Min lille have er mit fitnesscenter - der er åbent 24-7 årets 365 dage. Altid med en mulighed for at få rørt havemusklerne . Velkommen til - jeg sætter stor pris på dit besøg og håber du føler dig hjemme her blandt havetrivialiteter og årstidsnormaler..... måske du endda får lyst til at plante en staude hos dig selv eller lægge en kommentar hos mig, det ville glæde mig meget - så: Carpe Rutila

GRIB SPADEN - Venlige have hilsener Dorthe alias: Frøken Solhat / IG: glimpses_and_moonlight

tirsdag den 24. september 2013

Uden ord







 

35 kommentarer:

  1. Smukke billeder af smukke solhatte og sommerfugle.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja en drømme dejlig september som både vi og solhattene elsker den :0)

      Slet
  2. Svar
    1. *SMILER* fortsat - og tak for dit udbrud :0)

      Slet
  3. Herlig stemning - hvor dejligt at kigge på!

    KH Dorthe

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja jeg kan jo næsten ikke få nok Dorthe - og heldigvis skulle det blive en dejlig weekend til både solhatte og os ;0)

      Slet
  4. De smukke billeder taler for sig selv - SMUKT med smuk på:)

    SvarSlet
  5. Jeg er altså imponeret over din evne til at få vasketøj til at matche dit blomsterbed... ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. *SMILER* - ja ikke :0) Plejer jo ellers at knipse uden om da snoren næsten altid er fuld - men denne gang var det dog ikke helt tilfældigt det fik lov at komme med - det matchede farverne så godt :0)

      Slet
  6. Skønne billeder søde Dorthe, det ser helt sommerligt ud;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det føltes også næsten sommerligt med det vejr vi har - helt fantastisk dejligt september vejr ;0)

      Slet
  7. Næh her behøves ikke så mange ord... smukt :o)

    Ha en go aften...

    SvarSlet
  8. Hei! Selv om det er uten ord, må jeg bare si at sollukt i klærne er vidunderlig og med solhatt i tillegg er det... Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. *SMILER* - tak Anne - ja lyset er fantastisk her sidst i september både i blomster og i vasketøj ;0)

      Slet
  9. Svar
    1. det syntes jeg bestemt også ;0) Især her i efteråret er de kærkomne :0)

      Slet
  10. Det er også så smukke billeder, at ord er overflødige :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Miri - og så kneb det lidt med tiden ;0)

      Slet
  11. ...men fuld af sensommerens (øh..efterårets...) gyldne lys.

    Skøn dag fra Katinka

    SvarSlet
    Svar
    1. God weekend Katinka.......en sensommer-weekend efter temperaturene at dømme ;0)

      Slet
  12. Så smukt, ord ikke nødvendige. Selv dit vasketøj er smukt som baggrund for solhattene. Kan virkelig godt forstå at du har tabt dit hjerte til solhattene. Du er så god til at bruge dem.
    Hav en dejlig dag. Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for dine spæne ord. Anette ;0) Jeg bruger dem i hvert fald lige hvor jeg har plads - kan slet ikke lade være :0)

      Slet
  13. Hej Dorthe :)
    Jeg har fulgt meget med på din blog og har et par spørgsmål:
    1. Er det rigtigt at purpursolhat skal stå forrest i et bed, fordi den ikke må dækkes af andre blomster og skal have direkte sollys på helt planten?
    2. Skal purpursolhat plantes i grupper på mindst 3?
    3. Hvornår klipper du purpursolhattene ned og hvor langt over jorden?
    Mvh. Sisse

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sisse og velkommen her i mit lille virtuelle haverum :0)

      1: Ikke nødvendigvis forrest - men det kan være en hjælp. Echinacea purpurea er en meget langsom starter om foråret og der går længe inden de viser lidt liv - bl.a derfor er det vigtigt at der ikke er andre planter der vokser for hurtigt op alt for tæt på dem og dermed skygger for de sol og varmeelskende stauder - de vil simpelthen sygne hen hvis de skal kæmpe alt for hårdt med andre planter om de varme stråler i foråret. Jeg har selv held med nogle solhatte i delvist skygge da min have vender mod nord - her må de bare ikke komme til at stå alt for fugtigt især ikke i efterår og vintermånederne - og det kan jo være en udfordring i Danmark :0) Solhattene rådner simpelthen væk hvis de står og sopper - så lidt grus og sand blandet i jorden for hurtigere dræn kan være et godt råd at benytte sig af.

      2: Heller ikke nødvendigvis men det vil selvfølgelig give hurtigere fylde i et bed at man planter dem i grupper. Et ulige antal som 3 - 5 eller 7 stauder virker altid mere harmonisk end grupper med et lige antal....dette gør sig gældende for alle stauder. Et trick jeg også mener blomsterbindere benytter sig af - et ulige antal er smukkest :0)

      3: Jeg elsker jo de smukke frøstande og det gør fuglene også. De er super smukke med sne på - når vi er så heldige at få noget af det - så derfor klipper jeg dem aldrig ned før engang når det begynder at klør i mine fingre sent vinter/februar for at komme i gang med havearbejdet. Jeg klipper dem næsten helt i bund til den tid - kun 4-5 cm tilbage bare lige sådan et jeg kan se hvor de står når jeg bliver for ivrig med hakken ;0)

      Håber du kunne bruge mine svar - og held og lykke med dine solhatte.....dem bliver du glade for
      Dorthe

      Slet
    2. Tuusind tusind tak for svar :)
      Det hjalp rigtig meget med noget af din viden.
      Mvh. Sisse

      Slet

Hjertlig velkommen i min have. Jeg er utrolig glad for og taknemmelig over at du har lyst til at være med. Din kommentar kort som lang er meget velkommen ;0)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...