Min lille have er mit fitnesscenter - der er åbent 24-7 årets 365 dage. Altid med en mulighed for at få rørt havemusklerne . Velkommen til - jeg sætter stor pris på dit besøg og håber du føler dig hjemme her blandt havetrivialiteter og årstidsnormaler..... måske du endda får lyst til at plante en staude hos dig selv eller lægge en kommentar hos mig, det ville glæde mig meget - så: Carpe Rutila

GRIB SPADEN - Venlige have hilsener Dorthe alias: Frøken Solhat / IG: glimpses_and_moonlight

fredag den 28. september 2012

Glasbærene......



Callicarpa bodinieri "Profusion"
 
.......på min nye busk har nu indtaget den smukkeste lilla festfarve man kan tænke sig . Jeg købte busken på havens dag d. 9. sept. og nu her små 3 uger senere er bærene på sit smukkeste.
 
I indlægget her kan I ane hvordan farven på bærene har ændret sig.....busken er den der står længst til højre i trækvognen.
 
Jeg blev opmærksom på  glasbærbusken for første gang sidste år på en af de svenske blogge og senere havde min genbo et flot eksemplar til at stå i en krukke foran huset.
 
Busken taber senere sine blade mens de smukke bær bliver siddende som perler på grenene. Den kan blive 2-3 meter høj - men det har jeg nu ingen planer om i min lille have........jeg vil indtil videre beholde den i en krukke.
 
Virkelig en busk der fortjener et nærmere bekendtskab.
 




32 kommentarer:

  1. jeg må vist et smut omkring Vinkel planteskole og ud at checke vores glasbær.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan kun varmt anbefale et besøg i Vinkel Marie...... glæsbæren købte jeg dog i Asmild ;0)

      Slet
  2. Det er et fantastisk flot skue her i efteråret med de lilla bær - jeg forstår godt at du er glad for den:)
    Ha en rigtig dejlig weekend.
    Knus/ Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja den er super flot.....jeg er spændt på om bærene bliver hængende når de bliver ramt af frosten.....det ville da bare se super smukt ud med frost på ;0)

      Slet
  3. Hej Dorthe.
    Hvor er den lækker..... jeg har 2 ledeige krukker sååååå måske.
    Kh. Margrethe.

    SvarSlet
    Svar
    1. ......ja det var da bestemt ikke nogen dårlig ide Margrethe.....og ledige krukker er en gave at have ;0)

      Slet
  4. Den var veldig flott! Vet du hvordan herdigheten er på denne? Tåler den mye sne og kulde? ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja syntes du ikke Marit :0) Desværre ved jeg ikke hvor frostfølsom den er - så jeg kan ikke hjælpe dig.

      Slet
  5. Oh. Glasbärsbuskar är så fina. Bären är helt underbara i färgen. Grattis till ett fint exemplar!! Har velat ha en sådan buske länge....

    Kram
    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det må du nok sige Charlotte.....jeg var ellers næsten sikker på det var hos dig jeg så den sidste år....men jeg kan selvfølgelig ikke huske det - SMUK er den i hvert fald :0)

      Slet
  6. Jeg har også en lille glasbær, men ikke så stor og fin som din. Der er bær på, så jeg må ud og se, om de er blevet større.
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja du må lige tage en runde Lisbeth. Ved du noget om frostfølsomhed på den ???

      Slet
  7. Den er bare så superfin. Sådan en kunne jeg nok også godt lige finde en ledig krukke til.
    Mange hilsner

    Trine

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja tror du ikke Trine......den er i hvertfald fristende :0)

      Slet
  8. Det var en stor och fin buske med riktigt många bär du har. Så vacker!

    Önskar dig en fin weekend!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak og i lige måde søde Anna. Jeg er også glad for købet kan du tro.

      Slet
  9. Hej Dorthe.Sikke da en smuk busk.Pragtfuld farve til at lyse op her i efteråret.
    Vi har brug for noget med farve har i den mørke tid.
    Har selv lagt et par hundrede løg i mine nye bede.
    Rigtig god weekend til dig Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja farven er helt fantastisk - og når man er en hund efter lilla så er den ikke til at gå uden om :0)

      Det lyder godt med alle de løg Jette......det bliver smukt er jeg sikker på ;0)

      Slet
  10. Den er godt nok fin - lækker lilla farve :)

    SvarSlet
  11. En skøn farve. Jeg så den første gang sidste år brugt i en juledekoration. Det lyder måske ikke sådan, men det var vildt flot.
    Jeg vil også have én ....

    SvarSlet
  12. For en utrolig flott farge det var på de bærene!

    Ønsker deg en fin helg! Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja de er super smukke Vivi......tak og i lige måde - her ser det en smule gråt ud :0)

      Slet
  13. Den er bare rigtig flot din Glasbær. Fantastisk farve, der passer godt til murfarven ;-D
    Også siger du, at du købte den i Asmild ved Viborg? på havens dag? Sjov, for der var jeg også på Asmild planteskole :-D
    Vi skulle nu ikke have haft noget, men inden vi fik set os om var der hentet en vogn og fundet nogle roser og en Phlox :-D ha ha.... sådan kan det gå. Men de har altså også så meget spændende derude, at det er svært "bare" at kigge.
    Marianne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor sjovt Marianne .....måske vi er gået forbi hinanden ;0) Så er det måske dig der vandt drivhuset - for mig blev det desværre ikke :0)


      Ja en vognfuld kan man hurtigt få samlet sammen hos Leif - for udvalget er stort.

      Slet
    2. Nej jeg vandt ikke noget drivhus, men det gøre ikke noget for jeg har jo et allerede ;-D
      De har rigtig mange planter ude på Asmild jeg godt kunne tænke mig, meeeen der skal jo også være plads til det :-D Men det er helt sikkert ikke sidste gang jeg har været derude. Og hvem ved måske vi render på hinanden derude (igen??) Ja det er ikke godt at vide om vi er gået forbi hinanden uden at vide det :-D ha ha....

      Slet
    3. .....nej det er jo det - og to har man jo heller ikke plads til - ikke jeg i hvert fald. men man kunn ejo have solgt den og brugt pengene på planter i stedet ;0)

      Man ved aldrig Marianne - og vi bor jo tæt på hinanden så muligheden er da til stede - vi kunne jo også bare planlægge os ud af det på et tidspunkt og bare aftale tid og sted :0)

      Slet
    4. Du siger noget; jeg kunne da bare have solgt drivhuset, og brugt pengene på planter ;-D
      Ja vi kunne da godt finde ud af mødes på et tidspunkt. Det kunne være hyggeligt. (Men dog ikke lige i øjeblikket. Min havenisse er jo alvorlig syg, med sit hjerte, og skal ind og opereres her om nogle dage. Så jeg magter ikke så meget andet end at holde mig oprejst ;-D og være der for ham.) Men mødes det skal vi helt sikkert på et tidspunkt :-D

      Slet
  14. Smuk ser den ud - gladbær. Har kigget på én... men ved ikke rigtig og den vil passe i vores have... måske jeg ombestemmer mig. Jeg bliver jo fristet når jeg ser hvor flot din er.
    mange hilsner fra Susan

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja den er smuk Susan - ved heller ikke selv om jeg skal plante den ud - tror det ikke da den kan blive noget stor......men i en krukke ved døren er den et godt og smukt blikfang :0)

      Slet
  15. Så läcker!

    Ha en finfin söndagskväll,
    Rebecca

    SvarSlet

Hjertlig velkommen i min have. Jeg er utrolig glad for og taknemmelig over at du har lyst til at være med. Din kommentar kort som lang er meget velkommen ;0)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...