Min lille have er mit fitnesscenter - der er åbent 24-7 årets 365 dage. Altid med en mulighed for at få rørt havemusklerne . Velkommen til - jeg sætter stor pris på dit besøg og håber du føler dig hjemme her blandt havetrivialiteter og årstidsnormaler..... måske du endda får lyst til at plante en staude hos dig selv eller lægge en kommentar hos mig, det ville glæde mig meget - så: Carpe Rutila

GRIB SPADEN - Venlige have hilsener Dorthe alias: Frøken Solhat / IG: glimpses_and_moonlight

søndag den 10. juni 2012

Blåregn.........og udebruser








- SUK - hvor er de skønne og flere har de seneste dage vist nogle prægtige eksemplarer rundt omkring fra det ganske land. Jeg har altid ønsket mig en blåregn og har faktisk også prøvet at plante en for nogle år tilbage. Den overlevede da også første vinter og voksede op ad espaliet men anden vinter  kom den sig aldrig over.....iI stedet vokser nu min skønne rose "New Dawn" ufortrødent op ad espalieet hvor den stod.

Jeg lod mig friste ud over alle grænser sidste week-end da jeg så denne smukke blåregn - jeg havde ellers kurs mod noget andet men måtte til sidst overgive mig og lade de sidste fødselsdagspenge gå til dette smukke eksemplar i stedet.................på billederne ser I hvordan jeg forsøger at placerer den rundt om udestuen - jeg er ikke helt klar på placeringen endnu så jeg prøver mig lidt frem.

Tror måske det ender det med at den bliver plantet ved den udebruser ungerne har planer om skal erstatte legehuset på et tidspunkt. Jeg kan lige se hvor smukt det kunne være at stå under blåregnens smukke løvtag og blive afkølet. En udebruser har ungerne snakket om i mange år - faktisk lige siden vi havde lejet en ødegård lige uden for Mariannelund i Sverige i 2007 - her var vores eneste mulighed for bad under bruserne i haven..........og det med den mest fantastiske udsigt over mark og skov.....en virkelig fed oplevelser der har printet sig fast hos dem.

Vi har da også haft lavet et par intermistiske løsninger de varmeste sommerdage de seneste år men løsninger der kun holdt et par dage og blev pillet ned igen........men nu er en mere stationær udgave på tegnebrættet.



Som så ofte før er der ikke langt fra tanke til handling.........da jeg kom hjem fra blogtræf i Kolding grundlovsdag havde Claus og Daniel fællet legehuset.........tror sørme de mener det alvorligt med den udebruser.

Ét er sikkert - Simon har udstedt  forbud til mig mod at plante noget der hvor legehuset stod........for det stykke jord skal de bruge :0)

14 kommentarer:

  1. Kære Dorthe

    Kan godt forstå din forelskelse i blåregn. Faktisk har jeg gået og kigget mig omkring for at finde ud af, OM jeg dog ikke havde plads til en lyserød en af slagsen et eller andet sted. Tror desværre ikke det er tilfældet. Jeg har mas nok med at få plads til de uundværlige vækster, jeg erhvervede mig i tirsdags i Kolding. En udebruser er alletiders idé.

    Sidder lige her og kigger på billedet af jeres fine udestue. Beklager meget at jeg fik kaldt det noget HELT andet, da vi mødtes i Kolding :0)

    SvarSlet
  2. Skønt med sådan en handlingsenergi der findes i familien. Og selvom legehuset var meget charmerende i haven, så bliver det da rigtig skønt med en ude-bruser istedet. Kan lige forestille mig børnenes frydefulde råb under vanddråberne en varm sommerdag. Og oplevelsen kan da kun blive bedre, hvis det foregår under en blåregn - navnet indbyder jo til det :-)

    SvarSlet
  3. Ja den er da ikke til at stå for den blåregn, rigtig smuk håber den overlever hos dig.
    Jeg også somme tider tænkt på at få en, men har ikke rigtig haft mod på det endnu.
    Held og lykke med den og med udebruser projektet.
    Knus
    Lisbeth

    SvarSlet
  4. Så heldig du er som kan ha blåregn i hagen din! Kjempe fin!

    Ønsker deg en fin dag. Klem

    SvarSlet
  5. Blåregnen kan jeg sørme godt forstå, du ikke kunne lade stå! Den er meget smuk.
    Jeg har en på tredje år, og havde regnet med den ville blomstre for første gang i år, da jeg havde læst der ville kunne gå tre år, før den ville blomstre første gang. men ak og ve; stadig ingen blomster. Så jeg tror det er smart som du, at købe en der allerede er i blomst - så ved man da den kan ;-)
    Udebruser er alletiders, og jeg har set der efterhånden er kommet en del med solcelle også til rimmelige priser.

    SvarSlet
  6. Hej. Ja, jeg har også set nogle pragteksemplarer af blåregn her i blogland. Jeg kan godt forestille mig den som overdække til en udebruser. Jeg tror, det ville være helt fantastisk, både at se på men også at stå under. Jeg synes, det er en rigtig god idé med en udebruser og jeg er spændt på, hvad dine børn har i ærmet.

    SvarSlet
  7. Jeg kan godt forstå du vil prøve med en blåregn igen. Jeg prøvede for mange år siden at plante én rundt om et hushjørne, men det gik ikke, der var alt for forblæst.
    Vi plantede så én på terrassen, som senere blev overdækket, og den stortrives. Vi har dog overvejet at fjerne den igen, da den dryssede som bare pokker ned på stegepande og bord, men efter vi har fået lavet udekøkkenet på en anden placering får den lov til at blive stående. Vi har dog beskåret den kraftigt, så den starter forfra, men den skal nok blive flot igen.

    Jeg glæder mig til at se jeres udebruserhjørne. Jeg har selv en udebruser "på lager", men mangler et sted at placere den, så jeg håber at få en god idé når jeg ser jeres.

    SvarSlet
  8. Det er ellers fristende med sådan et stykke bar jord, men selvfølgelig skal de da også have plads til deres projekter. Jeg har en gammel blåregn her på pergolaen men de sidste to vintre har været meget hårde ved den og jeg bliver vist nød til at iværksætte en redningsplan. KRAM.

    SvarSlet
  9. Kære Dorthe. Hvor er den fin. Jeg har også en, haft i 2 år, men den blomstrer ikke. Og udebruser.........uha hvor lækkert. Det kan jeg godt forstå der er planer om. Vi har haft kigget på en i Aldi til nedsatte penge, men det er ikke blevet til mere.

    Kh Lise Lotte

    SvarSlet
  10. Uhhh et udebad, står også højt på min ønskeliste.
    Jeg har fundet stedet til det, men manden er ikke helt overtalt endnu - Det skal han selvfølgeligt nok blive ;-)
    Din blåregn er godt nok smuk. Kan sagtens forstille mig hvor dejligt det må være at bade under sådan en skønhed.

    SvarSlet
  11. Åhhh, sådan en blåregn har jeg altid ønsket, har bare ikke et oplagt sted til den - Ja, en udebruser kunne vi også godt bruge her, så var vi fri for alle de unge mennesker der skal bruge vores badeværelse når de har været i vandet :-)

    SvarSlet
  12. Blåregn er rigtig dejlig, og den vil sikkert passe perfekt til en udebruser. Udebruser i er iøvrigt en skøn ting, men min blufærdighed gør, at det ikke bliver til noget her på matriklen - naboerne er for tæt på og hækken for tynd :-)
    God fornøjelse med projektet.
    VH Nina

    SvarSlet
  13. Det bliver fantastisk når blåregnen slynger sig omkring den nye udebruserafdeling. Og det ville også være smukt op ad muren.
    Jeg ønsker mig en blåregn som din på min nye pergola - har den et navn?
    Jeg har en lyserød blåregn op ad et plankevære og i år blomstrer den flittigt.

    SvarSlet
  14. Jeg kan godt forstå, at du må eje en Blåregn. Mine forældre har en, der står ved terassen og fungerer som parasol for den bagende middagssol. Den har et espalier, så den strækker sig 5-6 m op i haven. Herfra "regner" de blå blomster.....
    Håber du finder den rette placering.

    SvarSlet

Hjertlig velkommen i min have. Jeg er utrolig glad for og taknemmelig over at du har lyst til at være med. Din kommentar kort som lang er meget velkommen ;0)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...