Min lille have er mit fitnesscenter - der er åbent 24-7 årets 365 dage. Altid med en mulighed for at få rørt havemusklerne . Velkommen til - jeg sætter stor pris på dit besøg og håber du føler dig hjemme her blandt havetrivialiteter og årstidsnormaler..... måske du endda får lyst til at plante en staude hos dig selv eller lægge en kommentar hos mig, det ville glæde mig meget - så: Carpe Rutila

GRIB SPADEN - Venlige have hilsener Dorthe alias: Frøken Solhat / IG: glimpses_and_moonlight

fredag den 3. juni 2011

Hvid jernurt??????

Pyha.....efter indlægget i går bliver jeg da helt svedt og tænker, gad vide om jeg binder jer noget på ærmet om en hvid kæmpeverbena der slet ikke findes.......og er jeg mon selv blevet taget ved næsen eller????

Jeg har i al hast lige været ved at google og har ikke umiddelbart været i stand til at finde billedere af en hvid kæmpeverbena......så måske er det desværre og til min store skuffelse en and!!!!



......og så måske alligevel ikke:0)

I starten af maj var jeg på plantemarked ved Hald Hovedgård hvor jeg  hos en af de privat handlende, én der overvejende havde hvide stauder med,  købte et par planter mærket hvid jernurt som det ses på billedet. Jeg købte også en hvid anis isob hos hende....den er jeg også spændt på.

Planten ligner så meget mine egne såede kæmpe verbena at jeg tog det for givet at det er en Verbena bonariensis altså en kæmpe verbena - bladene, stilkene det hele ligner hinanden - dog med farveforskel.

Efter at have læst jeres kommentarer har jeg så lige været en lille morgen tur i haven for at sammenligene de to: den jeg har købt som værende hvid og mine egen  lilla.

Som det tydeligt fremgår af billederne er stænglerne på den der angiveligt skulle være hvid, meget  lysere end på den almindelige lilla kæmpeverbena - her har stænglerne tydeligt et rødligt strejf.


Til venstre måske hvide jernurt og til højre lilla jernurt.

Hvide og rødlige stilke........måske der er noget om snakken??????

Til sidst skal siges at her står der, at der findes hvide kæmpe verbena......så nu må tiden bare arbejde og blomsterne afsløre om jeg blev snydt eller det var en meget fremsynet plantehandler jeg handlede med. Jeg håber virkelig på det sidste.

Jeg hepper på hvid til det hvide bed :0)

10 kommentarer:

  1. Måske tager jeg fejl men jeg tror ikke der findes en hvid Kæmpe Verbena ( verbena bonariensis) Jeg tror måske den plante du har købt er hvid Spyd Verbena ( verbena hastata alba)

    SvarSlet
  2. Jeg skulle lige til at heppe sammen med dig, indtil jeg læste Stauder i Stovby's kommentar... - men spydverbena er da heller ikke dårligt! Det bliver godt nok spændende at se hvad de udvikler sig til.

    Og bliver det hvid jernurt, så får du travlt med at samle frø og sælge til overpriser til efteråret... ;o)))

    SvarSlet
  3. Hej Frk. Solhat, jeg er ny i bloglivet, men deler passionen have og planter, som mange af jer andre. Jeg har i de få dage, som jeg har været på, fuldt interesseret med i din blog. Er selv meget optaget pæoner. Ha en god dag og held og lykke med din verbena ;-)

    SvarSlet
  4. Jeg tror også, det er en verbena hastata - ligner mine egne lilla :-)

    SvarSlet
  5. Holder nu også på at det er en Verbena Hastata - hvid. Anne Gine

    SvarSlet
  6. Jag håller tummarna för att det finns vit jätteverbena, för det vill jag också ha! Men vit Verbena hastata är också jättefin!
    Tack för dina underbara kommentarer hos mig, det är så roligt att jag måste läsa högt för maken!
    Ha en fantastisk helg!
    Kram
    Katarina

    SvarSlet
  7. Oj,,,,,,jag vet inte alls :)
    E bättre på rosor :)
    Hoppas helgen e bra
    å missa inte

    S
    A
    T
    U
    R
    D
    A
    Y

    S
    H
    O
    W

    O
    F
    F

    VÄLKOMMEN :)
    Håkan

    SvarSlet
  8. Har du aldrig hört talas om vit jätteverbena.Men hoppas hoppas!!!
    KRAM från mig!

    SvarSlet
  9. Hm. holder også mest på hastata´en... det bliver jo spændende!

    SvarSlet
  10. .......vi må bare holde vejret og vente på at den vokser til ud i det hvide bed - men jeg lover at der kommer en update når den springer ud Hastata eller Bonariensis :0)

    Ville ønske jeg havde været så kvik at stille spørgsmålstegn ved planteskiltet den dag jeg købte den......men jeg tog det for givet at hun selvfølgelig viste hvad hun solgte :0)

    SvarSlet

Hjertlig velkommen i min have. Jeg er utrolig glad for og taknemmelig over at du har lyst til at være med. Din kommentar kort som lang er meget velkommen ;0)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...