Min lille have er mit fitnesscenter - der er åbent 24-7 årets 365 dage. Altid med en mulighed for at få rørt havemusklerne . Velkommen til - jeg sætter stor pris på dit besøg og håber du føler dig hjemme her blandt havetrivialiteter og årstidsnormaler..... måske du endda får lyst til at plante en staude hos dig selv eller lægge en kommentar hos mig, det ville glæde mig meget - så: Carpe Rutila

GRIB SPADEN - Venlige have hilsener Dorthe alias: Frøken Solhat / IG: glimpses_and_moonlight

søndag den 9. oktober 2011

Solhatten takker ikke helt af endnu.....




Her er det den dobbelte Razzmatazz der spreder lidt efterårs lykke.....


.........og med det mener jeg selvfølgelig ikke undertegnede, men de skønne stauder derude i haven :0)

Selv om de fleste Echinacea er ved at nikke farvel og på gensyn så er der flere der pludselig glæder mig med nye knopper og blomster.



Den skønne "Sunrise" har stadig et par skud tilbage her i oktober


Marlene fra staudefeen skrive i dag om at samle frø, der i blandt fra solhattene. Jeg har selv før haft stor succes med at så frø af egen høst fra netop solhattene. Det har dog været frø fra mine almindelige purpurfarvede som f.eks. Magnus. I år har jeg så samlet lidt frø fra min nye sartrosa "Pallida" og fra den gule "Sunrise"......jeg er spændt på om det lykkedes at få små nye solhatte ud af frøene - prøves skal det.

De fleste af mine solhatte har dog ikke tørret ordentlig i år.....mange af frøstandene er begyndt at rådne inden frøene er ordentlig udviklet, den regnfulde sensommer har ikke gjort det let for dem. Så de normaltvise smukke frøstand er ikke noget specielt smukt syn i år.......men måske de sidste blomster her får lov at tørre normalt, så de kan stå som smukke overstandere til vinter

Når man høster frø fra sin egen have og hvis man som jeg har flere sorter af solhatte så er der ingen garanti for udfaldet af de nye blomster......men det gør jo bare spændingen de større frem mod blomstringen. Hvis du har lyst, kan du læse mere om frøsåning af solhat her.



Ruby giant kan også.........men blomsterne er dog ikke tilnærmelsesvis så store som tidligere på sæsonen.



------------------------------------------------------

....og så lige på falde rebet :0)

Angåene kommentar problemer så har jeg kun problemer få steder nu - efter at den skønne Anne Mette har lavet denne vejledning er der flere der har lavet popup-kommentarvinduer....og oh my god hvor det hjælper. Nu er det til at smide en kommentar igen.

Måske det var noget for Henrik i den franske have:0) Marianne i den helbredende af slagsen :0) Skønne Helena fra hinsidan :0) og Helga :0)


.....det var bare lige det :0)

12 kommentarer:

  1. Lubię jeżówki, mają tyle kolorów i długo kwitną.Pozdrawiam

    SvarSlet
  2. Næste år VIl jeg have solhat igen. Det er så dejligt med farverne og ikke mindst lige nu hvor det er dejligt at de stadigt orker at blomstre lidt. Jeg har ikke plantet i år fordi vi skulle ud at rejse og desuden er min nye have jo meget en skovhave med kæmpetræer og buske så her er lidt vel skygget til solhat.

    SvarSlet
  3. Sunrise är ju bara så vacker - blekgul med den gröna knappen. Mums!

    Kram Anna Vattenkanna

    SvarSlet
  4. Det bliver rigtig spændende at se hvordan de kommende frøsåede planter bliver - måske du finder helt nye og ukendte, som andre ønsker at få fingrene i :-)

    SvarSlet
  5. Giga....thank you :0)

    -----

    Marina.......det er rigtigt at solhatte er solelskende prærieplanter.....men min Sunrise og white swan står faktisk på nordsiden af huset hvor der er skygge det meste af dagen.....så det kan lade sig gøre i skygge ;0)

    -----


    Anna ...ja en rigtig must have ;0)

    -----

    Susanne.....ja hvem ved.....men det ville nu ikke gøre noget hvis frøene fra den gule forbliver sartgule ;0)

    SvarSlet
  6. Hej Dorthe
    Tak for dit indlæg om frøsåning af solhat, det var lige de spørgsmål jeg havde, som jeg nu har fået svar på.
    Dejligt at der stadig er nye blomster i dine.
    Knus
    Lisbeth

    SvarSlet
  7. Skøønt som de bare kan blive ved med at stråle og blomstre de solhatte.
    Når der kommer tid og råd, skal min have også indeholde rigelige mængder solhatte - elsker deres glade udtryk :o)

    SvarSlet
  8. Ja, en del af mine er også rådnet - og i hvert "hoved" kan der være få frø, selvom det umiddelbart ser ud til, at der er mange.

    SvarSlet
  9. P.S.: Mht. kommentarer: grunden til, at jeg ikke vælger et pop-up vindue er, at du skal huske at sætte kryds i opfølgende kommentarer, når du skriver kommentaren. Du kan ikke efterfølgende gå ind og klikke på "tilmeld dig emails", når man bruger et pop-up vindue, og det er et minus, synes jeg.

    Kh. Marlene

    SvarSlet
  10. Hvor er de skønne solhattene :)
    Har selv nogle og vil have endnu flere..Har også problemer med kommentarer - kan ikke få lov til at kommentere på de forskellige blogs men har lige installeret google chrome og er spændt på om det hjalp :)
    Mange hilsener Karina

    SvarSlet
  11. Kære Dorthe, jeg er glad for at du ikke takker af og jeg nyder også lige nu mine solhatte - White Swan og ny indkøbte Sunrise som stadig blomstrer. Jeg har forsøgt mig med at sprede frø på jorden, men jeg plejer ikke at have held med såning i efteråret det kan være at jeg skal vente til foråret.

    SvarSlet
  12. jetez un coup d'œil sur ce site Web Fendi Dolabuy revoir Source pourquoi ne pas en savoir plus sacs de répliques de Chine

    SvarSlet

Hjertlig velkommen i min have. Jeg er utrolig glad for og taknemmelig over at du har lyst til at være med. Din kommentar kort som lang er meget velkommen ;0)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...