Min lille have er mit fitnesscenter - der er åbent 24-7 årets 365 dage. Altid med en mulighed for at få rørt havemusklerne . Velkommen til - jeg sætter stor pris på dit besøg og håber du føler dig hjemme her blandt havetrivialiteter og årstidsnormaler..... måske du endda får lyst til at plante en staude hos dig selv eller lægge en kommentar hos mig, det ville glæde mig meget - så: Carpe Rutila

GRIB SPADEN - Venlige have hilsener Dorthe alias: Frøken Solhat / IG: glimpses_and_moonlight

torsdag den 20. oktober 2011

En hel bunke "guld"........




Kan man mon have for mange af disse lækre marksten i haven........bestemt nej hvis I spørger mig.

Ikke langt herfra har vi venligst fået adgang til en kæmpe sten bunke i udkanten af en mark. Vi har hentet forsyninger der før, igen senest i søndags da min beholdning af sten trængte til at blive toppet lidt.

Jeg elsker sten i haven, især er jeg glad for dem som belægning og har brugt dem flere steder rundt om i haven lagt som piksten. Efter jeg har plantet mit Platantræ og endnu en opstammet Duftsnebolle midt i min terrasse har jeg lige et par småhuller der godt kunne bruge lidt piksten.

Er det ikke utroligt at tænke sig at disse granitsten der er så almindelige på de danske marker og strande er bragt her til af gletschere fra syd Norge og syd Sverige og startede ud som granitbrud med hårde kanter.

Is og smeltevandsfloder, hav og vand har igennem tiderne slidt kanterne og afrundet dem mere og mere så mange af dem i dag har runde og glatte former. De mest runde er selvfølgelig dem man kan finde i stor stil på stranden da de har skvulpet rundt med og mod hinanden længere tid end de der er blevet aflagret på fastlandet.......men de er nu heller ikke så ringe endda :0)


......et par af de store røg med hjem....nu skal den rigtige plads bare lige findes ;0)


Klar til at blive brugt rundt om træerne én af dagene - helst i tørvejr :0)


13 kommentarer:

  1. Sikke mange flotte sten. Jeg elsker sten og synes det er så flot som bedafgrænsning. Det har jeg også i vores have. Jeg er spændt på at se dit færdige resultat med stenene for jeg håber lidt på at få en god idé til en lille opsætning ved siden af min nye havebænk!

    SvarSlet
  2. Jeg elsker også sten. Nu. Men min opvækst på landet, da vi rensede markene manuelt for sten hvert år, den har taget tid at komme over. Bl.a. bad jeg gemalen smide en hel spand hulsten ud, da vi flyttede sammen. Neeeeej vel??

    Glæder mig til at se, hvad du får ud af disse her, helt sikkert noget fint.

    kh Anne Mette

    SvarSlet
  3. Ja dejligt med sten, jeg tror de bliver misundelig i det sjællandske, når de ser alle dine sten.
    Vi skal nok også hente flere sten her i weekenden.

    SvarSlet
  4. Så praktiskt med en egen stenhög! Och att jag också gillar sten, ja det vet du ju redan!
    Ha det bra!
    Kram
    Katarina

    SvarSlet
  5. Så bra du er glad for steinen som kom fra Norge! Vi har meir enn nok igjen.....

    SvarSlet
  6. Sten går så godt sammen med planter. Og det er dejligt med sådan en guldgrube at hente fra.

    Sådanne bunker har jeg også været med til at lave som barn. Som AnneMette skriver, så kan jeg også huske, at vi som børn gik mark op og mark ned for at samle stenene, så landburgsmaskinerne ikke blev ødelagt.

    Gad vide, om du har lyst til at vise os hvordan du lægger pigstensbelægningen og det færdige resultat?

    SvarSlet
  7. Natursten i haven er bare det kønneste - nok netop fordi det er det naturligste.
    Jeg har endnu ikke forsøgt mig med at bruge dem til andet en bedafgræsning, så jeg ville da også godt have lidt fif og inspiration til at bruge dem som belægning/pigstensagtigt - så et indllæg om dette ville være kærkomment ;o)

    SvarSlet
  8. Jeg tilslutter mig sidste ærede talere, jeg vil også gerne se billeder af, hvordan du laver stierne
    af pigsten.

    SvarSlet
  9. Birgitte......mit hoved er lagt i blød hvad angår de store sten. De små er stemplet til at fylde flise hullerne ud.....skal nok vise mere en af dagene :0)

    -----

    Anne Mette....neeeej det gjorde du IKKE ;0) Jeg er heldigvis aldrig blev sat til at samle sten på markerne.....men hakke roer........række op og række ned.....hold K... hvor er der mange rækker ;0)

    -----

    Lisbeth.....øh har de ingen sten på Sjælland.......mindes at have set en hel del derovre *SMILER*

    -----

    Katarina.....ja smukkere end hos dig findes det næppe :0) Fandt en stor flot en jeg gerne ville have haft med hjem.....men armmusklerne slog IKKE til ;0)

    -----

    Tigerlilje.....jeg er bare så glad for at I har sendt nogen sydover.....TAK for det *SMILER* :0)

    -----

    Susanne.....det kan du bide spids på at jeg vil give jer en beskrivelse af en af dagene ;0)

    -----

    Helle....ja natursten, træ, rusten jern og zink er et must i haven ;0) Jeg skal forsøge mig ud i en beskrivelse en af dagene ;0)

    -----

    Lisbeth.....stier var måske så meget....men et par huller skal dækkes......jeg skal nok vise det og jeg skal tage billeder af min syd-have til dig *SMILER* Den er fuld af piksten ;0)

    SvarSlet
  10. Så så Dorthe
    Ikke drille :o) derovre koster de penge, det ved du godt.

    SvarSlet
  11. Det er helt vildt inspirerende med alle jer, der bruger sten i haven. Vi har kun omkring dammen og så et par store sten "plantet" i nogle bede. Måske skulle man....

    Glæder mig til at se mere om dine nye ekstra sten - det er da utroligt hvad du får plads til i din lille nordvendte have, som jeg ikke fik kommenteret på i går, men som jeg bestemt har været imponeret over alt for ofte og aldrig tænkt på som en lille have... pyh, det var en lang sætning... men den illustrerer måske min begejstring over dine "værker".

    Knus Ulla

    SvarSlet
  12. Stenar är fint i trädgården...går ju att bruka på många olika sätt. Grattis till din stenhög!

    Kram Anna Vattenkanna

    SvarSlet
  13. sådan skal det være.... MASSER AF STEN I HAVEN !!! det er lige mig ;) ;)

    SvarSlet

Hjertlig velkommen i min have. Jeg er utrolig glad for og taknemmelig over at du har lyst til at være med. Din kommentar kort som lang er meget velkommen ;0)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...