Min lille have er mit fitnesscenter - der er åbent 24-7 årets 365 dage. Altid med en mulighed for at få rørt havemusklerne . Velkommen til - jeg sætter stor pris på dit besøg og håber du føler dig hjemme her blandt havetrivialiteter og årstidsnormaler..... måske du endda får lyst til at plante en staude hos dig selv eller lægge en kommentar hos mig, det ville glæde mig meget - så: Carpe Rutila

GRIB SPADEN - Venlige have hilsener Dorthe alias: Frøken Solhat / IG: glimpses_and_moonlight

lørdag den 13. august 2011

Huske I........



............min glæde over at have købt en helt speciel hvid plante på plantemarkedet i maj??????

Jeg gør bestemt :0)

Jeg drog hjem med et smil om læben i sikker forvisning om at jeg havde købt en hvid kæmpeverbena til mit hvide bed.....godt nok havde jeg aldrig set en hvid kæmpe verbena/Verbena bonariensis før.......men én gang skulle vel være den første tænkte jeg - og nye farver og sorter finder tilstadighed vej til de danske plantemarkeder og skoler - så hvorfor ikke :0)

Jeg viste jer stolt mit køb og flere af jer stille spørgsmålstegn ved om det nu virkelig kunne være rigtigt - ingen af jer havde heller før hørt om den hvide Verbena Bonariensis.

Nu er tiden kommet hvor jeg må smide håndklædet i ringen og erkende at mit køb viste sig at være - godt nok en Verbena men med tillægsnavnet Hastata/spyd verbena istedet for bonariensis.

Skuffet ved jeg ikke om jeg er.......måske en smule - men den hvide Hastata gør sig bestemt briliant i det hvide bed, og er dermed ikke noget dårligt køb.

..............meeeeeen - kunne I ikke også se det for jer - hvor smukt det ville være med en hvid kæmpe verbena hvis hvide skyer ville svæve let over alle de hvide stauder???????



Men sådan er der jo så meget *SMILER*.......og man bliver hele tiden klogere :0)




Hastata bag Anisisop, og hvid violfrøstjerne bagest.


26 kommentarer:

  1. Men den er rigtig flot! Så må du prøve med nogle andre hvide høje...

    SvarSlet
  2. Hej Dorthe

    Den er rigtig flot, selvom det måske ikke er det, du håbede. Måske kunne man så frø af kæmpe-verbena i håb om at få en hvid plante?

    - Ungersvenden

    SvarSlet
  3. Jo, vel ville det være interessant og i mange sammenhænge smukt med en hvid kæmpeverbena. Spydverbenaen er nu også smuk. Jeg er begejstret for den både i hvid og lyserød udgave. Jeg var så heldig at få nogle af de lyserøde forærende af en anden blogger. Nemlig Lene fra Bag Havelågen. En skøn staude.

    SvarSlet
  4. Jeg syntes du skal være rigtig glad for dit kup, den er rigtig smuk og næste år udvikler den sig sikkert til noget endnu størrer.

    Jeg er superglad for min spydverbena (lilla) som i år er flottere end nogensinde, og den kom også ind i mit liv ved en tilfældighed. Dog har jeg lært at den skal ha' en støttepind, for æv hvor knækker den nemt helt ned ved roden....

    Tror jeg vil lede efter den hvide skønhed til næste år ;o)

    SvarSlet
  5. I kan tro jeg er rigtig glad for min hvide spydverbena.......den er smuk og trives godt hvor den står......håber på flere næste år - har ikke oplevet at den knækker endnu......men det er ikke sikkert den gør det hvor den står så tæt med andre stauder - jeg har lov at håbe, for det ville godt nok være ærgeligt.

    Måske jeg kan samle frø Fru Friis.......det skulle vel nok kunne lade sig gøre :0)

    SvarSlet
  6. Hvor er den bare smuk, din hvide verbena.
    Men jeg kan godt forstå at du måske er lidt skuffet. For jeg kan også godt forestille mig, hvor pragtfuld en hvid bonariensis må se ud, suk :-)
    Jeg har den lyserøde og den lilla hastata, men jeg skal også på udkig efter den hvide.

    SvarSlet
  7. Sikke et dejligt billed med den nye spydverbena og alle de andre hvide stauder ... og jeg ser jo også lige en solhat i hjørnet og bliver inspireret til at finde partnere til min Solhat Green Jewel.
    hilsen Berit

    SvarSlet
  8. Jeg lader kæmpeverbenaen selvså i haven hvert år, og det har ikke givet hvide varianter endnu, så jeg tror desværre ikke rigtig på den med at prøve med frø.
    Hilsen marie

    SvarSlet
  9. Dit hvide bed er rigtig dejligt og det er Verbenaen også Bonariensis eller ej:) Har du lægebaldrian for det er jo også en skøn skærm, selvom den blomstrer noget tidligere på sæsonen.

    SvarSlet
  10. Den er nu smuk lige meget hvad den hedder. Og tusinde tak for din lille pakke til mig. Hvor var det dejligt at få. Dem glæder jeg mig til at se til næste år. Kram fra
    Lone

    SvarSlet
  11. Visst är den fin, den vita V. hastata! Jag har den också och jag har märkt att fröplantorna kan både bli vita och lila. Fördelen med hastatan är ju att den är perenn, vilket jätteverbenan (V. bonariensis) inte är hos mig.
    Ha det bra!
    Kram
    Katarina

    SvarSlet
  12. Det er en skøn spydverbena. Jeg tror heller ikke at man kan få en hvid kæmpeverbena. Mine selvsåede er også kun hvide. Jeg tror nu også jeg skal have spydverbena næste år, gerne både hvid, lilla og lyserød.

    SvarSlet
  13. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  14. Den er rigtig sød selv om det ikke er en kæmpeverbena, men hvem ved, måske er der nogen der kan fremavle en hvid i fremtiden. Jeg har en hvid spydverbena i det gule bed, men den forsvinder i mængden, så jeg må finde nogle andre partnere til den. Forsat god week-end. Knus Annette

    SvarSlet
  15. Ja sådan kan man jo blive snydt, men jeg vil nu ikke føle mig snydt med den der. Den er da rigtig smuk.
    Min lilla spydverbena har ikke problemer med at knække, den står helt alene uden noget omkring sig at støtte sig op ad, så den er da stabil nok i stilken.

    SvarSlet
  16. Spydverbenaen var da en dejlig overraskelse. Jeg prøvede at så den i år, men jeg må vist ud og købe den næste år ;-)

    SvarSlet
  17. Jeg er blevet 'skudt' i spydverbena. Har den lyserøde. sået den hvide og lovning på frø af den lilla. Glæder mig :O)

    SvarSlet
  18. Jeg er rigtig glad for den hvide spydverbena/hastata - da den er super smuk - faktisk såede jeg en hel pose af de lyserøde i bakker i drivhuset i foråret - men ikke en eneste af dem gav sig til at spirre - så det var ikke nogen succes.

    Lægebaldrian har jeg desværre ikke men det lyder som et spændende bekendtskab Lisbeth....den må jeg kigge nærmere på - tak for tippet :0)

    Sødeste Lone....det var virkelig så lidt og jeg er glad hvis de små poser og stauder kan skabe lidt glæde under de regnvåde skyer ;0)

    SvarSlet
  19. Den er nu ellers rigtig lækker - din hvide spydverbena. Den vil jeg da gerne have fingrene i :-)

    SvarSlet
  20. Tak Marlene....det er den bestemt......hvis jeg kan samle frø falder der lidt af ;0)

    SvarSlet
  21. Det ville da ikke være dårligt - tak, min ven :-) Måske har jeg noget at bytte med ;-)

    Kh. Marlene

    SvarSlet
  22. Marlene.....det skal du ikke - så længe jeg må kigge forbi ved lejlighed er jeg tilfreds ;0)

    SvarSlet
  23. Du er altid velkommen - det ville kun være hyggeligt, hvis du kiggede forbi :-)

    Kh. Marlene

    SvarSlet
  24. Psst...Dorthe. Spydverbena skal have kulde for at spirer....på samme måde som kæmpeverbena :O))

    SvarSlet
  25. .............FUCK!!!!!!!
    - selvfølgelig skal de det søde Susanne - tak for den naturlige forklaring søde......næste gang får de så meget frost at de ikk etør andet end at spire :0)

    SvarSlet
  26. .....og det gør jeg selvfølgelig - ENGANG når familien kan lokke spå de kanter igen - Marlene :0)

    SvarSlet

Hjertlig velkommen i min have. Jeg er utrolig glad for og taknemmelig over at du har lyst til at være med. Din kommentar kort som lang er meget velkommen ;0)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...