Min lille have er mit fitnesscenter - der er åbent 24-7 årets 365 dage. Altid med en mulighed for at få rørt havemusklerne . Velkommen til - jeg sætter stor pris på dit besøg og håber du føler dig hjemme her blandt havetrivialiteter og årstidsnormaler..... måske du endda får lyst til at plante en staude hos dig selv eller lægge en kommentar hos mig, det ville glæde mig meget - så: Carpe Rutila

GRIB SPADEN - Venlige have hilsener Dorthe alias: Frøken Solhat / IG: glimpses_and_moonlight

mandag den 12. september 2011

Et lille TRÆF-indlæg.....


........det kan nok være at turen var lang, men den var bestemt det hele værd - også for vi få jyder der havde forvildet sig over bæltet og ind til staden, blandt en sværm af glade, lattermilde og hurtigt snakkende Sjællænder ;0)

Lørdagens Have-bloggertræf levede fuldt ud op til mine forventningerne om en glad dag i selskab med en flok ligesindede havenisser. Humøret var højt fra første sekund og erfaringer, ideer, glæder, ærgelser og latinske gloser *ind i mellem med et glimt i øjet* fløj om ørerne på os alle og indtrykkene fra dagen er mange.

Omgivelserne i LIFE-haverne ved det Biovidenskabelige Fakultet var helt perfekte for vores uformelle og totalt hyggelige eftermidddag, vejret var godt og mange smukke, spændende, særlige og "must have"-planter omgav os. Det var helt fantastisk at møde alle jer skønne bloggere in real life og hvis nogen skulle være i tvivl så er I jo velkomne til et genvisit i det jydske ved lejlighed ;0)

Med fare for at gentage nogle af alle de skønne billeder der allerede er lagt ud, rundt omkring på bloggene skal I nu alligevel have et par stykker her fra også.........men som så mange af jer andre blev det også her til en forfærdelig masse snakken og meget lidt fotograferen. Endnu engang tak for super hyggeligt samvær.

SOMMERBLOMSTHAVEN:



Glimt fra Sommerblomsterhave hvor ca. 500 forskellige sommerblomster indgår i universitets botanikundervisning. Blandt sommerblomsterne var der også forskellige lægeplanter og krydderurter. Her over ses forskellige Purpursolhat og den smukke Monarda Citrodora....som fyldt ud levede op til sit navn.

Eller hvad med et helt hav af den smukke og chokolade duftende Cosmos........én er skøn, men et helt hav.......hvem der bare havde plads (og råd) til det.


Midt i alt det grønne slog vi os ned, efter første havevandring, for at spise de lækre sandwiches der var blevet bestilt i Cafe Væksthuset. Efterfølgende blev der byttet og gavmildt delt ud af diverse spændende planter og frø.......så bilen var lige så stoppet med potter på vejen hjem som på vejen over.

Græsser må jeg til at studere nærmere.....dem må jeg da simpelthen bare have flere af inden længe.


DEN SVEJENDE PLÆNE:


Her var jeg helt solgt.........prøv lige at se en fantastisk smuk blomstereng med et smukt farvespil og så var der en lethed over bedet og en frodighed uden lige her i september......virkelig smukt. Læs mere om engen her hvis du har lyst. Når aftenerne bliver lidt længere skal jeg vist til at undersøge nærmere hvad det er for en skærmplante der er brugt i frøblandingen.......for den var da virkelig florlet at se på og så var den ikke så høj som så mange andre skærmplanter. I´m in LOVE :0)



STENHØJENE:



Her voksede der mange forskellige, smukke og for mig fremmedeartede alpine- og eksotiske planter.  Bla. herover en eller anden sukkulent der hed noget med "edderkop"........har på stående fod glemt hvad og herunder den smukke sorte slangeskæg - den har jeg aldrig set før. Der blev kigget, peget spurgt og vurderet mange gange på turen rundt. Skønt med så meget "ekspert viden" samlet på et sted :0)






.......og jeg kunne blive ved - men det gør jeg ikke...... i hvert fald ikke i dag :0) 

20 kommentarer:

  1. Dejligt at gense motiverne :) Æv, jeg nåede ikke i stenhaven. Det har jeg til gode til næste gang, jeg er på de kanter :)

    SvarSlet
  2. Det var en pragtfuld dag og rigtig hyggeligt at møde dig i virkeligheden:o) Jeg fik slet ikke kameraet op af tasken, så det er dejligt at i andre har så mange gode billeder af dagen.
    Knus
    Annette

    SvarSlet
  3. Jeg fornemmer, at jeg nu ikke er den eneste som er begejstret for den have ;-).

    Det var virkelig en skøn eftermiddag og dejligt at møde dig!

    Ha´en god dag
    Birgitte

    SvarSlet
  4. Kære Dorthe

    Suuuk.... jeg suger alle dine billeder til mig, ikke et eneste er en gentagelse :o) Jeg kan genkende et par enkelte ansigter og så er der dem hvor jeg tænker - "kunne det mon være"... Vi jyder må altså snart på banen med et arrangement og Høneballehaven er jo heldigvis allerede frisk med en forårstur.

    Cosmos marken er iøvrigt helt fantastisk og så lurede jeg på den lille tofarvede valmue, som også er rigtig sød. Tak for skønne billeder :o)

    SvarSlet
  5. Ja - sikke en herlig dag vi havde. Vi var vist alle sikre på at det ikke var sidste arrangement i haveblog-regi.
    Så det er bare at tage stafetten op for dem der har lyst til at arrangere næste runde. Mon ikke et par entusiatiske sjællændere vil dukke op i Jylland eller på Fyn.

    SvarSlet
  6. Christina......ja et gensyn kan vi vist godt klare oven på sådan en skøn dag. Et besøg i den romantiske have på den anden side af vejen må du unde dig selv ved lejlighed :0)

    -----

    Annette....ja det var virkelig super hyggeligt at mødes......det tåler gentagelse :0)

    Mit kamera blev heller ikke så flittigt brugt som ellers men noget nåede jeg alligevel....dog mest til sidst :0)

    -----

    Birgitte.....bestemt ikke ;o) Skønt sted som jeg helt sikkert må besøge igen. Lige over.....skønt at møde alle jer skønne mennesker bag skærmen in real life ;0)

    -----

    Jette.....tak - jeg har også forsøgt at finde motiver der ikke var alt for ens med de andres.....selv om det selvfølgelig er svært :0)

    Ja det må kunne lade sig gøre at lave et arrangement i jylland også......det kunne være super hyggeligt. Ellers må jeg lade børnene blive hjemme næste gang og tage nogle jyske havenisser med i bilen i stedet ;0)

    -----

    Berit........nej det håber jeg bestemt ikke det er - det var alt for hyggeligt til at være en "éngangs forestilling" :0)

    Vi kan jo prøve at kaste den op og håbe på at nogen gribber den.....stafetten altså ;0)

    SvarSlet
  7. Vad trevligt med bloggträff o på en sån inspirerande plats!
    KRAM från mig!

    SvarSlet
  8. Det er altså HELT skønt, Dorte, at du har fotograferet den anden have, som jeg ikke nåede at se, fordi jeg blev for baldret i mit skøre hoved og måtte gå.

    Men sikke et arrangement - ja!

    Jeg har tænkt mig at tage mine gamle forældre med derind en dag snart og gå i ro og mag og nyde alle blomsterne og hele interiøret.

    SvarSlet
  9. Også tak til dig, Dorthe, for en super hyggelig dag. Det var så dejligt at møde dig og alle de andre in real life... jeg elsker ordet have-nisser om os :-D
    Og tak for de dejlige billeder fra haven. Det er virkelig et skønt lille smørhul midt i vores store by. Og du har fanget sjælen rigtigt godt.
    Jeg er helt med på mange gentagelser af den dejlige dag også :-)
    Knus Hanne

    SvarSlet
  10. Sødeste Dorthe - super dejlige billeder du har taget, jeg må derind en gang til og studere planterne nærmere. Anette har fundet ud af at skærmblomsten er Kongekommen, jeg har haft den for nogle år siden, men troede at den egentlig skulle blive kæmpestor. Jeg er også begyndt at udvide plantebestanden med græsser jeg synes de supplerer stauderne så fint:)
    Det var en fornøjelse at møde dig i virkeligheden - jeg har vel "kendt" dig og Anette længst, men selvfølgelig var det også dejligt at møde alle de andre skønne havebloggere det er noget helt specielt at få sat ansigt på folk og dele haveglæden. Knus Lisbeth

    SvarSlet
  11. Vilken härlig dag ni hade! Nästa gpng hoppas jag kunna vara med och ta en sväng över bron! Kram Hanna

    SvarSlet
  12. Tusind tak for "rundvisningen". Det er en flot have I var i. Jeg håber også, der bliver et nyt arrangement, så os, der ikke kunne deltage, kan kommer med næste gang. Jeg kan godt forestille mig hvor sjovt det må have været at mødes på denne måde. I var også heldige med vejret.

    SvarSlet
  13. Ser ut som en härlig utflykt! Och vilket hav av chokladblommor, imponernade:)

    Ha det fint,
    Rebecca

    SvarSlet
  14. Hej Dorthe, super dejligt indlæg, du har lavet og skønt for os andre at være med på sidelinjen. Nu har vi læst både hos dig og nogle af de andre bloggere om hvor hyggeligt det var at se hinanden - suk - bare jeg havde været med...

    Den store have i LIFE var da også et fantastisk sted, sikke en masse at se på og snakke om. Tænk, 500 sommerblomster - ih hvor stort.

    Cadeau til dig også, for at vise den flotte Storebæltsbro som åbningsbillede på dit indlæg - sådan lidt for at understrege at vi også er mange bloggere i Jylland (og Fyn), der følger med.

    Ja, som fru Friis nævner - måske en tur til Samsø i maj måned - det skulle da nok kunne blive interessant.

    Kh Ulla

    SvarSlet
  15. Dejlige billeder fra en skøn, skøn eftermiddag. Det var bare så hyggeligt at få hilst på dig - og på alle de andre søde, sjove og kloge bloggere. Det skal da helt sikkert gentages :-)

    SvarSlet
  16. Det må ha været en rigtig spændende tur du har været på og så alle de smukke blomster du har set.

    SvarSlet
  17. Tak for sidst, Dorthe (og godt at få talt lidt jysk igen :). Godt at høre at du/I er kommet godt hjem

    Skønne billeder fra resten af haven også, det nåede vi jo desværre heller ikke. Må tage derind igen en anden dag.

    Kvan'en gjorde stor, stor lykke her, da jeg kom hjem. Der er stor forventning til næste sommer nu :)

    Håber vi ses en anden gang igen.

    SvarSlet
  18. Helena.......det var bestemt et skønt sted og skønne mennesker ;o)

    -----

    Marianne......ja det var et super godt arrangement og super hyggeligt at møde dig.....det kan jeg godt tåle igen - hvis jeg kommer på de kanter igen kan vi tage en tur i parken sammen ;0)

    -----

    Hanne.....ja det var et skønt sted og skønne mennesker.....dog glemte jeg ind i mellem at kigge for det var jo bestemt vigtigt at snakke også ;o)

    -----

    Lisbeth......og som du ved - i lige måde - det var en ren fornøjelse. Ja, Annette og du var vist godt nok nogle af de første jeg havde fornøjelsen af....og hvilken fornøjelse ;0)

    Min eneste græs er netop sprunget helt ud......jeg må ud med kameraet en af dagene,
    Kongekommen.......det er hermed skrevet mig bag øret med sprittus så det ikke forsvinder fra hukommelsen :0)

    -----

    Hanna.....det kunne da kun være hyggeligt med lidt svenske gloser blandt de danske og latinske :0)

    -----

    Birgitte......det var vikelig sjovt og bestemt en gentagelse værdig :0)

    -----

    Ulla......det var bestemt en skøn have.....og vejret var jo så perfekt som det kan være i september :0) Broen var nu ikke for at understrege noget......men jeg syntes at motivet var godt fanget igennem bilruden ;0)

    -----

    Signe.......lige over ;0) Det var rigtig sjovt at få sat ansigt på navnene bag blogene og super hyggeligt at møde dig og de andre og at snakke samme sprog trods egnsbestemte sprogtoner :0)

    -----

    Connie - det var det bestemt og kommer du på de kanter må du ikke snyder dig selv for en tur i parken :0)

    -----

    AnneMette......ja ikke - selv om der ikke var meget af den klang i parken ;0) Skønt at planterne bragte lykke.....nu glæder jeg mig til at følge dem i deres nye hjem ;0)




    -----

    SvarSlet
  19. Man burde vist have været der. ;)

    Så du er interesseret i græsser.
    Kig evt her:
    www.græsser.dk

    hej fra
    Eva
    Evigglade.blogspot.com

    SvarSlet
  20. Eva.....tusind tak for linket - og ja det var næsten ærgeligt at så mange gik glip af en helt igennem skøn dag - men alt i sol og måne tyder på der bliver gentagelser af succesen ;0)

    SvarSlet

Hjertlig velkommen i min have. Jeg er utrolig glad for og taknemmelig over at du har lyst til at være med. Din kommentar kort som lang er meget velkommen ;0)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...