Min lille have er mit fitnesscenter - der er åbent 24-7 årets 365 dage. Altid med en mulighed for at få rørt havemusklerne . Velkommen til - jeg sætter stor pris på dit besøg og håber du føler dig hjemme her blandt havetrivialiteter og årstidsnormaler..... måske du endda får lyst til at plante en staude hos dig selv eller lægge en kommentar hos mig, det ville glæde mig meget - så: Carpe Rutila

GRIB SPADEN - Venlige have hilsener Dorthe alias: Frøken Solhat / IG: glimpses_and_moonlight

søndag den 10. marts 2013

Der sker noget........

 
.........når de overvintrende planterne i krukkerne bliver udsat for sol og varmegrader der minder mere om forår end de grader der findes udenfor idag. (Brrrr.......vinteren er nu vendt tilbage med frost og fistelsne - suk)
 
Her er det min klematis "Pixie" der sidste week-end byttede drivhuset ud med den lidt lunere og isolerede udestue. I ugens løb har den fået tilført vand og næring og se nu her hvad der sker med knopperne.......de vokser og vokser. 
 
Jeg kan næsten ikke vente til rankerne er oversået med de skønne små limegrønne blomster. Denne klematis udemærker sig udover blomsterfloret ved at være stedsegrøn - hvilket også tydeligt fremgår af billederne. Alle bladene er fra sidste sæson og snart kommer flere nye.
 
(De sidste 4 billeder er fra april sidste år )
 

 
 





12 kommentarer:

  1. Hold nu op hvor er den bare yndig.... "Pixie", det navn må jeg skrive mig bag øret...den MÅ jeg eje.... :)

    Fortsat go' søndag

    Havetrunten/Rikke

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja den er værd at huske på "Havetrunte"....og velkommen her på sådan en kold vinterdag i marts :0)

      Slet
  2. Det ligner en succes, og inden længe kan du nyde de smukke blomster igen. Er der ikke noget med at blomsterne også dufter?
    Og må jeg spørge: har du haft den i drivhuset til for nylig, tildækket eller hvordan? Jeg spørger fordi jeg har forsøgt at overvintre min "Early Sensation" i et køligt værelse indenfor, men det virker ikke rigtigt. Måske skulle jeg have haft den i drivhuset alligevel.

    Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja overvintringen ser ud til at lykkedes - blomsterne de dufter meget fint - ikke sådan berusende og overvældende men lidt delikat :0) Jeg satte krukken ind i drivhuset i efteråret inden frosten....den har ikke været dækket til eller noget....den har bare stået derinde sammen med alt mit skrammel.

      En enkelt gang har jeg dynget sne i krukken for at fugte den lidt. Sidste week-end kom den så ind i udestuen og fik vand og et skvis gødning og jeg kan allerede ser hvor knopperne vokser.

      Hvad der er gået galt med din om det er den tørre luft inde eller andet ved jeg desværre ikke - jeg har før haft en stedse grøn klematis plantet ud i drivhuset også en der skulle kunne klare mosten - men den overlevede ikke - så hvad der gør forskellen skal jeg lade være usagt ;0)

      Slet
    2. Tak for dit svar, jeg må konkludere at drivhus-metoden nok er bedre end at have den inde i huset. Hvis jeg erstatter min clematis, vil jeg forsøge din metode næste vinter, og så måske dække med lidt ekstra bobleplast, hvis det bliver meget streng vinter.

      Nu nyder jeg bare med her, så... :)

      Slet
    3. Ja der er noget der tyder på at drivhuset er bedre til det formål så du nyder bare løs søde ;0)

      Slet
  3. Toppen att du fått den att övervintra och se så livskraftig ut. Jag minns när du köpte den och jag blev imponerad redan då och nu i år bara måste jag införskaffa mig en Pixie jag med. En sån trevlig klematis måste man ju bara ha.

    Kram

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er skønt at det er lykkedes søde Anna....og inden længe er der 100 vis af blomster igen. Jeg kan kun varm anbefale den lille skønhed ;0)

      Slet
  4. Hvor dejligt at tage forskud så foråret :)

    SvarSlet
    Svar
    1. mmmmm - det er super skønt og en nødvendighed med det vintervejr der bliver ved med at feje ind over landet :0)

      Slet
  5. Hej Dorthe.Sikke da en smuk clematis.Den kender jeg ikke.Men jeg har en Multi blue i mit drivhus,
    der også står med fine knopper.(se mit nye indlæg)Den når at blomstre to gange årligt,og jeg klipper den helt ned hvert år.
    God søndag til dig knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er skønt når knopperne begynder at svulme og inden vi får set os om er alpina og montaner sorterne i fuld blomst - det er næsten ikke til at vente ;0)

      Slet

Hjertlig velkommen i min have. Jeg er utrolig glad for og taknemmelig over at du har lyst til at være med. Din kommentar kort som lang er meget velkommen ;0)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...