Min lille have er mit fitnesscenter - der er åbent 24-7 årets 365 dage. Altid med en mulighed for at få rørt havemusklerne . Velkommen til - jeg sætter stor pris på dit besøg og håber du føler dig hjemme her blandt havetrivialiteter og årstidsnormaler..... måske du endda får lyst til at plante en staude hos dig selv eller lægge en kommentar hos mig, det ville glæde mig meget - så: Carpe Rutila

GRIB SPADEN - Venlige have hilsener Dorthe alias: Frøken Solhat / IG: glimpses_and_moonlight

mandag den 15. august 2011

Flere partnere 2



"Hope" har en meget udsøgt sart lyserød farve - helt fantastisk smuk syntes jeg. Min "Hope" står i bedet sammen med Bisorta/Slangeurt. Slangeurten har den samme smukke farve på de lange slanke blomsterstande der er et godt suplement til solhattens runde former. Man skal dog være lidt over Bisortaen da den er glad for at brede sig.......og som bekendt er solhatten ikke al for glad for konkurence fra naboplanterne så pas på den ikke sender for mange rodskud ud i retning af solhatten :0)

Sidste år havde jeg Cleome sammen med Hope og Bisorta......det må jeg gøre igen næste år. Men det bedste af det hele er faktisk, at i år er der endnu flere blomster på Hope end sidste år......så nu er den nok ved at have tilpasset sig klimaet i haven - eller det håber jeg i hvert fald, for den har været noget langsommere til at etablere sig end mine andre solhatte.

På den anden side af Hope står der en græs jeg plantede sidste år.....jeg husker ikke hvad den hedder.....og i år har en hvid røllike på fineste vis sået sig selv i nærheden af.......heller ikke noget dårligt match til den sart rosa Hope. Echinecea er jo oprindeligt  fra det nordamerikanske prærier så græsserne er jo naturlige partnere til denne staude.



_____________________________________________________________________


Kæmpeverbena er en af de partnere der bare fungere godt i staudebedet sammen med solhatten. Her svæver der en varitabel sky hen over "Ruby Gigant" - og som navnet antyder så er det én af de store solhatte både i højde og blomster størrelse.




______________________________________________________________________



"Sunrise" er den mest fantastisk gule solhat man kan tænke sig, den har lige den helt rigtige sarte nærmest svovlgule farve som jeg godt kan holde ud i længere tid ad gangen :0)

Jeg købte den første gang sidste år og blev så forelsket at jeg købte én mere af slagsen i år. Sunrise står i det hvide bed - da det er her den passer bedst ind.......de der kender mig ved at gul ikke normaltvis er min farve.......men igen ingen regel uden undtagelse.

"Sunrise" har selskab af både liatris, spydverbena, anis isob og som det ses høst anemone. Faktisk har jeg plantet en gul violfrøstjerne sammen med - men den er desværre allerede afblomstret........så de var ikke ligefrem perfekte partnere i år - men måske næste år kommer blomstringen til at passe bedre sammen.



_____________________________________________________________________





Marlene fra Staudefeen der har været leveringsdygtig i mange af mine solhatte efterlyste med et smil på læben,i et tidligere indlæg, mine orange solhatte ;0) Nu har jeg været ude at lede efter dem.......og de er godt nok svære at finde i min have ;0)

Meeeeen.....denne orange Hot Summer er et skønt indslag, der har forvildet sig ind blandt alt det lyserøde og lilla stauder. Jeg ville ikke være foruden da den virkelig lever op til sit navn - det var en af de første der sprang ud og den blomstre ufortrødent videre. Som I kan se er blomsterne sart orange i udspring, men antager med dagene en mere flammende varm orange/rød farve.

Om jeg har en perfekt partner til den vil jeg lade jer om at dømme - men den lilla anisisop er vist ikke helt ringe ved siden af:



_____________________________________________________________________



Til denne orange/lakserøde "Raspberry Truffle", har jeg ikke fundet den perfekte partner endnu.......det nærmeste jeg kommer er vist hængekøjen, der matcher meget godt ;0)



16 kommentarer:

  1. Du har mange fantastiske solhatte. Især de orangerøde er charmerende. Du er god til at sammensætte planterne så de matcher. Det behøver ikke alt være tone i tone.

    SvarSlet
  2. Hej Frøken Solhat.
    Hvor er du god til at sammesætte planter med dine solhatte. Jeg har ikke set så mange forskellige solhatte før og synes, det er sjovt at du bruger dem som hovedingrediens. De er rigtig flotte og de ser meget sunde ud.
    Mange hilsner fra Birgitte.

    SvarSlet
  3. Åhhh - den Sunrise er så smuk - jeg har været inde på din blog mange gange før for at se på den en ekstra gang på fanen "mine solhatte" - den må jeg bare have. Er det bedst at plante solhatte forår eller efterår ??
    Hilsen Berit

    SvarSlet
  4. igen skøn inspiration fra dig, den der sunrise vil da gøre sig godt i mit gule bed;0)
    Knus
    Annette

    SvarSlet
  5. Tak søde Dorthe, hvor er det skønne indlæg du laver.
    Det er også Sunrise der er min favorit i dette indlæg - jeg havde den for 4 år siden, men den stod åbenbart for klemt sammen med en perfekt partner - en helt skøn lysegul lupin - som desværre heller ikke klarede mere end en sæson p.g.a. sneglene.
    Jeg VIL bare have dem begge igen til næste år!

    SvarSlet
  6. Skønne billeder som igen inspirerer til, at at ønskelisten bliver lidt længere :-)

    SvarSlet
  7. Det är så härligt att titta in till dig!Då får jag min dagliga dos med solhattar :-)
    KRAM från mig!

    SvarSlet
  8. Hej Dorthe, igen de mest fantastiske billeder, man kan tænke sig. Du har altså bare forrygende flotte solhatte og SAMMENSÆTNINGEN - den er da uovertruffen. Flot-flot...

    Jeg har selv bestilt Raspberry Truffle og en Summer Coctail, så jeg er spændt på det.

    Alle dine er flotte - men jeg er også særlig imponeret over Sunrise.

    Ulla

    SvarSlet
  9. Jeg melder mig også under fanerne til Sunrise, den er fantastisk. Samtidig fik jeg en god idé fra Lisbeth nemlig, at den kan stå sammen med den lysegule lupin. Sådan en har jeg, der blomstrer lige nu, det vil nok være en perfekt partner.
    Bortset fra det, så er solhattene nu også smukke solitære, hvis man har plads til det. Der skal i hvert fald ikke stå for meget omkring dem, det er synd. Det gør der i mit staudebed, så jeg må have ryddet op i efteråret.

    SvarSlet
  10. dejlige solhatter ;) :) Er selv ny på dette område, men det hersker ingen tvivl om at der kommer flere næste år i min have. Og tak for rundvisningen blandt dine solhatter :)

    SvarSlet
  11. Hæ, hæ, dejligt for mine øjne med lidt farver :-))

    Det ser helt fantastisk ud hos dig - smukke sammensætningen. Er slangeurten slet ikke for kraftig til solhatten - altså, den, solhatten, bliver ikke svagere af at stå ved siden af?

    Og ja, lilla til orange er virkelig smukt - min yndlings-farvekombination :-)

    Kh. Marlene

    SvarSlet
  12. Tak for alle jeres søde ord......jeg er i hvertfald ramt af en gal solhat - det kan ingen vist være i tvivl om :0) Jeg kan godt forstå Sun Rise falder i jeres smag den er virkelig også et nærmere bekendtskab værd - og i det hvide bed gør den sig godt på trds ;0)

    Jeg har haft held med at plante solhatte både forår og efterår Berit - så om det ene er at foretrække fra det andet tør jeg ikke sige. Men udbudet af solhatte er som regel størst her i juli/august - her kan man også se farven når man købe dem :0)

    Lupin sammen med lyder ellers også smukt.....men igen det kan være den er for kraftig.

    Slangeurten skal som jeg skriver holdes i ave......alle sideskud i solhattens retning må lade livet efterhånden som de dukker op......det skal man selvfølgelig gøre sig klart :0)

    Selv om jeg har plantet mine solhatte forholdsvis tæt med andre stauder er det vigtig at de især om foråret ikke har alt for meget konkurrence fra naboerne.

    SvarSlet
  13. Puha, feber, svedighed, åndenød, rysten - jeg må være ved,at blive syg!! Jeg er alvorligt bange for, at jeg er blevet ramt af solhat baccillen, takke være din smitte :-O Forhåbenligt er det ingen helbredelse for den slags sygdomme ;-O

    Ha' nu en rigtig dejlig dag Dorthe ;-)

    SvarSlet
  14. Sikke nogle smukke sammensætninger du har lavet! Det er dejligt med inspiration :-)
    K. Gro

    SvarSlet
  15. Madam Bæk - tak og lige over :0) Ikke den værste bacille at være ramt af......her i august.... ;0)


    -----

    Gro - tak....ja inspiration kan vi alle bruge ind i mellem :0)

    SvarSlet
  16. Så många läckra kombinationer!

    Ha det fint,
    Rebecca

    SvarSlet

Hjertlig velkommen i min have. Jeg er utrolig glad for og taknemmelig over at du har lyst til at være med. Din kommentar kort som lang er meget velkommen ;0)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...