Min lille have er mit fitnesscenter - der er åbent 24-7 årets 365 dage. Altid med en mulighed for at få rørt havemusklerne . Velkommen til - jeg sætter stor pris på dit besøg og håber du føler dig hjemme her blandt havetrivialiteter og årstidsnormaler..... måske du endda får lyst til at plante en staude hos dig selv eller lægge en kommentar hos mig, det ville glæde mig meget - så: Carpe Rutila

GRIB SPADEN - Venlige have hilsener Dorthe alias: Frøken Solhat / IG: glimpses_and_moonlight

lørdag den 28. september 2013

Syrisk rose dilemme..........


Min to store og smukke syriske roser ude foran huset er nu ved at afblomstre efter endnu en lang og smuk blomstring. Mit dilemma er at de simpelthen er blevet for store og kraftige - og vokser ind foran vinduerne - smukt nok set inde fra  men meget bombastisk set udefra. De tager efterhånden også lyset inde i stuen og når det blæser, hvad det ofte går her i landet ja så pisker grenene mod ruderne. Lidt enerverende at høre på i længden :0)
 
Jeg har længe gået og overvejet for og i mod....men nu skal der ske noget og jeg må frem med den store beskæringssaks. 
 
Jeg har læst mig frem til at beskæringen helst skal ske i foråret.........nå!!!! Det kommer så ikke til at ske her da vi snart skriver oktober - og der skal gøres noget.
 
En så hård beskæring som jeg påtænker er måske heller lige sagen så jeg tror jeg går på kompromis, så planen er so fare:
 
  • Jeg klipper nu de to buske godt ind i siderne så de bliver stammet lidt mere ind i mellem vinduerne.
  • Jeg venter med at beskære buskene foran til foråret.


Det er så nu jeg har brug for at I krydser fingre for projektet eller endnu bedre meget gerne deler ud af lignende erfaringer med beskæring af syrisk rose....for her er jeg ude i noget jeg ikke har prøvet før :0)
 



 







8 kommentarer:

  1. Jeg ville vove et tredje alternativ, nemlig en lille nedskæring af toppene til under vinduet nu og så den store foryngelses nedskæring til foråret.
    God arbejdslyst:-)

    SvarSlet
  2. Hej Dorthe.Sjovt nok har jeg lige "studset" min syriske rose......som også skyggede for mit syd vindue.
    Jeg har kun klippet noget af toppen.......så nu håber jeg den klarer vinteren.
    Rigtig god weekend til dig knus Jette

    SvarSlet
  3. Wouw... hvor er de flotte! Jeg kan ikke hjælpe med dilemmaet, for mine to syriske roser er stadig nogle puslinge, men hvor det dog glæder mig at en dag har jeg forhåbentlig samme dilemma som dig... :o)

    SvarSlet
  4. Det kender jeg så udmærket, dilemmaet mellem det, man har lyst til, og det, som tekstetbogen foreskriver. Her i det høje og mørke nord vil jeg mene, at lys ind ad vinduerne er en menneskeret og en livsnødvendighed.

    SvarSlet
  5. Jeg har også nogen store eksemplarer og har tænkt at klippe kraftigt ned nu, det har jeg gjort før, der sker ikke noget ved det, så bare gå til den Dorthe.
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
  6. Hold da helt op hvor er de flotte, men forstår selvfølgelig godt, at du ikke kan have dem til at dække for vinduerne.
    Jeg ville "befri vinduerne" nu, og vente med en større beskæring til marts måned, altså noget i stil med det Lisbeth skriver.

    SvarSlet
  7. Jeg er enig i det Lisbeth Countryliv skriver....det vil da være bedst at få lys ind af vinduerne. Så klip toppen af skatten.

    SvarSlet
  8. Åh - tak for jeres input alle i gode mennesker. Jeg går stadig rundt som katten om den varme grød og har endnu ikke klippet i dem........oj oj oj det er svært. Men efter at jeg i går flere gange var ude og kigge nærmere på deres stammer og knibe øjnene sammen for at forestille mig hvordan det ville se ud som stammede søjler eller toppede buske ja så bliver det lige nu den sidste løsning. Altså toppe dem til under vinduet nu og trimme dem yderligere til foråret.......... der er vel ikke andet for end at få det gjort :0)

    SvarSlet

Hjertlig velkommen i min have. Jeg er utrolig glad for og taknemmelig over at du har lyst til at være med. Din kommentar kort som lang er meget velkommen ;0)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...