Min lille have er mit fitnesscenter - der er åbent 24-7 årets 365 dage. Altid med en mulighed for at få rørt havemusklerne . Velkommen til - jeg sætter stor pris på dit besøg og håber du føler dig hjemme her blandt havetrivialiteter og årstidsnormaler..... måske du endda får lyst til at plante en staude hos dig selv eller lægge en kommentar hos mig, det ville glæde mig meget - så: Carpe Rutila

GRIB SPADEN - Venlige have hilsener Dorthe alias: Frøken Solhat / IG: glimpses_and_moonlight

søndag den 30. oktober 2011

Taaadaaaaaa





Smukt syn syntes I ikke ?????

Vi nåede det.........inden "solen" gik alt for tidlig ned bag horisonten og lyset alt for hurtigt forsvandt. Sol er ellers ikke det der har været mest af i dagens løb......sandheden er at skyer og småregn har præget dagen og lys var der faktisk mest af lige inden solnedgang da skyerne begyndte at dele sig og slap de sidste stråler igennem skydækket.

Platantræet er nu bastet og bundet efter bedste formåen og håbet er så, at det om få år vil danne en smuk grøn parrasol på terrassen. Herunder følger en billedkavalkade af hvordan vi (læs Claus :0) udførte arbejdet med at sætte et espalier op på toppen af Platantræet.






Da planen først i fællesskab var udtænkt og de sidste remedier anskaffet tog det ikke lang tid at sætte espalieet op........eneste forhindring var at vi lige måtte over til vores genbo og låne et tykkere bor, så hullerne til stængerne i "samlemuffen" blev store nok. (Tak Håkan ;0)

"Samlemuffen" til at holde espalieet samlet og fastspændt til stammen blev lavet af en stump brænde vi fandt i brændestablen. Vi brugte velcrobånd til at spænde stativet fast til stammen  (et råd jeg har fået eller læst et eller andet sted husker ikke lige nu hvor eller af hvem), ligeledes er der brugt velcrobånd til at spænde grenene fra trækronen ned til espaliet. Velcrobåndet har den fordel at det uden besvær kan udvides efterhånden som stamme og grene bliver tykkere, desuden er det blødt materiale så det ikke komme til at gnave sig ind og ødelægge grenene.

Desværre knækkede de to tykkeste grene da jeg forsøgte at bøje dem ned......Helle Rask (hos hvem jeg er blevet kraftigt inspireret) havde i et tidligere indlæg "advaret" mig så det var   forventeligt og ikke den store sorg, da de var lidt for tykke at bøje. Men efter sigende så skulle grenene på Platantræet vokse op til 75 cm på en sæson.... så de grene der er spildt nu kommer hurtigt igen i næste vækstsæson .

Uh hvor jeg glæder mig til foråret når de første blade springer ud.........det bliver bedre end juleaften. Nu er det bare spændende at se om vi kan få stativet helskinnet igennem, vinterstorme uden at det blæser i stykker.



Psssttt: I morgen må jeg ud og købe lidt mere velcrobånd da jeg havde forregnet mig.........1 meter var ikke nok til at holde alle grenene på plads :0)

Tror jeg drømmer om stjerner på himlen i nat .....trallaaaa la laa la lej ;0)


20 kommentarer:

  1. Jeg glæder mig virkelig også til at se resultatet af jeres anstrengelser. Drømmer selv jævnligt om platantræer, og det system I har fået "banket sammen" ser smart ud.

    SvarSlet
  2. Sikke en god løsning I har fundet og det ser meget dekorativt ud :-) Jeg krydser fingre for, at det holder i storm og sne.

    Det bliver rigtig spændende, at se til foråret, når træet springer ud og det bliver mere fyldigt :-)

    SvarSlet
  3. Jeg glæder mig virkelig også til at se resultatet til foråret. Hvor er det genialt udtænkt! Jeg tror på, at vi får en mild vinter men jeres konstruktion skal nok holde til det danske vejr og rusk! Det er virkelig godt lavet! Held og lykke med det.

    SvarSlet
  4. Det skal nok blive rigtigt godt, selvom det lige nu mest ligner en antenne, ha ha.
    Glæder mig til at se det næste år.

    SvarSlet
  5. Det bliver en skøn grøn parasol på terassen - krydser alt for at vinterstormene vil være skåne dit meget smukke træ, Dorthe :o)

    SvarSlet
  6. Det ser helt prof. ud :-)

    Der skal nok blive godt, glæder mig til at følge projektet :-)

    SvarSlet
  7. Ja det var da et vældigt stativ, det kan kun blive godt. En hel dekoration op mod den blå himmel. Igen en grund til at sige: godt vi har vores mænd til det svære arbejde :-)
    Da jeg gik hundetur var der stjerner på himlen her, så du kan roligt drømme om stjerner.
    Se nu har vi et fint billede af en arbejdende Claus og et billede af en fin solhat, hvordan ser Dorthe ud? Tror ikke jeg har set billeder af dig :-)

    SvarSlet
  8. Først troede jeg, at I var ude i noget kunst eller noget ;-), men se det er jo det højt elskede platantræ :-). Det bliver så godt, Dorthe!

    Ha´en god aften
    Birgitte

    SvarSlet
  9. spændende konstruktion, klart at du er glad. Jeg glæder mig til at se hvordan det bliver i fremtiden:)

    SvarSlet
  10. Flot arbejde :) Det bliver spændende at følge træet i tykt og tyndt...

    SvarSlet
  11. ......tak for jeres søde kommentarer :0) Jeg er virkelig fornøjet.

    Ideen er jo ikke helt selvopfundet.....jeg er blevet kraftigt inspireret af Helle Rask efter dialog og skriven frem og tilbage, da tankerne om et platantræ rigtig tog fart efter et gæsteblogger indlæg af Claus Pedersen hos Staudeefeen tidligere på året.

    Denne her blogverden er simpelthen så rig på råd og vejledning - det er helt fantastisk :0)

    SvarSlet
  12. ....og forresten Lisbeth - Jeg gemmer mig ikke helt - for det vågne øje har jeg optrådt flere gange......uden at overdrive det ;0) *SMILER*

    SvarSlet
  13. Hej Dorthe
    Så er mit øje nok ikke vågent :o) jeg har ikke set det, eller måske har jeg glemt det (man kan aldrig vide, jeg er jo ikke så ung som jer:O). Er det længe siden?

    SvarSlet
  14. Kære Dorte.
    Det er da HAVEKUNST af stort format!!! Fantastisk stykke arbejde, det kan kun blive mere end godt!! Kan sandelig godt forstå at du er oppe under stjernerne... :o)

    Kære Lisbeth.
    Jeg tror at jeg har spottet Frk. Solhat på billederne fra havebloggertræf i København... nu er problemet bare at jeg ikke kan huske hvorfor jeg troede at jeg kunne genkende hende... hmmm... var det ikke Dorthe i en lyserød tunika-kjole-ting??? Jeg melder mig i samme hukommelseskategori som dig, Lisbeth :o)

    Sov godt allesammen ;o)

    SvarSlet
  15. ohh søde Dorthe hvor er det blevet godt, det bliver spændende at se til foråret hvordan den ser ud med lysegrønne blade på.
    Knus Annette

    SvarSlet
  16. Et træ fyldt med drømme :-)

    SvarSlet
  17. Hej!

    En sån fin blogg du har här! Hittade hit via Svenska Trädgårdsbloggar. Du ser ut att ha en riktigt härlig trädgård :-) Ska kika runt lite mer här ...

    Ha en fin vecka!
    Annika

    SvarSlet
  18. Kære Frk. Solhat

    Jamen der er ikke et øje tørt - det ser fuldstændig fantastisk og rigtigt ud. Godt med velcro og så skal det nok holde. Næste år, og husk Platan springer sent ud, lader du bare det hele vokse derudaf og derefter skal de stynes med hård hånd. Et hyggeligt arbejde.

    God fornøjelse

    Kh Helle

    SvarSlet
  19. Sødeste Lisbeth.......jeg er vist heller ikke kendt for at strø om mig med billeder - af mig selv......jeg ved der er et par stykker......men lige i hvilke indlæg kan jeg simpelthen ikke huske :0)

    Må jo lige overveje at genopfriske Frøken Solhats alias en gang i nærmeste fremtid ;0)

    -----

    Søde Jette.....tusind tak - er da også ganske fornøjet selv ;0)

    *SMILER*.....du må jo have spottet mig i et indlæg på et tidspunkt søde.....for den lange ende det er da den du har fat i der ;0)

    -----

    Miri.......masser af drømme ;0)

    -----

    Annika.....hjertlig velkommen i min lille have - jeg er glad for du kiggede ind og også valgte at ligge en sød kommentar....TAK. Jeg vil hoppe forbi dig også.....desværre når jeg det nok ikke i dag, da jeg er på vej ud af døren om lidt :0)

    -----

    Sødeste Helle.... tak - og endnu en gang tusind tak for alle de gode råd og vejledning du har været sød at give undervejs i processen ;0)

    Jeg glæder mig helt vild kan du tro - til at tage beskære saksen frem og forme :0)

    SvarSlet
  20. Jeg håber du fik dig en stjernenat, søde Dorthe... Hvor ser det dejligt ud, glæder mig til at følge med :)

    SvarSlet

Hjertlig velkommen i min have. Jeg er utrolig glad for og taknemmelig over at du har lyst til at være med. Din kommentar kort som lang er meget velkommen ;0)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...