Min lille have er mit fitnesscenter - der er åbent 24-7 årets 365 dage. Altid med en mulighed for at få rørt havemusklerne . Velkommen til - jeg sætter stor pris på dit besøg og håber du føler dig hjemme her blandt havetrivialiteter og årstidsnormaler..... måske du endda får lyst til at plante en staude hos dig selv eller lægge en kommentar hos mig, det ville glæde mig meget - så: Carpe Rutila

GRIB SPADEN - Venlige have hilsener Dorthe alias: Frøken Solhat / IG: glimpses_and_moonlight

mandag den 29. august 2011

4 verdenshjørner......

.....og 5 måneders udvikling.





Sidste år i august tog vi en svær beslutning om at flytte min elskede opstammende duft snebollebusk - en beslutning der bestemt ikke var let da jeg var nervøs for om den ville overleve sådan en flytning. Men beslutningen var nødvendig da busken tog kraft fra hækken som dermed havde svært ved at blive ordentlig tæt, og busken blev bar på bagsiden da den stod alt for tæt på hækken.

Flytningen til en bedre placering væk fra hækken til en plads længere ind i haven førte mere med sig.....det er det lykkelige ved at have en have - det er svært bare at gøre én ting uden at nye ideer pludselig popper op til overfladen og bare må gøres.....ide på ide dukker op og haven er i evig forvandling.

Ideen der sprang frem var  at etablere en lille ny terrasse ved snebollebusken.....en terrasse med bede på alle 4 sider. Et sted til rolig afslapning og stille nydelse.

Øst
Bedet mod øst var allerede etableret - da det er her mit dejlige pæonbed har ligget i flere år. Her er der skrald på i slutningen af maj og det meste af juni.......resten af sæsonen står pæonerne med deres frodig grønne blade og skaber ro i bedet. I de sene vintermåneder og tidligste forårsmåneder er har vintergækker, krokus og juleroser. De spreder forveninger om det kommende haveår i takt med at de røde pæonskud pludselig skyder gennem jorden og langsomt dækker de tidlige vækster med deres frodighed. Bedet er afgrænset af en buksbomhæk der skaber rum og adskillelse ind mod havens største terrasse.




Bedet mod nord var også etableret - men blev udvidet lidt. Her står mit elskede pæontræ i den ene ende og det bliver større år for år. Midt i bedet står mit dejlige Tempeltræ med hvad der måske er de smukkeste løvblade der findes. I bedet står der juleroser, akelejer, anemoner, silkekatost, stjerneskærm, dicentra, hosta, liatris, violfrøstjerne, linnaria og selvfølgelig purpursolhat ikke at forglemme. Der ud over er der div. løgvækster og et-årige.....vintergækker, tulipaner og prydløg, digitalis og valmuer. Så dette bed er på sit højeste i foråret og i sensommeren.




Vest
Så kommer det nye bed mod vest - bedet fik min elskede opstammede snebollebusk som spydspids i den sydlige ende. Dette med henblik på at træet skal kaste lidt kølig skygge ind på den nye terasse sidst på eftermiddagen i sommervarmen.....man bliver vel ældre og må så småt begynde at tænke på at skabe svalende skyggesteder til de varme sommermåneder ;0) Ud over den opstammede duftsnebolle har jeg flere forskellige solhatte i dette bed. De flankeres smukt af den anisisop "Black adder" jeg anskaffede mig sidste efterår......herud over er der div. løgvækster, martsvioler, storkenæb og mine akelejer "chokolate soldier" som jeg såede i foråret - dem glæder jeg mig vildt til at se i blomst næste år, da de i år kun har dannet blade. Et par pæoner har også fundet vej til dette bed.

I bedet mod syd har jeg plantet et par buksbom kugler og en lille opstammet prydpære. Den ene buksbom er en af de to jeg tidligere på året flyttede fra mit bed foran huset.Dette bed håber jeg kommer til at være et smukt blikfang i vintermånederne når sneen ligger tykt over landet. I bedet er der desuden også hosta, storkenæb og selvfølgelig også et par solhatte. Derudover skal bedet spækkes med tulipanløg de kommende uger.

6. april - for blot knap 5 måneder måneder siden så der sådan her ud lige her hvor alt er frodigt og så småt på vej ind i efteråret...........det er næsten ikke til at fatte.


14 kommentarer:

  1. Gratulerer med vel gjennomført prosjekt:-) Har kost meg med de siste innleggene dine etter en altfor lang blogglesepause. Nå kom inspirasjonen - og jeg og spaden er på vei ut. Takk!

    SvarSlet
  2. Det ser fantastisk dejligt ud dit bed. En masse skønne stauder og buske. Her kunne jeg godt ligge med noget dejligt at drikke og bare nyde det.

    SvarSlet
  3. Hvor ser det skønt ud med dine bede - de er meget "lette" i det, hvor jeg har tendens til at lave mine mere "tunge" eller rustikke, om du vil. Det gælder i øvrigt også mine buketter, så måske er det bare min stil ;-)

    Det er også spændende at læse om dine planer, og ja, buksbom må der til ;-)

    Kh. Marlene

    SvarSlet
  4. Det ser härligt ut med ett sånt rum i trädgården!
    Vacker patina på stolarna.
    KRAM från mig!

    SvarSlet
  5. Gode billeder.
    Det ser rigtig smuk ud.

    SvarSlet
  6. Dejlige billeder, det ser rigtigt skønt ud :-)

    SvarSlet
  7. Så bra det blev! Härligt att sitta omgiven av blommor på alla fyra sidorna1
    Kram
    Katarina

    SvarSlet
  8. Det ser enormt godt ud og jeg kan godt lide kombinationen af buske og små træer med stauderne. Flotte farver og helt genialt: faktisk en komplet plante/indkøbsliste til at gå frem efter...

    Du har vist også evner udi "skrue-plante-ned-teknikken"

    SvarSlet
  9. Åh Dorthe, gid du boede lidt nærmere, så du kunne fortælle mig, hvad/hvordan jeg skal gøre med min have, din ser så superlækker ud. :)

    SvarSlet
  10. Hvor er det blevet superflot, god ide med bede rundt om terrasse og det må være dejligt at sidde der omgivet af de smukke planter.
    Knus
    Annette

    SvarSlet
  11. Det var rigtig inspirerende læsning og dejlige billeder. Jeg skal have fyldt ud i et stykke nyligt ryddet område af sommerhushaven, så nu tænker jeg på om jeg også skulle have mig en lille hvileplads der under det Pigeon-æbletræ min mand ønsker sig :o)
    Hilsen Berit

    SvarSlet
  12. Tusind tak for dit dejlige indlæg om jeres lille hyggeplads.
    Netop sådan et indlæg, er nok det bedste jeg ved hér i blogverdenen.
    Det er så dejligt at se hvordan I andre kombinerer planter, buske og træer, og at læse om tankerne bag.
    Det er virkelig en vellykket plads, du har lavet hér. Flot! :-)
    Jeg tror jeg skal have kigget på min stakkels fejlplacerede snebolle-busk, og se om den kunne egne sig til en opstamning.
    Din isop er fantastisk, ja, det er alle planterne for den sags skyld.
    Endnu engang tak for et skønt indlæg :-)

    SvarSlet
  13. Superflot indlæg. Interessant læsning og gode billeder.
    Du har virkelig formået, at beskrive det du har lavet, og endda fået sat verdenhjørner på :-))

    Resultatet af dine anstrengelser er også blevet rigtig godt :-))

    SvarSlet
  14. Mria tak og rigtig god arbejdslyst i haven ;0)

    -----

    Gitte....tak....jeg har også nydt at sidde her kan du tro :0)

    -----

    Marlene - tak - ja Buksbom vil vi ikke være foruden. Anisisopen er forresten fra dig af ;0)

    -----

    Helena....ja de har også efterhånden nogle år på bagen.....engang var der fire stole - nu er der kun 2 tilbage :0)

    -----

    Landbohaven - tusind tak - jeg er også veldig fornøjet med resultatet :0)

    -----

    Gitte :0) Tak

    -----

    Katarina - her kan jeg i hverfald sidde nogen lunde i fred for vildtfarende fodbolde m.m ;0)

    -----

    Ulla.....ja skrues kan der altid ;0)

    -----

    Jette.....tusind tak. Det er såmænd ikke så svært.....man skal bare prøve sig frem og vælge nogle stauder man ikke vil undvære - og når det kommer til have handler det i grunden altid om smag og behag......ikke to haver er ens :0)

    -----

    Annette.....det er hurtigt blevet et nyt yndlingsted at hænge ud :0)

    -----

    Berit......det lyder som en god plan.....hvilepladser kan vi ikke få for mange af ;0)

    -----

    Hanne.....tak for dine søde ord.....jeg kan varmt anbefale anisisoben den er fantastisk :0)

    -----

    Vivik.....tak.....ja og så uden kompas ;0)

    -----

    SvarSlet

Hjertlig velkommen i min have. Jeg er utrolig glad for og taknemmelig over at du har lyst til at være med. Din kommentar kort som lang er meget velkommen ;0)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...