Min lille have er mit fitnesscenter - der er åbent 24-7 årets 365 dage. Altid med en mulighed for at få rørt havemusklerne . Velkommen til - jeg sætter stor pris på dit besøg og håber du føler dig hjemme her blandt havetrivialiteter og årstidsnormaler..... måske du endda får lyst til at plante en staude hos dig selv eller lægge en kommentar hos mig, det ville glæde mig meget - så: Carpe Rutila

GRIB SPADEN - Venlige have hilsener Dorthe alias: Frøken Solhat / IG: glimpses_and_moonlight

onsdag den 14. september 2011

Det hvide bed......

.......i maj 2010 begyndte jeg, for en gang skyld at skære græs af, til et nyt bed i haven......det hvide bed som det er blevet til - dog med et par stænk af gult, lyserødt, limegrønt og blålilla hen over sæsonen.
 
Nyetableret i maj 2010, tager det sig lidt nøjsomt ud, men placeringen er perfekt.
Bedet ligger mellem græsplænen og flisegangen langs nordsiden af huset og får derfor ikke direkte sol før sidst på eftermiddagen når solen er kommet godt om i vest. Jeg startede lidt forsigtigt ud for ikke at ødelægge børnenes græsplæne alt for meget, men måtte som så mange gange før allerede om efteråret udvide arealet af bedet lidt da det kneb med pladsen til de hvide stauder der efterhånden sneg sig med hjem. 

Maj 2011 - i år er stauderne ved at vokse til så de kan overtage ballet efter løgplanterne til juni


Juni 2011- med pæoner og Lupin flankeret af rosenkrave


Juli 2011 - Vebena Hastata, hvid prydløg og Ecinacea purpurea "White Swan"


 August 2011 - Anisisop, Verbena Hastata, Echinacea purpurea Green envy, Liatris, Eshinacea "White Swan" og så småt hvide høstanemoner. 

Septemper 2011 - Echinacea purpurea "Sunrise", "White Swan" og hvid Høstanemone afslutter bedet i al sin glans 1½ år efter.........så må vi se om 2012 byder på endnu en udvidelse :o)

23 kommentarer:

  1. Men så vackert det blev på så kort tid! Imponerande. Jag älskar dina liljeblommande tulpaner och sista bilden visar ju en fantastisk rabatt med finaste solhattarna. Til lykke med din vita rabatt!

    Kram Anna Vattenkanna

    SvarSlet
  2. Tak søde Anna :0) Tulipanen hedder "Tres Chic".....den er meget sart gul lige i udspring men forvandler sig lynhurtigt til en kridhvid smuk svane ;0)

    SvarSlet
  3. Hvor er det blevet et flot bed. Jeg har også selv planer om at lave et delvis hvidt bed. Desværre ligger det bed jeg har tænkt på lidt i skygge, så jeg må til at finde ud af hvad der kan gro der. Jeg er vild med den hvide hastata. Har selv masser i lyserød og har fået frø til den blå, så nu må jeg også have den hvide.

    SvarSlet
  4. Ser rigtig flot ud. dejligt at blive inspireret via andre blogs.

    SvarSlet
  5. Så vackert! Kram Hanna

    SvarSlet
  6. Jeg ville gerne på havevandring i din have :-)

    SvarSlet
  7. Sikke et fint - og stort - bed du har fået etableret så flot på kort tid. Sjovt med alle billederne fra start til nu, så man rigtigt kan se udviklingen.

    .... mange spændende planter. Mon ikke der finder et par nye stykker vej til næste sæson :)

    SvarSlet
  8. Kjempefint hvitt bed! Takk for inspirasjon :)

    SvarSlet
  9. Hvor ser det smukt ud :-) Bed i hvide og gule toner er jeg også vild med - ellers ikke så meget tone-i-tone, men dette er virkelig flot.

    Er du ikke bange for, at høstanemonen skal kvæle 'Sunrise'?

    Kh. Marlene

    SvarSlet
  10. Kære Dorthe

    Hvor smukt.
    Din historie kunne være min, startede også med et lille forkølet hvidt bed, det voksede og voksede.... og det gør det stadig. Man bliver helt afhængig af de hvide.

    Lene

    SvarSlet
  11. Kære Dorthe.
    Sikke smukt smukt bed, tænk jeg vidste ikke man kan få liatris i hvid, den må gerne bo hos mig :-)
    Og så vil jeg sige mange gange tak for sidst, det var så dejligt at hilse på dig i virkeligheden, ærgeligt vi ikke fik snakket så meget, men mon vi ikke kan gøre det om en anden dag?
    Nyd din dag.
    Kh Lone

    SvarSlet
  12. Hej,

    Man må sige der er sket noget med bedet fra du plantede det til og så til nu. Mange derjlige planter, især verbena og de smukke tulipaner.

    SvarSlet
  13. Smukt, smukt bed og sikken en udvikling. Rigtig sjovt at følge :o)

    SvarSlet
  14. Kære Dorthe, hvor er det smukt. De går jo alle op i en højere enhed igennem hele sæsonen - det at få et glidende forløb hvor den ene afløser/supplerer den anden er en kunst som ikke alle bestrider, men det gør du og det er super inspirerende:) Knus

    SvarSlet
  15. flotte billeder, tak for kikket...

    SvarSlet
  16. Hvor er det bare smukt, smukt, Dorthe... wow :-) Det er skønne planter du har puttet i det.
    Mit hvid-gule bed ligger delvist i skygge, så nogle af dem kan jeg ikke have. Men jeg har nu en lumsk plan om at pille en række fliser op, så der kan blive mere solbed :-D
    Det er flot at det er blevet så tæt og frodigt på så kort tid.

    SvarSlet
  17. Det er et rigtig smukt bed med velvalgte planter :-) Sjovt at se udviklingen i bedet og kan da næppe tro, at du har lagt sidste hånd på det bed - der sniger sig sikkert en eller anden ny plante ind :-)

    Apropos det med græsplæne til børnene, så er det altså svært når mors hobby er bede og børnenes er boldspil!

    SvarSlet
  18. Det bedet måste du vara helnöjd med! Så fint från vår (åh vad jag längtar till våren när jag ser dina bilder!) och genom hela säsongen, mycket lyckat!
    Kram
    Katarina

    SvarSlet
  19. Jamen det er da det smukkeste 'Frøken Solhat bed' jeg har set ;-) Kram fra Fru Krull

    SvarSlet
  20. Fantastisk flot bed! og et skoleeksempel på, at et bed hurtigt vokser til.

    /Birgitte

    SvarSlet
  21. Jeg må også sige,at det var et utroligt flot bed. Tænk at en hvid farve kan se så frodigt ud. Det er virkelig vellykket!

    SvarSlet
  22. Lekkert!
    Nydelig bed, og vakkert med de hvite blomstene, så kommer blomsterformene bedre frem.

    Verbena hastata er nå forresten en av mine store hagefavoritter, en skikkelig skjønnhet!

    SvarSlet
  23. Tak for alle jeres søde kommentarer - fra nye såvel som fra gamle læsere det er helt overvældende. Ja, bedet er blevet rigtig godt meget hurtigt.......også hurtigere end forventet.......og større skal det også nok ende med at blive :0)

    -----

    Lene hvis du sender en adresse så har jeg flere af de hvide Hastata frø tilbage fra sidste week-end.....jeg vil meget gerne sende nogen til dig :0)

    dorthe.claus@energipost.dk

    -----

    Miri....du er altid velkommen - bare du ikke bliver skuffet - haven er ganske lille men planterne er skruet godt og grundigt ned mellem hinanden ;0)

    -----

    Marlene - jo jeg har haft mine betænkligheder.....men endnu går det -høstanemonen er lidt senere ude end sunrise så den når at vokse op inden anemonen tager fart og begynder at skygge lidt......men det er ikke sikkert det bliver ved at gå - så måske jeg for en sikkerhedsskyld skulle flytte dem lidt fra hinanden - når bedet skal udvides ;0)

    -----

    Lone....det kan vi helt bestemt - for i grunden var der alt for lidt tid til at snakke med så mange dejlige bloggere ;0)

    Jo den hvide Liatris er smuk, dog mest i udspring da den er en af de hvide blomster der visner grimt......men sådan er det jo ind i mellem - man kan ikke få det hele ;0)

    -----

    Lisbeth.......jeg får jo helt røde kinder af dine søde ord ;0)

    -----

    Hanne.....mit bed ligger som skrevet også på nordsiden af huset og får ikke meget direkte sol.......men det til trods så stortrives stauderne alligevel.....endnu ;0)

    -----

    Susanne......nej uha det er ikke altid let at forene de to interesser.....men heldigvis ligger fodboldbanerne ikke så langt væk og ungerne bliver jo større ;0)

    -----

    SvarSlet

Hjertlig velkommen i min have. Jeg er utrolig glad for og taknemmelig over at du har lyst til at være med. Din kommentar kort som lang er meget velkommen ;0)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...