Min lille have er mit fitnesscenter - der er åbent 24-7 årets 365 dage. Altid med en mulighed for at få rørt havemusklerne . Velkommen til - jeg sætter stor pris på dit besøg og håber du føler dig hjemme her blandt havetrivialiteter og årstidsnormaler..... måske du endda får lyst til at plante en staude hos dig selv eller lægge en kommentar hos mig, det ville glæde mig meget - så: Carpe Rutila

GRIB SPADEN - Venlige have hilsener Dorthe alias: Frøken Solhat / IG: glimpses_and_moonlight

tirsdag den 20. september 2011

Mit græs........



..............for græsser ville være en kraftig overdrivelse da jeg kun har én - altså lige bortset fra alle de græsser der danner et smukt og perfekt klippet og skønt trimmet tæppe midt i haven :0)

Men altså.........den ér SPRUNGET UD!!!!!!!!

Den har de seneste dage foldet sin små rævehaler ud  og nu står de smukt med deres sølvglinsende silkehår og svejer i vinden.

Min græs er en Lampepudsergræs/Pennisetum alopecuroides. Jeg købte den i 2009 og den blomstrede smukt da jeg købte den, men sidste år snød den mig....... den havde åbenbart ikke energi til de smukke frøstande ovenpå den lange vinter. Men nu blomstre den........og hvor er den smuk - især når vinden hiver lidt i den så det hele bevæger sig frem og tilbage i lækre svaj -  så kan jeg godt bære at efteråret er ved at snige sig ind på os for der er nu ikke så ringe at stå med en kop varm kakao og kigge på svajene og vide at den blomstre langt ind i vinteren :0)

Eva den evigglade gav mig forleden dette link her så nu skal der studeres nærmere.......øvelsen går så bare  ud på at vælge nogle der ikke bliver alt for aggressive i deres vækst.



11 kommentarer:

  1. Sånt et flott gress:) Gress er et morsomt innslag i hagen, og det skulle jeg nok hatt mer av...tenke, tene, he, he:)

    SvarSlet
  2. Ja græsser er dejlige når de er brugt rigtigt og hvor er din blomstrene græs fin og poetisk.

    SvarSlet
  3. Ja men den er da sød din pennisetum, men du har ret i, at du skal passe på ikke at vælge nogen, der er for aggressive i væksten.
    Jeg har en gang fået en forærende, som næsten indtog hele haven, i hvert fald hele staudebedet og græsplænen foran. Den var/er ikke nem at slippe af med, der er lidt af den tilbage endnu :-(
    Elefantgræs Silberspinne er ikke så aggressiv, så det er mit forslag.

    SvarSlet
  4. Den er så fin med de der pjuske-duske blomster. Måske man skulle overveje at gå med på græs-holdet :o)

    SvarSlet
  5. Jeg har været på græsholdet et stykke tid men har bestemt også måtte gøre mig mine erfaringer!!
    Lampepudsergræs er bare så skøn, og jeg faldt for Rød lampepudser og købte så lige 2 stk. med det samme - klarede ikke vinteren, selv om den var overdækket!!
    Så faldt jeg for Pampasgræs, superflotte aks der står smukt langt ind i vinteren, også den købte jeg 2 stk. af. Første vinter gik godt men anden vinter forsvandt 1½ plante, så en lille undselig dusk er tilbage som snart skal puttes grundigt inden Kong vinter dukker op!!
    Og så var der den lille blå bjørnegræs som heller ikke klarede første vinter...

    Så vær forsigtig med de aggressive (hvem husker ikke den alm. elefantgræs der var i alle haver) men husk også at checke om de er vinterhårdføre, for hvor er det ærgeligt at miste både penge og plante.

    I foråret købte jeg elefantgræs Americana, den skulle kunne klare mosten - så det tror og håber jeg på!!

    SvarSlet
  6. Verkligen en fröjd för ögat! Hoppas du får njuta av den länge - med, eller utan choklad i handen. ;-)

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvarSlet
  7. Ja, den ser unægtelig supersmuk ud.... jeg har bare ikke været til græsser, men kan mærke, at det er ved at vende. Sikkert pga. den store inspiration fra præriebedene ;-)

    Kh. Marlene

    SvarSlet
  8. ganske nydelig er den, den kunne jeg godt falde for ;)

    SvarSlet
  9. Græs giver et rigtig godt input til vinterhaven. Jeg har endnu også kun en slags, som jeg ikke ved, hvad hedder. Men det er også noget, jeg vil have mere af.

    SvarSlet
  10. Uuh den er sød den lampepudsergræs, mon jeg kan knibe sådan en ind i haven:o)
    mht. min header, så har jeg svaret dig på min blog;o)

    SvarSlet
  11. ....ja strømmen vender ind i mellem også i planteverdenen - og heldigvis for det ellers blev det hele vist lidt kedeligt.

    Jeg huske så godt de store bambus der næsten var umulige at grave op uden at knække både spade, greb og psyken ;0)

    For nogle år siden fik vi en fædregruppe til at fjerne nogle oppe i børnehaven......det var ikke den rene leg vil jeg bare sige. Tusind tak for alle jeres tips og gode input....dem vil jeg tage med mig i min videre søgen :0)

    SvarSlet

Hjertlig velkommen i min have. Jeg er utrolig glad for og taknemmelig over at du har lyst til at være med. Din kommentar kort som lang er meget velkommen ;0)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...