Min lille have er mit fitnesscenter - der er åbent 24-7 årets 365 dage. Altid med en mulighed for at få rørt havemusklerne . Velkommen til - jeg sætter stor pris på dit besøg og håber du føler dig hjemme her blandt havetrivialiteter og årstidsnormaler..... måske du endda får lyst til at plante en staude hos dig selv eller lægge en kommentar hos mig, det ville glæde mig meget - så: Carpe Rutila

GRIB SPADEN - Venlige have hilsener Dorthe alias: Frøken Solhat / IG: glimpses_and_moonlight

onsdag den 10. august 2011

Flere partnere 1

På venlig opfordring vil jeg her vise jer nogle af mine andre partnere til den skønne solhat. Vinden har været lidt drilsom de sidste par dage men nu tror jeg det endelig lykkedes at få taget nogle billeder uden alt for mange "bevægelses-streger" på :0)

Læs om flere perfekte partnere her og her.

Magnus og Ill de France

Magnus og Ill de France - i baggrunden Razzmatazz

På billederne her over har jeg hvad jeg selv syntes er en rigtig god sammensætning, nemlig den meget almindelige og aldeles smukke og uundværlige Echinacea  Purpurea "Magnus" sammen med en sommerfuglebusken " Ill de france.

Den lilla farve på sommerfuglebuskens blomster står rigtig godt til den purpurfarvede Magnus - og bemærk midten i de små blomster - perfekt.  Et makkerskab jeg er vældig fornøjet med. Begge er de ydermere magneter på talrige sommerfugle så når vinden ikke er for hård  er der et vældigt leben her.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

White Swan med hvid violfrøstjerne og til højre anes en gul frøstjerne der er ved at afblomstre.
Den helt formidable smukke hvide Echinacea White Swan står i mit hvide bed. Her har de en sky af den fine hvide violfrøstjerne svævende henover sig............længere bagud i bedet står hvid Liatris og hvid Anis Isop - det ville bestemt ikke gøre noget at de kom lidt tættere på White Swan næste år. Bagved står hvid Hastata der matcher White Swan vældig godt.

White Swan med hvid Hastata
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



På disse tre billeder ses én af de purpur solhatte, jeg selv har sået af frø, jeg selv har høstet fra Magnus.

Sammen med dem står den smukke lilla Violfrøstjerne. Den spreder villigt en sky af små lilla klokker ud over dem........og næste år er der endnu flere klokker for den har selvsået sig selv ret villigt.

På den ene side ses min Anis isop "black adder", og foran en lilla liatris. Ydermere har jeg plantet et par af de kæmpeverbenaer jeg såede i foråret. Et meget vellykket bed med sammensætninger der fremhæver hinaden og fanger øjet........min absolutte yndlings siddeplads i tiden :0)

Purpur Solhat i lykkeligt selskab med violfrøstjerne, kæmpeverbena og anis isop.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



Eller hvad med den dobbelte violfrøstjerne ""Hewitts Double" sammen med Fatal attraction. Fatal atraction er ny i haven i år.....den er utrolig smuk og meget stærk i den purpurrøde farve......stænglerne er også mørkere end på de andre solhatte jeg har.......en solhat der nok skal gøre opmærksom på sig selv men på den gode måde. For foden af denne solhat har jeg plantet min smukke lavendel "Grosso" - som jeg har fået af en meget god blogven her i foråret. Den vokser godt til og passer utrolig godt til mine solhatte.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



Sommerblomsten Cleome, er de sidste år blevet et fast sommerindslag i min have..... efter inspiration fra Claus Dalby..........den er fantastisk smuk og så blomstre den i en uendelighed. Virkelig et godt bekendtskab både i krukker og som fyld i bedene.

Jeg kan godt lide den sammen med solhattene - Sidste år havde jeg den sammen med  nogen af de solhatte jeg selv har sået. Her på billederne ser I den sammen med "Echinacea Pallida"..........den lidt viltre, men underskønne art i familien. Det er bestemt en solhat jeg må have flere af........jeg købte den i foråret og har bestemt ikke fortrudt. Mere vil have mere........:0)


Pallida med Cleome - bagved anes Strawberry shortcake
..................håber ikke det var for meget af det gode for jeg har flere forslag en af dagene :0)

24 kommentarer:

  1. Vilka fina kombinationer. Det gav mig lite nya idéer till trädgården här hemma. Tack för det :-)

    Hälsar Åsa

    SvarSlet
  2. Så lekkert. Du får pent inspirere mine facebooklesere idag:)

    SvarSlet
  3. For noen fine billeder. Jeg er opprinnelig dansk men bosat i Norge. Har i voksen alder fået have-interesse. Men det er svært for klimaet er koldt/våt og har en del som dør. Men gir ikke op. Har en solhat som har klaret vinteren. Ellers går det meget i akelejer, liljer og sommerblomster. Har nu i tre år prøvet og få allium til at stå pænt med heller tragisk resultat. Men man er da optimist selv om sommeren i år ble avlyst

    SvarSlet
  4. Dejlige billeder af dejlige partnere, det ser rigtig godt ud.
    Efternat have set dine billeder er jeg overbevist om, at dem jeg har vidst alle er Magnus. Jeg har også forsøgt at så frøene, det er måske det, der er lykkes for mig. Jeg såede med rund hånd i alle flere af bedene.
    Jeg har også sommerfuglebusken tæt sammen med mine solhatte.

    SvarSlet
  5. Nydelig - vakre kombinasjoner og stor inspirasjon. Selv har jeg plantet inn flere typer solhatt de siste årene - og har en haug med frøplanter som skal plantes ut i høst :) Akeleiefrøstjernen er klar til såing på ettervinteren - og jammen skal jeg kombinere med solhatten. Takk :)

    SvarSlet
  6. Det ser vidunderligt ud, Dorthe :-) Men hvor er alle de orange solhatte? ;-)

    Kh. Marlene

    SvarSlet
  7. Meget smukke sammensætninger, er overbevist om at jeg skal have flere solhatte:o)
    Annette

    SvarSlet
  8. Vældig fine kombinationer. Absolut ikke for meget. Tænderne løber jo nærmest i vand ;-)

    Ha´en god aften
    Birgitte

    SvarSlet
  9. Hvor ser det fantastisk ud Dorthe. Alle de skønne, skønne kombinationer.
    Da jeg så dit sidste indlæg om perfekte partnere, tænkte jeg, at dem MÅTTE jeg også have. Men nu ved jeg slet ikke, hvad jeg skal vælge. Jeg bliver vist nødt til at lave endnu flere bede :-)

    SvarSlet
  10. Tak, Dorthe, for en virkelig fin beskrivelse og flotte billeder. Du kan tro, jeg har fået taget noter, ikke for at efterabe, men nogle af dine kombinationer MÅ jeg simpelthen selv eje.

    Er fuldstændig forgabt i Fatal Attraction, og den er ikke engang iblandt de solhatte, som jeg har bestilt - fatal error...

    Jeg synes du har komponeret dine bede med stor stil - du må være stolt af din smukke have.

    Ulla

    SvarSlet
  11. ... Og du skal ikke holde dig tilbage, hvis du har flere partnerskaber at præsentere - var der ikke én der nævnte orange solhatte... ?

    SvarSlet
  12. Hej Frøken Solhat.
    Jeg er virkelig også inspireret og imponeret over dine solhatte og sammensætningerne. Jeg glæder mig til at se flere!
    Mange hilsner fra Birgitte.

    SvarSlet
  13. Wauuu, fantastiske flotte sammensætninger og lækre solhatte.

    Jeg har selv solhatte sammen med hestemynte og oregano. Kan ses på min blog
    http://frafroetilblomst.blogspot.com/

    Mange hilsner

    Gitte

    SvarSlet
  14. jag älskar att se dina vackra solhattar med sina växtvänner vid sin sida. Så smakfulla kombinationer...

    Kram Anna Vattenkanna

    SvarSlet
  15. Hvor er det bare smukke kombinationer du viser, wow :-)
    Dine bede er så flotte og frodige. Det er jo en ren fornøjelse at kigge med.
    Jeg har ihvertfald fået et par gode idéer til partnere.

    SvarSlet
  16. Jeg ville så gerne have din linse, dit øje og dine solhatte og deres partnere. Hvor betagende! Du er en dygtig fotograf!

    Tak for en ellers dejlig torsdags kvalitet!

    Bedste hilsner fra
    Marianne
    Den Helbredende Have

    SvarSlet
  17. Det var flotte billeder og nogle meget brugbare tips. Især violfrøstjerne og Hastata fanger lige min interesse som gode partnere.

    SvarSlet
  18. Vilka underbara kombinationer! Jag vill ha fler solhattar!
    Och vilken lavendelfarm du har besökt, den måste jag skriva i min bok med utflyktstips, bra att ha till nästa sommar!
    Kram
    Katarina

    SvarSlet
  19. Tusind tak for alle jeres søde kommentarer.....det er overvældende :0) Jeg er også ganske fornøjet med vennerne til solhattene og glædes hver dag for blomstringen vil æsten ingen ende tage i år - ingen tørke kun grøn frodighed :0)

    Tusind tak til alle jer nye der kigge ind og smider en kommentar....det er altid hyggeligt at se nye læsere og på den måde selv finde nye oaser :0)

    Sagde du ORANGE.....Marlene ;0) Jooooo de findes da i ganske begrænset omfang ude i haven - men perfekte partnere knibber det nok lidt mere med her i haven ......men jeg skal nok vise frem :0)

    Knus til jer alle fra solhatten der nyder de sidste feriedage i fulde drag :0)

    SvarSlet
  20. Jeg ejer ikke en eneste solhat, men har da ellers nogle fine legekammerater til dem, kan jeg se :-) Det ser virkeligt dejligt ud. Måske jeg skulle google lidt om de dersens solhatte.

    SvarSlet
  21. Just kombinationer med solhatt är extra kul att se för de är ju ena primadonnor i rabatterna :-)

    SvarSlet
  22. Nette - mange af de lyserøde ville passe perfekt ind hos dig. Du skulle kigge på "August Konigin" - den ville være sublim i dit lyserøde univers :0)

    -----

    Helena....ja Primadonnaer har også brug for en god dansepartner ;0)

    SvarSlet
  23. Jamen, det tror jeg, du har ret i. Den ser dejlig ud. Men det gør Echinacea purpurea 'Pink Double Delight' fra Staudefeen skam også. Jeg googler videre :-)

    SvarSlet
  24. .......ja - men pas på!!!!!!!Fristelserne er store når man først er blevet forelsket ;0)

    Pallida....ville også gøre det godt hos dig :0)

    SvarSlet

Hjertlig velkommen i min have. Jeg er utrolig glad for og taknemmelig over at du har lyst til at være med. Din kommentar kort som lang er meget velkommen ;0)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...