Min lille have er mit fitnesscenter - der er åbent 24-7 årets 365 dage. Altid med en mulighed for at få rørt havemusklerne . Velkommen til - jeg sætter stor pris på dit besøg og håber du føler dig hjemme her blandt havetrivialiteter og årstidsnormaler..... måske du endda får lyst til at plante en staude hos dig selv eller lægge en kommentar hos mig, det ville glæde mig meget - så: Carpe Rutila

GRIB SPADEN - Venlige have hilsener Dorthe alias: Frøken Solhat / IG: glimpses_and_moonlight

onsdag den 26. maj 2010

Hvad var det så lige med montana Rubens??????

Montana Broughton star
Jeg er lykkelig. Min nye Montana Broughton Star blomstre villigt og sender til min store tilfredshed lange nye skud afsted op mod legetårnet. Tidligere på måneden skrev jeg om en af mine ærgelser ovenpå vinteren. Nemlig at min montana Rubens efter mange år pludselig ikke overlevede den uhørte hårde vinter og dermed ikke længere dækker ungernes klatretårn med sit gigantiske lyserøde flor her i maj.

Det er der jo så åbenbart en rigtig god grund til. Jeg har mailet til Danmarks klematis ekspert Flemming Hansen fra ClematisDanmark og han har været så venlig at svare tilbage:

Hej Dorthe.

Jeg får i disse tider mange henvendelser om netop rubens, der er død.
Derimod ikke så mange om andre, navngivne montana-sorter.

Den korte forklaring er, at montana rubens, der blev fundet i Himalaya i år
1900 af Ernest H. Wilson og bragt hjem til Europa, siden er blevet
opformeret i hundredtusindvis som FRØ, hvilket jo giver lige så mange
kloner, der hver især har sine egne genetiske egenskaber, og da ingen af
disse er afprøvet for hårdførhed og sundhed, véd du ikke, hvad du køber, når
du køber en montana rubens.

Jeg tror, at vi haft den hårdeste vinter siden 1984, hvor der kom
beretninger fra Sverige, Danmark, Tyskland og England om døde montana
rubens. Bl.a. et eksemplar i Forstbotanisk Have i Århus, som var plantet i
1954.

Mit råd til haveejerne er: gå langt uden om montana rubens, når du går i
planteskolen. Køb navngivne sorter som f.eks. Elizabeth, Mayleen, Broughton
Star, Vera osv., som alle er formeret vegetativt og derfor hver især
tilhører samme klon, som er afprøvet for hårdførhed og sundhed. Køber du en
Clematis montana Elizabeth kan du være 100% sikker på, at det er en
Elizabeth. Køber du en 'rubens', kan du få hvadsomhelst, lys- eller
mørkrosa, duftende/ikkeduftende, hårdføre/ikkehårdføre.

Jeg håber, det kan bringe lidt klarhed over emnet. Du kan også læse lidt om
det i min bog.

God fornøjelse med din fine blog. Du må gerne lægge denne forklaring ud,
hvis du ønsker det.

God 'sommer'.

De bedste hilsener
Flemming

Jeg takker Flemming for venligheden og for at bruge tid på at svare. Jeg ved at der er flere end mig derude i blogg-land der  har mistet deres Rubens.......men ærgelsen kan nu vendes, intet er åbenbart så skidt at det ikke er godt for noget. Min nye montana Broughton Star er aldeles yndig og jeg glæder mig allerede til næste års flor.

8 kommentarer:

  1. Jeg er helt solgt....Hvor er Montana Broughton star dog yndig.....tillykke med den. :)

    SvarSlet
  2. Den er virkelig fin :-O)

    Jeg har givet dig en award og du kan se den her på min hjemmeblog:
    www.defemibyen.blogspot.com

    Kh Henriette :)

    SvarSlet
  3. Åååhh...sukk! Den var aldeles nydelig! Når er blomstringstiden på den? Nå 'angrer' du nok ikke på at din Rubens døde :))
    Kjempefin informasjon som jeg skal spare, tusen takk for at du delte dette!

    SvarSlet
  4. Åh vad den var fin!! Helt ljuvliga blommor och bladverket ser så friskt och frodigt ut.

    Du har en underbar blogg och jag blir alldeles till mig när jag sitter och tittar på dina fina bilder.
    Hoppas du har en bra kväll.
    Kram Elzie

    SvarSlet
  5. Dette var nyttig informasjon, takk for at du deler:) Der må jeg si at hagefolk er suverene, man deler så gjerne med sine tips og erfaringer, og det er du såå flink til:)

    Min "rubens" kommer med et lite skudd fra roten, så det var liv i den likevel, men kanskje jeg skal satse på en annen montana sort...

    Takk igjen og god hagehelg.

    Og for en nydelig sak du har på bildet der:) Klem

    SvarSlet
  6. Jamen altså hvor er den dejlig:) Tak for forklaringen til dig og til Flemming Hansen det er rigtig dejligt at blive klogere:o)

    SvarSlet
  7. Michaela - Tak :0)

    -----

    Tak Henriette ;0)

    -----

    Ninni....det var da virkelig så lidt....godt man ind i mellem kan glædes trods "sorg" :0)

    -----

    Ja det er da guld værd at vi kan dele erfaringer Linda - gode som dårlige - så behøver vi ikke famle rundt i mørket :0)

    ------

    Lisbeth.....ja lidt klogere bliver man hver dag her inde i blogg-land, det er fantastisk :0)

    SvarSlet
  8. Kom lige forbi og læste dit C. montana-indslag, supernyttigt! Er netop på vej til at købe endnu en montana - og det skal så IKKE være en rubens ;-)

    SvarSlet

Hjertlig velkommen i min have. Jeg er utrolig glad for og taknemmelig over at du har lyst til at være med. Din kommentar kort som lang er meget velkommen ;0)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...