Min lille have er mit fitnesscenter - der er åbent 24-7 årets 365 dage. Altid med en mulighed for at få rørt havemusklerne . Velkommen til - jeg sætter stor pris på dit besøg og håber du føler dig hjemme her blandt havetrivialiteter og årstidsnormaler..... måske du endda får lyst til at plante en staude hos dig selv eller lægge en kommentar hos mig, det ville glæde mig meget - så: Carpe Rutila

GRIB SPADEN - Venlige have hilsener Dorthe alias: Frøken Solhat / IG: glimpses_and_moonlight

onsdag den 12. oktober 2011

2. ærgelse






Det er ikke lige til at se det hvis man ikke lige ved det - at denne smukke sommerblomst skulle være en ærgelse.

Det er den jo som sådan heller ikke da den er utrolig smuk .....ærgelsen i dette tilfælde består i at en hel pose frø af den skønne frøkenhat/Zinnia over hele sommeren blev til tre små ikke særlig frodige stængler - dog med blomst som i ser.

Jeg havde glædet mig til at frådse i buketter med frøkenhat... sådan skulle det ikke være. Men sådan må det blive næste år da jeg heller ikke på denne front har tænkt mig at smide håndklædet i ringen ;0)


20 kommentarer:

  1. Kære Dorthe. Vi prøvede også med den nemme og sikre Zinnia i et par år, men med samme pauvre resultat som du beskriver, så den ligger pt på hylden til jeg igen får lyst til at prøve kræfter med en af de "nemme" sommerblomster.
    Vi havde dog rimelig succes med artiskok, men sen blomstring dvs. nu i oktober. Kold og klam lerjord med alt for meget regn, havde blandet grus og kompost i jorden men......nok ikke de bedste forhold for artiskokker.
    Henrik

    SvarSlet
  2. Kære Dorthe
    Jeg havde heller ikke meget succes med Zinnia i år, der stod ellers på posen, at de kunne sås direkte i jorden, men mange blomster blev der nu ikke ud af det, i hvert fald ikke i forhold til, hvor mange frø der var.
    Knus
    Lisbeth

    SvarSlet
  3. Ja, ok - 3 blomster af en hel pose frø, det er lidt skuffende - forstå din ærgelse.
    Men smukke er de da tilgengæld :o)

    SvarSlet
  4. Det er en skøn sommerblomst, sådan en frøkenhat.
    Jeg har sået dem i flere år, direkte i jorden samtidig med, at jeg gravede mine dahliaknolde ned og jeg har hvert kunne kunne plukke kæmpe buketter ind.

    På den igen næste sommer, Frk Solhat, den vil være en herlig spraglet prik i din smukke have...

    SvarSlet
  5. go' idé med at give den en chance mere ;)

    SvarSlet
  6. Præsenteret på fotos ser det jo rigtig tilforladeligt ud med de søde Zinnia. Man kunne jo få tanken at det er noget med den fugtige sommer der kan være årsag til dårlig spiring ?? Har du frilandssået eller forspiret ??

    SvarSlet
  7. Jeg har aldrig helt forstået, at Zinnia bliver betegnet som nemme sommerblomster. For det er de ihvertfald ikke hos mig.
    Jeg får aldrig ret mange af dem, og de blomstrer ikke så overdådigt som andre steder. Men ok, 3 ud af en pose, det berettiger til ærgrelse.
    Jeg forspirer altid mine.

    SvarSlet
  8. Det første år var zinnia også en ærgrelse hos mig. I år det i midlertid en succes. Jeg kan selvfølgelig ikke huske om jeg i min stædighed såede to poser eller om jeg supplerede med frø fra sidste år og derfor havde mange, men mange frø har jeg nok haft. De er skønne buketblomster, da de står længe, så godt du ikke er indstillet på at smide håndklædet i ringen. På med vanten igen til næste år :-)

    Ha´en god aften
    Birgitte

    SvarSlet
  9. Fy vad trist!Den som är så fin o hållbar som snittblomma.
    KRAM från mig!

    SvarSlet
  10. Jeg har prøvet at så i potter, direkte og bredsået i bakker og jeg kan ikke sige hvad der er bedst, det svinger nemlig fra gang til gang. I år skulle jeg prøve en sort der skulle give dusch pink/lime blomster. Blomsterne stod ikke helt mål med billedet på posen.Det vil sige, jeg fik 3 "rigtige" blomster og resten var ensfarvede. Æv. Men de 3 der var, som de skulle være var det hele værd, så næste år skal de prøves igen! Zinnia er en skøn sommerblomst!
    Kh Helle

    SvarSlet
  11. Ja, jeg kan godt se at 3 ud af en pose bare er for lidt !

    Jeg havde sået en pose limegrønne Zinnia indenfor og har haft god held med dem. De står såmænd stadig og blomstrer og sætter nye knopper.

    På den igen...

    SvarSlet
  12. Også lidt en ærgelse her; godt nok har jeg smukke Zinnia, men en del af dem skulle være de nye sorter af antikke farver, og kun ganske få blev, som de skulle - resten blev de almindelige skrig-farver.

    Kh. Marlene

    SvarSlet
  13. Jeg kan også forstå din ærgrelse. Godt at du ikke smider håndklædet i ringen, bare klø på, jeg tror det lykkes til næste år.
    Jeg havde forspiret frøkenhat indendøre og plantet dem ud i krukker med et nogenlunde resultat, der var da en del blomster, men jeg havde forventet mere. Til næste år forsøger jeg mig på friland i mit nye bed.

    SvarSlet
  14. Ærgeligt !! Huskede du at klippe dem, så de forgrenede sig og fik flere hoveder ?

    De første mange år forspirede jeg også frøkenhattene, fordi jeg havde læst, at de skulle være besværlige. Men de sidste 4-5 år har jeg bare sået frøene direkte i haven sidst i maj. Op på hesten igen og lav evt. en spireprøve, hvis du har frørester, så du ikke laver spildt arbejde næste år.

    SvarSlet
  15. Op på hesten og på med vanten. Du er slet ikke ene om, det ikke vil som du.

    Ha' en dejlig aften :-)

    SvarSlet
  16. Op på hesten og på med vanten. Du er slet ikke ene om, det ikke vil som du.

    Ha' en dejlig aften :-)

    SvarSlet
  17. Op på hesten og på med vanten. Du er slet ikke ene om, det ikke vil som du.

    Ha' en dejlig aften :-)

    SvarSlet
  18. Op på hesten og på med vanten. Du er slet ikke ene om, det ikke vil som du.

    Ha' en dejlig aften :-)

    SvarSlet
  19. Hej Dorthe!
    Jag hoppas verkligen du gör en utflykt till Skåne och kommer och hälsar på, trots att du har fått tag på fågelbad på annat håll, välkommen!
    Trist med dina zinnior :(
    Kram
    Katarina

    SvarSlet
  20. ......prøves skal de i alle tilfælde igen :0)

    Mine blev sået på friland og som I ser desværre uden den store succes.

    ....... de der kom er ikke blevet klippet - men det vil jeg gøre næste år når jeg har et helt hav - tak for tip , råd og trøstende ord ;0)

    -----

    Katarina.....tak for det jeg føler mig meget fristet til at se din have på et tidspunkt ;0) Fuglebadene er kommet og de er lige som jeg havde forventet.......nu skal jeg bare have dem hængt op på et tidspunkt i løbet af dagen ;0)

    SvarSlet

Hjertlig velkommen i min have. Jeg er utrolig glad for og taknemmelig over at du har lyst til at være med. Din kommentar kort som lang er meget velkommen ;0)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...