Min lille have er mit fitnesscenter - der er åbent 24-7 årets 365 dage. Altid med en mulighed for at få rørt havemusklerne . Velkommen til - jeg sætter stor pris på dit besøg og håber du føler dig hjemme her blandt havetrivialiteter og årstidsnormaler..... måske du endda får lyst til at plante en staude hos dig selv eller lægge en kommentar hos mig, det ville glæde mig meget - så: Carpe Rutila

GRIB SPADEN - Venlige have hilsener Dorthe alias: Frøken Solhat / IG: glimpses_and_moonlight

lørdag den 17. september 2011

Benved......


..........klædt i varme glade farver, der får én til at drømme sig en tur til Mexico.

Se lige hvad min opstammede Benved  byder på lige nu........ de uforlignelige frugter åbner sine fire lyserøde klapper og danser rundt med de orange klædte kerner. Frugterne er meget smukke og iøjnefaldende men giftige som resten af planten.....men hvad gør det når det nu synet er så smukt.

Bladene er så småt ved at indtage efterårspragten og bliver mere og mere røde for hver dag der går. September i sin smukkeste dragt.


Mens de danser rundt under bladene, i deres lyserøde og orange kjoler, går jeg og overvejer at køre ud og købe bare lidt flere forårsløg .......for dem kan man vel ikke få for mange af :0)




På Opfordring fra søde Fru Friis - here you are :0)

Benved "Euonymus Planipes"

12 kommentarer:

  1. Sådan en havde jeg også engang. Den er gudesmuk. Desværre blev den to år i træ angrebet af nogle larver/spind, som åd den rub og stub.

    SvarSlet
  2. Ja denne er veldig flott på denne tiden her, hadde jeg bare hatt mer plass, sukk:) Det er et småbruk tilsalgs like borti her 12 mål tomt. DET hadde vært noe:) Lykke til med løkshoppingen:) Og ha masse god helg:) Klem

    SvarSlet
  3. Ja, den er sørme smuk. Den der havde meget mere plads i haven :)

    SvarSlet
  4. Den er da lidt sjov :-)
    Og du har helt ret - blomsterløg kan man ikke få for mange af.
    God weekend!
    Knus Signe

    SvarSlet
  5. Nej Dorte, det kan man ikke! Men man kan få MANGE på tilbud hvis vi kan vente en måned. ;)

    Eller bytter os til dem... så koster de gratis!

    Din Benved er fræk! Både i form og farve.

    Kh. Marianne
    Den Helbredende Have

    SvarSlet
  6. Åh ja, flere løg. Jeg tør snart slet ikke gå ud og handle, for jeg har hele spisebordet fyldt med løg-pakker.
    Så jeg tror jeg må indføre min årlige restriktion nu: Ikke flere løg før disse er i jorden.
    Problemet er bare at der er en masse løg allerede i de bede hvor disse skal ligge. Så jeg har ikke helt besluttet hvad jeg gør endnu?!?
    Måske ryger de alle i krukker og potter... nu må vi se.
    God løg-shopping til dig ihvertfald :-)

    SvarSlet
  7. Den er så smuk så smuk, den frækhed der er i farverne er suveræne.Måske var det på tide at anskaffe sig en sådan;) har i grunden altid ønsket mig et eksemplar,( siden jeg fik øjnene op for den, i 5 klasse, på en lejrskole tur til Møn, hahahaha. Men har hørt den er meget modtagelig for sygdom eller larver ???? Kender du noget til det?

    SvarSlet
  8. Benveddens blomster er rigtig smukke.

    Jeg havde den i den tidligere have på Fyn, men havde da fuldstændig glemt den, indtil jeg så dette indlæg.

    Hvordan kan du i det hele taget finde på at tvivle på, at man kan få for mange løg ;-)

    SvarSlet
  9. Så vackra de är! Jag har ju "hittat" två stycken körsbärsbenved här hemma. En står precis på tomtgränsen till grannen och den andra står hos oss gömd bakom höga häcken och tyvärr inflätad i staketet. De är ju så himla fina. Skulle vilja flytta den som står bakom häcken men vet inte om det går eftersom den växer in i staketet.

    Hälsar Åsa

    SvarSlet
  10. Frøskuffen.....uh det lyder ikke så godt hvis det er en plante der kan blive så hårdt angrebet af utøj......jeg må se tiden an, håbe det bedste og nyde den :o)

    -----

    Linda.....tak - jeg fik købt en bunke nye løg og havde egentlig forestillet mig de skulle i jorden i dag........men regnen har for en gang skyld ind taget haven :0(

    Ja en enkstra grund eller en hel mark til at slå sine folder på ville ind i mellem være en drøm ;o)

    -----

    Nette.....ja det ville sørme være rart me et par kvadrat meter mere til et par skønne planter ;o)

    -----

    Signe.....nej kan man vel......det er jo nu tankerne på foråret skydes i gang - Min mand mener dog at man sagtens kan få nok ;0)

    -----

    Marianne - ja er den ikke bare skøn og fræk ;0) Du har ret men jeg var bare nød til at slå til nu hvor man kan få tre poser for en halvtredser.....

    ....hold fast hvor skal jeg stikke mange huller snart :0)

    -----

    Hanne - Tak.....det vrimler også med løg her nu.....og ja gad vide hvor de skal ned - det er jo ikke for dødelige havemennesker at gå forbi de bugnende løg standere ;0)

    -----

    Pia.... - ja man bliver da glad af at se på den og det er bestemt sådan en plante man aldrig glemmer :0) Jeg købte den i foråret så det er den første sæson jeg har den og kan derfor ikke byde ind med erfaring på det område......men efter hvad frøskuffen skriver ovenover så er der vist noget der desværre kan tyde på at den godt kan få svære angreb af et eller andet utøj. Jeg krydser fingre for at det ikke bliver her :0)

    -----

    Susanne.....nej jeg ved helle ikke hvor den tvivl kom snigende fra.......men når jeg ser på bunken af købte løg bliver jeg alligevel en smule i tvivl om jeg kan finde huller til dem uden at kappe et stykke af græsplænen ;0)

    -----

    Åsa.....ja de er super smukke og nok værd at værne om ;o)

    SvarSlet
  11. Jeg kan altså ikke finde rundt i de benved. Jeg har broget benved - de får ihvertfald ikke den slags blomster! Så har jeg en buskagtig én som jeg også mener er benved, får høstfarver - men blomster!!?? Jeg er forvirret, ville sandelig godt ha' set hele busken...

    Rundt-på-gulvet-hilsner fra mig ;o)

    SvarSlet
  12. Sødeste rundtossede fru Friis....er ikke så velbefaren i netop denne plante men har nu lagt et billede mere på så du kan se den lidt bedre - og som du ser er den opstammet ;0)

    SvarSlet

Hjertlig velkommen i min have. Jeg er utrolig glad for og taknemmelig over at du har lyst til at være med. Din kommentar kort som lang er meget velkommen ;0)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...