Min lille have er mit fitnesscenter - der er åbent 24-7 årets 365 dage. Altid med en mulighed for at få rørt havemusklerne . Velkommen til - jeg sætter stor pris på dit besøg og håber du føler dig hjemme her blandt havetrivialiteter og årstidsnormaler..... måske du endda får lyst til at plante en staude hos dig selv eller lægge en kommentar hos mig, det ville glæde mig meget - så: Carpe Rutila

GRIB SPADEN - Venlige have hilsener Dorthe alias: Frøken Solhat / IG: glimpses_and_moonlight

søndag den 6. marts 2011

Frøformering af purpur solhat



"Mars"
Echinacea purpurea/Purpur solhat er en sol- og varmeelskende staude der trives allerbedst på de nordamerikanske prærier blandt trampende bisoner og indianerstammer der udnyttede de helende olier der findes er i denne skønne sensommerblomstrende staude.

Her i haven er der hverken bisoner eller indianer....ikke almindeligvis da, selv om ungernes fodboldspil og andre skønne sommerlege sommetider efterlader spor der kunne minde derom. Tilgengæld er der er eferhånden mange solhat. Purpur Solhatten/Echincea Purpurea hører til min absolutte favorit....hvilket jo nok ikke overrasker mine skønne faste og tilbagevendende læsere.

Jeg elsker denne skønne kurveblomst af  mange årsager........først og fremmest er det jo en fantastisk smuk staude der vækker opsigt i haven i sensommeren og helt hen til frosten bider sig fast. Den blomstre ualmindeligt villigt og så tiltrækker den et hav af skønne sommerfugle og humlebier. Farverne er klare og smukke, den er rank som bare pokker og så er den bare lige mig :0)

Purpur solhat er en  staude der hvis den trives kommer igen og igen. Den er dog en meget langsom starter om foråret, men lad jer ikke snyde .....den ligger lige under overfladen og venter på at solen for alvor bager jorden. Selv om den er varmeelskende må den dog helst ikke tørre komplet ud, for så begynder den at hænge med næbet så vand i gode mængder i hedebølgen uden at den dog sopper.... for det kan bestemt heller ikke lide.

Du kan sagtens selv høste frø fra sine solhatte, ofte frøsår den sig også selv hvis man passer på ikke at kratte alt for meget i jorden omkring den. Men har man som jeg flere forskellige sorter af purpursolhat så skal man dog ikke regne med at den er helt frøkonstant - man kan altså ikke regne med udfaldet af blomsterne da de krydser sig let med hinanden. Det er dog ikke noget problem hvis det er frø som er købt.

Du kan så frøene i bakker i drivhus eller ude med det samme lige efter høst. Her lader man så bare frøene passer sig selv vinteren igennem hvorefter man hen på sommeren kan plante dem om i lidt større potter og krukker eller ud i staudebedet for at vente på blomstringen næste sommer.

Du kan også så den inde i marts hvis frøene er stratificeret....her må den meget gerne stå temmeligt lunt til at starte med, 30 grader er ingen skade til og når frøene er spiret stilles de en smule køligere dvs, stuetemperatur eller en anelse mindre. Frøene vil på lige fod med andre staudefrø have en bedre spireprocent hvis den bliver udsat for daglige temperatursvingninger (Stratificering). Når de har nået en anseelig størrelse kan de plantes ud i krukker i drivhuset hvor de kan udvikle et stort kraftigt rodnet inden de bliver plantet ud i haven.


Jeg bliver glad i låget......og må bare have flere, flere, flere......
(Billedet er lånt....desværre:0)
Der findes mange forskellige og smukke varianter af purpur solhat. Især det amerikanske marked har af naturlige årsager et meget varieret udbud og fremavlingen af hybrider er langt fremme her, og farverne og formerne bliver fornyet gang på gang.

Ud over dens umiddelbare skønhed har Purpur solhat  som bekendt gennem tiderne haft stor medicinal værdi hvor bla. de olier og andet kemi der kan udvindes, bliver brugt i forskellige sammenhænge til at styrke imunforsvaret eller bekæmpe betændelser og infektioner. Echinacea purpurea kaldes derfor for medicinalindustriens overflødighedshorn.

Hos mig er det havens overflødighedshorn af:
fest, farver, insekter og intens nydelse.

"Hope"

24 kommentarer:

  1. Dejlig appetiser til en søndag med sol og drømme om forår.
    Tror lige jeg vil sætte mine frø med solhat lidt varmere dag jeg ikke er helt heldig med spirerprocenten.
    Henrik

    SvarSlet
  2. UNDERBARA BILDER :)


    B
    L
    O
    G
    G
    P
    A
    R
    T
    Y
    T

    fortsätter........
    redan mängder med fina bloggar..
    VÄLKOMMEN
    Håkan

    SvarSlet
  3. Jeg bliver meget inspireret af dit indlæg til at få solhatte. Jeg har allerede købt frø af en hvid solhat, så den må jeg hellere få sået nu :-)
    Tak for skubbet og ha' en dejlig søndag :-)

    SvarSlet
  4. Der er vist ikke mange undskyldinger for ikke at få solhatten ind i haven ;) Skøn blomst..

    SvarSlet
  5. Jeg bliver vist også nødt til
    at have nogle flere solhat i haven. Har kun en alm. purpur solhat, men er vild med den.

    SvarSlet
  6. Hej.
    Dejligt indlæg. Jeg sår også selv "tonsvis" af solhatte, kan bestemt ikke leve uden dem i haven. Sidste år købte jeg frø af Green Envy i USA, men de bliver jo ikke som moderplanten, mine blev mere rosa end grønne.... men skønne er de:) Anne Gine

    SvarSlet
  7. Jeg er ikke rigtig faldet pladask for solhat endnu, men kan mærke at de måske skal prøves. De fås jo i et væld af farver kan jeg se.
    Må vist hellere researche lidt :)

    SvarSlet
  8. Jeg har 3-4 forskellige slags, og den ene har jeg sået fra frø. Jeg har endnu ikke prøvet, at tage frø fra mine egne, men det vil jeg prøve til efteråret. Vil gerne have flere af de hvid/grønne.
    Hilsen Ina

    SvarSlet
  9. Åh den lånade bilden :-)fantastisk förstår att det är vad du drömmer om!!!
    Hälsningar Helena!

    SvarSlet
  10. Henrik *SMILER*... du må have dem ind på gulvvarmen og så skrue en tand op :0)

    Dine lavendler lever i bedste velgående endnu :0)

    -----

    Tusind tak Håkan.....men de er jo intet i sammenligning med dine skønne billeder :0)

    ----

    Susanne.....det var så lidt. Jeg hepper på at det lykkes....de hvide er også skønne - vil gerne selv have flere at dem :0)

    -----

    Lindelyst......nej undskyldningerne er sværre at finde :0)

    ----

    Vivik - de er bare så skønne.....og du vil ikke fortryde :0)

    ----

    Anne Gine....ja det er slet ikke til at lade være med at så dem :0) Troede egentlig at man var sikker på farveægtheden når frøene er købt!!????

    Min Green envy er også mest grøn i udspringet og som dagene går bliver kronbladene mere og mere purpurfarvede - smuk forvandling syntes jeg :0)

    -----

    Lene *SMILER* - Hep Hep......jeg lover at du ikke fortryder.....med lidt tålmodighed bliver det en succes :0)

    -----

    ina....det kan jeg godt forstå det er sjovt selv om det tager lidt tid.....

    Jeg er også rigtig glad for mine White swan og vil gerne have flere i år :0)

    -----

    Helena.....ja ser det ikke bare FANTASTISK ud :0)

    SvarSlet
  11. Åh ja, de er jo min favorit :-) Jeg er altid på udkig efter nye sorter til butikken. Desværre aldrig frøægte - heller ikke de købte (medmindre vi taler om arter), men man får de skønneste planter ud af dem. Det er jo også sådan, de finder nye sorter i USA og Holland :-)

    Skønt indlæg :-)

    SvarSlet
  12. Solhatte - hmm...jeg indrømmer straks at jeg ikke har andre end purpur og white svan. Men at jeg ikke er helt vild FOR solhatte betyder ikke at jeg er IMOD :O). Jeg er bare lidt usikker og har haft proplemer med at få den til at overleve!

    Nu ved jeg ikke rigtigt om jeg tør skrive dette - men jeg sår sohat i marts, inde og de spirer uden stratificering. Må de det? ;O)

    SvarSlet
  13. Marlene.....ja det er vi nogen der sætter pris på - altså din jagt på solhatte :0) Håber jægeren finder Hope igen ;0)

    -----

    Susanne...... *SMILER*

    Du kan sagtens så dem inde i marts - jeg såede selv sidste søndag og de er så småt begyndt at spirer flot nu her en uge efter. De har stået på henholdsvis badeværelsesgulv med varme og i iskold udestue om natten :0)

    De frø man køber ved frøfirmaerne tror jeg nok er stratificeret......det er nok mest de frø man selv høster der er nødvendige at vække fra dvalen for at få liv i dem og spireprocenten bliver højere hvis frøene bliver udsat for temperatur svingninger, lige som de ville blive det i naturen.

    Jo mere du teaser dem jo flere små planter kommer der ud af det :o)

    SvarSlet
  14. Det er en fantastisk skøn plante og tak for dine fine beskrivelser vedr. Såning og dyrkning! jeg ærgrer mig stadig over at mine Sunrise bare gik til jeg synes jo at de havde luft omkring sig, sol o.m.a. Dine billeder er så fine - er Hope fra din egen have? Knus fra Lisbeth

    SvarSlet
  15. Jeg har endnu ikke hørt fra leverandøren ang. Hope, men jeg rykker ham lige, Dorthe.

    SvarSlet
  16. Lisbeth....ja det er ærgeligt når de ikke overlever de små planter, og Sunrise er utrolig smuk også. Spændende om de alle har overlevet vinteren - Magnus har i hvertfald....jeg kan skimme de små blade under alt det visne løv :0)

    Ja, billedet af både Hope og Mars er mine egne....et par år gamle dog så de er taget med mit lommekamera med en mindre opløsning end mit nuværende.....det ses især på Hope der er lidt grynet:0)

    -----

    Åh ja Marlene ryk leverandøren igen :0) Jeg skal nok købe :0)

    Min Hope købte jeg i 2007 hos dig:0) 2 stk......jeg plantede dem først sammen med Duehoved som det ses på billedet - men jeg fortrød og flyttede dem.

    Desværre var det kun den ene der overlevede dette så nu er der kun én tilbage......og som du kan forstå vil jeg meget gerne have flere - de passer så godt sammen med min Slangepil - som det ses på billedet i indlægget "Echinos= Pindsvin" :0)

    -----

    SvarSlet
  17. Ja, det er altså også en smuk sort :-)

    Jeg checkede lige til mine udplantede 'Strawberry Shortcake', 'Marmalade', 'Irresistable' og 'Raspberry Truffle, som fik deres eget bed sidste sensommer, og de ser alle ud til at have overlevet, selvom de faktisk ikke har været dækket af sne i lang tid.

    SvarSlet
  18. Fuldstændig enig Marlene :0)
    Vi krydser fingre for at de overlever endnu lidt barfrost.....for helt fri for det er vi vist ikke endnu :0)

    SvarSlet
  19. Hej frøken solhat, kan se det er mange år siden du lavede oplægget.
    Jeg har kun en art sol hat i haven og ønsker mange da den er smuk lige som du på peger - men er i tvivl om hvornår frøene er klar og hvordan de enlig ser ud 😬🙈
    Mvh.
    Nybegynder
    Lis

    SvarSlet
  20. Hej Frøken Solhat
    Har du evt. nogle blandede frø af solhat, jeg kan købe af dig?
    rene@foli.dk
    Mvh René

    SvarSlet
  21. Tusind tak for det skønne indlæg. Vil du vise billeder af : de første spirer, efter en måned, to måneder osv?

    SvarSlet
  22. Hejsa, har gjort som beskrevet og har nu en kasse fuld af små solhatte…hvornår skal jeg plante dem ud, eller bare hver for sig? Du skriver anselig str? Tina

    SvarSlet
  23. the original source y5r29c5h69 Louis Vuitton replica Bags replica bags china free shipping find here w5e65g6b86 replica louis vuitton replica bags chicago j5o72j5i98 replica bags koh samui gucci fake r3n47k1i73 replica bags 168 mall

    SvarSlet

Hjertlig velkommen i min have. Jeg er utrolig glad for og taknemmelig over at du har lyst til at være med. Din kommentar kort som lang er meget velkommen ;0)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...