Min lille have er mit fitnesscenter - der er åbent 24-7 årets 365 dage. Altid med en mulighed for at få rørt havemusklerne . Velkommen til - jeg sætter stor pris på dit besøg og håber du føler dig hjemme her blandt havetrivialiteter og årstidsnormaler..... måske du endda får lyst til at plante en staude hos dig selv eller lægge en kommentar hos mig, det ville glæde mig meget - så: Carpe Rutila

GRIB SPADEN - Venlige have hilsener Dorthe alias: Frøken Solhat / IG: glimpses_and_moonlight

onsdag den 17. august 2011

Tilfældighedernes spil.....



......råder ofte i haven.......én plante dukker op her og en anden står pludselig der.

Det kan ofte være overraskende smukt med de nye konstellationer - og ind imellem er der sammensætninger i haven der bare slet ikke var tænkt, men bare på en eller anden tilfældig måde er opstået.

Lige netop dette er tilfældet med denne smukke ærteblomst "Painted Lady" der slynger sig hen over en tue med tæppepileurt/Bistorta affine.

Hvordan ærteblomsten er havnet her skal jeg være usagt.........men én teori er, at der har været et uspiret frø i såbakken der simpelthen er blevet strøet ud i staudebedet efter at de andre ærteblomster blev plantet i krukkerne tidligere på sommeren.
 
.....uanset hvad, så glædes jeg ved det uventede smukke syn.

 
Den fine tæppepileurt fik jeg af min mor i forsommeren, den er vokset godt til og den har blomstret lige siden jeg fik den........ og det ser ud til at fortsætte. Den er utrolig smuk og ikke så grov som sin storesøster: slangepileurt/Bistorta officinalis.
 
Tror jeg snart vil dele den så jeg kan få glæde af den flere steder i haven.



13 kommentarer:

  1. Det er utroligt som naturen nogle gange kan sætte farverne rigtigt sammen, helt af sig selv. De ser meget smukke ud sammen.

    SvarSlet
  2. Tæppepileurten ser fantastisk ud - jeg vil straks skrive den på min ønskeliste!

    En anden ting fra en solhatte-elsker til en anden: Du kender uden tvivl Echinacea Razzmatazz. Fås der solhatte med den slags blomstring i andre farver (jeg mener, at jeg har set orangerøde i Birkegårdens Haver)? Jeg håber, at du ved det :-)

    Mange hilsner

    Jessica, Haveriet

    SvarSlet
  3. Det ser godt ud sammen, men pileurten er i sig selv en fin dækkende bundplante, har den selv i haven :-)

    SvarSlet
  4. Det blev väldigt fint! Trevligt när växterna själva hittar sina platser och kompisar.

    Kram Anna Vattenkanna

    SvarSlet
  5. Det er da en dejlig tilfældighed der er opstået der :-)

    Og, jeg siger - som Berit - også tak for, at du spreder budskabet om haveblogtræffet. Håber vi ses.

    Bedste havehilsner
    Birgitte

    SvarSlet
  6. Hvor ser det smukt ud, Dorthe. Jeg har faktisk lige fået den i mit sortiment (ved en fejl), og jeg mangler et foto og tænkte, om jeg måtte låne et af dig og så linke til din blog under produktet?

    Jessica, der findes mange fyldte purpursolhatte (dem, du har set i Birkegårdens Haver, kommer fra os ;-) )

    Kh. Marlene

    SvarSlet
  7. Tæppepileurten er smuk sammen med din lathyrus. Jeg har selv pileurten og den breder sig villigt. Det gør heller ikke noget da den er så skøn.

    SvarSlet
  8. Annette..... ja det er forunderligt som naturens hånd ind i mellem selv maler det smukkeste havemaleri ;0)

    -----

    Jessica.....velkommen i min lille have. Ja, solhatte er sværre ikke at forelske sig i. De findes efter hånden i et utal af varianter både i de fyldte som Razzmatazz og i de enkelte.

    Jeg vil foreslå at du kigger på min side øverst oppe der hedder "Mine solhatte" eller som Marlene selv nævner så har staudefeen et stort flot udvalg tillige med Mathilde Carolinestien - håber du ad de veje finde hvad du søger :0)

    -----

    Vivik - jeg er også glad for den.....så den må gerne brede sig ;0)

    -----

    Anna - ja i blandt er det oftes det smukkeste ;0)

    -----

    Søde Birgitte......det gør vi - er ved at få nogle detaljer til at falde i hak - der er jo langt derover på tommeltotten ;0)

    -----

    Søde Marlen - fejl kan også ind i mellem overrask.......jeg er sikker på at du nok skal få den solgt for den er da vildt smuk og blomsterrig - god i buketter også :0)

    Lån du bare - linke skal du ikke gøre for min skyld - jeg er bare glad fordi du spurgte ;0)

    Har sat to billeder mere ind i indlægget til dig.....med lidt mere Bistorta og lidt mindre lathyrus ;0)

    Knus

    -----

    Gitte.....nej sådan en skønhed må gerne tage lidt mere plads i staudebedet :0)

    SvarSlet
  9. Tusind tak, Dorthe, det var sødt af dig :-) Jeg har nu lagt billederne ind med link til din blog.

    Kh. Marlene

    SvarSlet
  10. Sikke en dejlig lille konstellation haven skabte til dig her :-) Den får man næsten lyst til at lave 'med vilje' :-)
    Jeg har også tæppepileurt, og er virkelig glad for den. Jeg mistede den næsten i vinter, og var virkelig overrasket. Men den stod også for tørt. Så nu er den flyttet, og den bliver delt som 'back-up' lige om lidt, for det vil jeg ikke risikere en anden gang :-)

    SvarSlet
  11. det er altid skønt med "overraskelser" i haven - go' weekend

    SvarSlet
  12. Klart med til at gøre havelivet lidt sjovere: "Næ..... hvad søren, er det ikke en...... og hvordan er den mon havnet der? ;-)

    Jeg et par faste blandinger, som opstod tilfældigt for et par år siden.

    God weekend Mette

    SvarSlet
  13. Marlene :0) Det er bare i orden :0)

    -----

    Hanne .... det er godt nok ærgeligt når vinteren tager en bid af haven med sig :0(

    -----

    Tim tusind tak :0)

    -----

    Mette....ja det har du ret i - det bringer glæde smilene kommer frem når det sker :0)

    SvarSlet

Hjertlig velkommen i min have. Jeg er utrolig glad for og taknemmelig over at du har lyst til at være med. Din kommentar kort som lang er meget velkommen ;0)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...