt og punkterer effektivt drømmene om forårsklædte krukker og grønne fingre i jorden i påsken. I stedet vil jeg nu tage jer med en tur til Egeskov slot som jeg besøgte i sommerferien 2012.

Egeskov slot ligger smukt blandt bølgende fynske kornmarker og spejler sig eventyrligt i voldgraven - et drømmesyn for en pige på 8 år, der straks udbryder at: "her vil jeg gerne bo".

Parkanlægget er stort og inddelt i utallige haverum der hver især byder på helt fantastiske, smukke og sansemæssige oplevelser. Et nyt haveeventyr begynder hver gang man kommer rundt om en hæk eller bygning.

I mange år er parken blevet kaldt Danmarks smukkest park og det forstår man så godt. I 2012 blev parken udnævnt af CNN til at være blandt verdens 12 mest fantastiske haver.....en fantastisk flot placering for en park i Danmark når man tænker på hvor mange smukke historiske haver der findes rundt omkring. En hæder jeg syntes vi skal være stolte af og æren skal ikke mindst tilskrives den nuværende slotsgartner Peter Bonde Poulsen der i mange år har taget vare på parken og været forgangsmand for oprettelsen af flere af de smukke haverum.

 

Piet Heins solur inde midt i den runde og smukt beplantede takslabyrint -
herinde i midten finder du, hvis du kommer igennem - "Den blå have" og en bænk at hvile ud på :0)


 


Et kig ned gennem alléen ved den gamle labyrint - for enden åbenbarer "den Engelske have" sig,
 med sine smukt formklippede taks og Piet Heins Superæg ved voldgraven.

 


Et glimt fra den eventyrlige og fredfyldte "Vandhave" og den smukt anlagte "Dufthave"
 


Spejlbassinet i "Den hvide have" - en fredfyldt oase.
 
 
 
Glimt fra "Renaissancehaven" 
 
 
 
Den smukke "Urtegård" med sommerblomster, krydderurter og grøntsager
- springvand og små lysthuse.
 
 

 

Den imponerende og meget gamle og hæk rundt om urtegården.
 


Påfuglen i "Den hvide have" og et glimt fra "Den grå have".
 
 




Når nu I skal til at planlægge sommerens udflugter så kan jeg kun på det varmeste anbefale en tur til Egeskov. Her er desuden masser af aktivitetes muligheder for børnene - de vil elske de mange labyrinter og ikke mindst en gåtur i trætoppene - et perfekt udflugtsmål for hele familien.

Har I - i modsætning til mig - tid i Pinsen,  så afholdes der her "Store havedag " på Egeskov slot.

15 kommentarer:

  1. Tak for smukke billeder fra Egeskov.
    Knus
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var så lidt......syntes vi trængte til lidt sol og sommer ;0)

      Slet
  2. Tak for en dejlig rundvisning! Jeg har aldrig været der, men det skal jeg da råde bod på!

    SvarSlet
    Svar
    1. Uha ja det må du bestemt......skønt at tage picnik-kurven med og sætte sig i den engelske have.....det kan anbefales ;0)

      Slet
  3. Vi kørte forbi Egeskov i sommer og der var stopfyldt med biler... så taber jeg lidt pusten!! Men når jeg ser dine billeder, fortryder jeg alligevel lidt. Det ser bare superskønt ud og dejligt med en lille sommerpause i form af en billedkavalkade, nu hvor vi kun kan kigge på sne udenfor.
    Gad vide om det er springvand fra Eventyrhaver, du viser?
    Tak for en dejlig havetur :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. *SMILER*......da vi kørte derned fra vores Camping plads ved Kerteminde - var det i regn og tordenbyger....men heldigvis holdt det tørvejr det meste af tiden vi var der så vi har nok været heldige med at mange er blevet hjemme pga vejret - for det var bestemt ikke sådan at vi følte vi gik rundt som sild i en park ;0) Næste gang må du ikke køre forbi ;0)

      Godt spottet søde Jette det er netop Eventyrhavers flotte springvand jeg har taget billeder af ;0)

      Slet
  4. Utrolig vakre bilder. Jeg har bladd meg opp og ned flere ganger for å nyte. Dit må jeg reise. Ha det godt! Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Anne...ja hvis muligheden byder sig så kan jeg kun varmt anbefale et besøg :0)

      Slet
  5. Thanks for the tour of the gardens. Great photos. Looks like a very nice place to visit. Here on the shores of Lake MIchigan in USA gardening is different that is why I so enjoy seeing what others post and enjoy. I will return for more of your Blog. Thanks again. Jack

    SvarSlet
    Svar
    1. It is indeed a nice place.......you are always welcome Jack :0)

      Slet
  6. Tak for din rundvisning på Egeskov:-) Det er efterhånden mange år siden, at jeg selv besøgte stedet, og jeg husker slet ikke at staudebedene var så flotte. Men stedet har nok også udviklet sig med årene.
    Nu får jeg sådan en lyst til at se det igen, måske skulle jeg planlægge en familieudflugt:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. De varmeget flotte og blomsterrige Bente......og urtehaven svulmede af geoginer og andre sommerblomster. Familien bliver begejstret...lige som du - det er jeg sikker på ;0)

      Slet
  7. Tak for den fine rundsvisning, Egeskov Slot og haverne burde på min liste over besøgssteder i år, og nu er jeg ikke i tvivl om at den også kommer det. Sommerferien bliver i år til weekender i Danmark, så jeg må ned og have et gensyn med Egeskov, som vi kun har besøgt én gang for mange, mange år siden da drengene var mindre.

    Tak, Dorthe :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var så lidt Ulla - og sydfyn er et fantastisk sted at køre hen på en week-endtur - det er lige noget for dig ;0)

      Slet
  8. Hej Dorthe.
    Det ser ud til I har haft en dejlig dag på Egeskov. Sikke nogle kønne unger du har:-)
    Jeg var også tæt på Egeskov slot sidste år, da jeg var til åben have i Helbos have. Det er også et besøg værd. Jeg ved ikke helt hvad vi skal i vores sommerferie i år, andet end at vi skal være hjemme i de første to uger, og så skal pigerne og jeg i sommerhus den tredje uge, imens Jacob er på arbejde. Så må han køre i sommerhus når han har fri. Men hvad vi ellers skal lave er endnu ikke planlagt. En tur til Egeskov er jeg sikker på mine tøser på 8 og 10 år vil synes er et rigtig godt udflugtsmål.
    Men nu skal vi lige ha' forår først. Gid al den sne var kommet imens det var rigtig vinter, frem for at ligge der nu, hvor det kribler i vores grønne fingre. Jeg håber snart solen får magt, så vi kan få vejr der passer til årstiden.
    Rigtig god påske.
    Venlig hilsen Malene

    SvarSlet

Hjertlig velkommen i min have. Jeg er utrolig glad for og taknemmelig over at du har lyst til at være med. Din kommentar kort som lang er meget velkommen ;0)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...