Min lille have er mit fitnesscenter - der er åbent 24-7 årets 365 dage. Altid med en mulighed for at få rørt havemusklerne . Velkommen til - jeg sætter stor pris på dit besøg og håber du føler dig hjemme her blandt havetrivialiteter og årstidsnormaler..... måske du endda får lyst til at plante en staude hos dig selv eller lægge en kommentar hos mig, det ville glæde mig meget - så: Carpe Rutila

GRIB SPADEN - Venlige have hilsener Dorthe alias: Frøken Solhat / IG: glimpses_and_moonlight

søndag den 16. oktober 2011

Skrammelplads, kirkegård eller hyggekrog :0)










Det var en helt fantastisk dag i haven i går - de par timer det kunne blive til -  jeg fik ordnet lidt og ryddet lidt op hist og her, men der mangler stadig et godt tag derude inden jeg er helt klar til at lade vinteren. komme.

Sidste år blev jeg nemlig taget med bukserne nede da min vandslange stadig lå rullet ud på græsplænen, trillebøren stod læsset og haveredskaberne endnu ikke var ryddet ordentlig på plads, da den første sne blev liggende i landskabet d. 20 november.



Claus og Daniel ryddede op i alt træværket fra legetårnet  i fredags og kørte en del væk, så jeg kunne få min terrasse tilbage. Jeg valgte at tømme den ene af whiskeytønderne for verbena og istedet plante nogle cypresser der i sammen med tulipanløg - med tanke på at vinteren kunne gå hen og blive lige så hvid og lang som den har været de sidste to år.......så er det nemlig dejligt med noget stedsegrønt der kan bryde alt det hvide. De små buksbom kugler er også nogle jeg har plantet i år.......jeg drømmer om de med tiden bliver store og flotte.
Jeg mødte en veninde da jeg var henne og købe cypresserne  - vi grinede lidt sammen da hun ikke helt forstår min trang til cypresser og buksbom, da de for hende er indbegrebet af kirkegård. Sådan har jeg det ikke og jeg håber da bestemt ikke at min have der efterhånden indeholder en hel del buksbom og andet stedsegrønt får folk til at tænke på en kirkegård når de sidder der i dagens sidste stråler en smuk oktoberdag.



20 kommentarer:

  1. Gode billeder.
    Hvor er din hyggekrog dejlig.
    Jeg kan godt li` din gamle "tørvekasse". Det er mange år siden, at jeg har set sådan en.
    Den måtte gerne stå i min have.
    Tak for kigget.

    SvarSlet
  2. Jeg er ret glad i din have !

    SvarSlet
  3. Hvor er det nogle smukke billeder - og der er absolut ikke nogen kirkegårdsstemning over din skønne hyggekrog :-)
    Ha' en rigtig dejlig søndag!
    Knus Signe

    SvarSlet
  4. Jeg er stor tilhænger af stedsegrønne planter, bl.a. fordi de er med til at skabe liv i vinterhaven.
    De kan også være med til at sætte rammer og danne stuktur i en have. En del kan klippes i stramme former, eller stammes op som træer i forskellige størrelser, så får de et helt andet let udtryk. I forbindelse med opstamning af stedsegrønne, har jeg set folk stå undrende og sige, at det er noget helt andet :-)

    Mon ikke dit brug af de stedsegrønne, får andre til at se på dem med andre øjne, for "brugt på den måde", ser de måske ikke så "kirkegårdsagtige" ud ;-)

    Rhododendron og buksbom er jo også stedsegrønne planter, og de bliver brugt i rigtig mange haver.........hvad er forskellen egentlig, det har mange svært ved at forklare ;-)

    Fortsæt du endelig med dine stedsegrønne, din have bliver en meget skønnere vinterhave, end den kan blive i de vinterhaver der ikke har stedsegrønne :-))

    SvarSlet
  5. Hej. Flotte billeder og jeg er helt enig i ovenstående. Det er rigtigt flot med stedsegrønt også om vinteren. Jeg er helt vild med dit hvide bord!

    SvarSlet
  6. Jeg synes også at stedstegrønne giver haven vinterkarakter, men har i mange år bøjet mig for mandens "kirkegårds-argumenter"! Men ikke mere! Der er indført stedsegrønne i haven i år, og indtil videre kan han faktisk godt li´det... ;-)

    SvarSlet
  7. Stedsegrønne, som sådan, det er ikke mine top-yndlinge. Ikke fordi nogle kalder det 'kirkegårdsplanter' - så burde man vel også kalde f.eks. stedmoderblomster for det. For mig er det mere at jeg, på en eller anden måde, holder af forfaldet i haven. At det hele er visnet, og væk, om vinteren. Kedeligt. Og så 'wrooum', så starter en ny sæson for fulde gardiner.

    Men i blogland er der jo fantastiske eksempler på, hvor flot det kan være. Og jeg holder utrolig meget af at kigge på det. Det er simpelthen så flot.

    Men det er vel også det, der er så charmerende. At vi er så forskellige - også i haven :)

    Og dit hjørne her? Det er da simpelthen så skønt.

    kh Anne Mette

    PS: Simpelthen nødt til at spørge om du ved, hvad den grønne darling der hedder. Nøj, den er fin....

    SvarSlet
  8. Nej, der er ingen kirkegårdsstemning. Jeg sad faktisk undrende og kiggede dine billeder igennem, for at finde 'kirkegården' inden jeg læste teksten. Jeg har også stedsegrønne blandet ind mange steder i min have, og jeg elsker dem også, og nyder dem om vinteren.
    Din hyggekrog er bare så.. hyggelig :-)

    SvarSlet
  9. Det er utroligt som ting kan hobe sig op og hvor er det dejligt når man efter en oprydning har fået skabt ny orden og hygge som i din fantastiske krog:o)
    Sne og stedsegrønne er det smukkeste syn - der er totalt ro over det så det er et klogt valg at plante stedsegrønne.

    SvarSlet
  10. Nää, buxbom och cypress är inte kyrkogårdsaktiga, dina väninna har helt fel :)... Ja det vet du ju redan att jag tycker! När får vi se ditt nya hängande fågelbad?
    Kram
    Katarina

    SvarSlet
  11. Men nu såg jag ju att ditt fågelbad var med på bild, jättefint! /Katarina

    SvarSlet
  12. Hej Dorthe
    De stedsegrønne kan vi slet ikke undvære, hverken sommer eller slet ikke vinter. Sæt du bare flere buksbom og cypresser, det er din have og det ligner absolut ikke en kirkegård. Jeg har mange cypresser, men vil ikke undvære en eneste af dem, ligesom jeg heller ikke vil undvære nogen af mine rhododendron.
    Knus
    Lisbeth

    SvarSlet
  13. Hi hi, Jeg kender rigtigt godt til det med med at haven ligner en forladt fest når sneen pludselig vælter ned.

    Så selvom jeg er gået i gang med at efterårsså (for første gang) så har jeg også sat mig for at få ryddet op og gjort vinterklar i år.

    Håber du har haft (eller får?) tid til også lige at sidde og nyde din dejlige krog!

    Kh. Marianne Den helbredende have

    PS. Hvor er din nye blog-"top" fin!

    SvarSlet
  14. Hmm, hvis ikke der var planter på en kirkegård, så ville der da først være uhyggeligt... Jeg syntes det er en dejlig hyggekrog du har og jeg er helt vild med dit hængende fuglebad.
    Knus
    Annette

    SvarSlet
  15. Der er bestemt ikke noget kirkegårdsagtigt over din hyggekrog. Min mand er/var heller ikke vild med buksbom, men heldigvis kan han jo overbevises! Jeg synes det giver en fantastisk struktur i haven.

    SvarSlet
  16. Tihi, det var et raffineret indlæg. "Skrammelplads?" tænkte jeg, da jeg så din fine hyggekrog. Det kunne jeg ikke helt få til at passe, så jeg er glad for at rodet kom til sidst. Så passede pengene :-) - altså bortset fra, at jeg ikke synes buksbom og cypresser får en have til at minde om en kirkegård. Måske får de nærmere en kirkegård til at ligne en have......

    Ha´en god uge
    Birgitte

    SvarSlet
  17. Tak for alle jeres stedsegrønne opmuntrende kommentarer ;0)

    Jeg syntes heller ikke selv at kunne få øje på kirkegårdsstemningen ;0) Men skønt at få alt rodet væk igen....så der kan efterårshygges på terrassen.

    -----

    Landbohaven.......tørvekasse.....tak for den oplysning - jeg var ikke helt klar over hvad funktionen af denne smukke zinksag oprindeligt har været......mit gæt var en beholder til kul......men en tørvekasse lyder meget sandsynligt ;0)

    -----

    Vivi.....velkommen i min lille have - det er altid hyggeligt når der kigger nye ind bag havelågen ;0)

    -----

    Søde Anne Mette.....forfald er også smukt på sin helt egen måde og jeg må give dig ret forskellighed er en styrke.....ellers ville der jo heller ikke være noget ved at tage på havevandring hos andre hvis der mødte én det samme som hjemme :0)

    Desværre ved jeg ikke hvad den grønne krysantemum hedder..... der var ikke navn på har været ude at nærlæse posen de var i. Jeg købte to for 25 kr. hos vores lokale købmand.......jeg satser på at plante dem ud i bedet lidt senere - måske de så kommer igen som en staude næste år ;0)

    -----

    Søde Katarina........;0) Ja stedsegrønt må der til.....og dine store buksbomkugler er en kæmpe inspiration i den retning.

    Ja som du ser så fandt jeg endelig fuglebadet og jeg er rigtig glad for den ......ja faktisk købte jeg to at førnøje med mig med ;0)

    -----

    SvarSlet
  18. Skønt med al det du fik lavet. Jeg er nu også glad for stedsegrønne om vinteren. Ellers er der lidt for bart ;-)

    SvarSlet
  19. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  20. Ja - lidt grønt må der til ....især hvis vinteren bliver lige så hvid som de foregående ;0)

    SvarSlet

Hjertlig velkommen i min have. Jeg er utrolig glad for og taknemmelig over at du har lyst til at være med. Din kommentar kort som lang er meget velkommen ;0)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...