Min lille have er mit fitnesscenter - der er åbent 24-7 årets 365 dage. Altid med en mulighed for at få rørt havemusklerne . Velkommen til - jeg sætter stor pris på dit besøg og håber du føler dig hjemme her blandt havetrivialiteter og årstidsnormaler..... måske du endda får lyst til at plante en staude hos dig selv eller lægge en kommentar hos mig, det ville glæde mig meget - så: Carpe Rutila

GRIB SPADEN - Venlige have hilsener Dorthe alias: Frøken Solhat / IG: glimpses_and_moonlight

tirsdag den 4. september 2012

Carpe Rutila

 

 
....eller GRIB SPADEN - det er september.
 
September er en helt fantastisk plantemåned  og det er nu tiden at fremtids-planlægge bedene og deres udtryk og sammensætninger til næste år. Jorden er stadig varm og de næste måneder traditonelt fugtige, og det er noget nyplantede stauder godt kan lide.
 
Jeg startede min september i week-enden med at hente min længe ønskede hvide akebia. Min lokale plantepusher ringede i fredags og sagde at den nu var kommet hjem til mig....jeg fik den hentet og plantet op ad  udebruseren - her er planen at den skal slynge sig sammen med blåregnen og evt. en ønsket tobakspibeplante.
 
Akebias smukke, lette løv springer tidligt ud og jeg syntes derfor den ville være perfekt til at danne grøn væg på brusekabinen. Desuden er akebia som flere af jer nok har noteret jer, én af mine favorit slyngplanter - jeg har haft den  i den traditionelle vinrøde/chokolade farve i flere år  - men nu skal den hvide prøves og det glæder jeg mig til. Tror det bliver perfekt op ad det sorte træværk.
 
Jeg kan fortsætte med at gribe spaden i aften - for i dag kom min  bestilling fra Staudefeen med posten......det var en skøn pakke med en masse gode sager der nok skal komme til at pryde staudebedene næste sommer - atter tusind tak for super hurtig, yderst og alt for venlig og gavmild betjening  til den skønne Marlene.
 
Nu vil jeg trække afsted med vognen og få dem sat i jorden :0)
 

 

13 kommentarer:

  1. Åhh ja, det er rigtig plante og "flytte-rundt" tid nu - mit hoved summer af tanker som "hvis nu jeg flytter den derover, så kan den anden flyttes til....osv." Denne tid har helt sikkert sin charme i havekalenderåret.
    God fornøjelse med spaden - Knus fra Berit

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Berit......de fandt deres pladser i skumringen. Ja det summer af tanker, ønsker og ideer og som du selv siger så har hver årstid sin berettigelse ;0)

      Slet
  2. Bra tid att flytta växter! För någon pærevælling vill man ju inte att det skall vara i rabatterna! ;-)

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvarSlet
  3. Spændende med en hvid akebia, håber den vil gro lige så godt som den anden du har og blomstre. Jeg har nu tre af de almindelig, så forhåbentlig får jeg blomster at se næste år.
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. det håber jeg også Lisbeth.....jeg glæder mig i hvert fald til at se de hvide blomster til april/maj :0) Jeg krydser fingre for dine også ;0)

      Slet
  4. Godaften Dorthe.ja! det er en dejlig måned til at anlægge nye bede og flytte lidt rundt på det hele.Er selv igang med at anlægge to nye bede(se nyt indlæg)spændende hvordan det kommer til at de ud.Jeg tror også at det bliver flot med noget hvidt til at kravle op ad bruseren.Godnat herfra Jerre

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja jeg håber på et skønt syn til foråret. Kigger forbi ved lejlighed Jette - har desværre ikke så meget tid til at surfe rundt i disse dage....så det er ikke af ond vilje jeg ikke kommer forbi så tit i tiden -men dagens timer flyver bare væk inden jeg får set mig om :0)

      Slet
  5. Dejlig tid på året og med vejret indtil nu kan vi vist ikke klage. Dine nyindkøb ser spændende ud, der er jo ikke noget så dejligt som at plante, og akebiaen til at sløre brusekabinen virker da som en rigtig fin ide.

    Knus Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej bestemt ikke Ulla - vi må nyde mens tid er ;0) Ja jeg glæder mig i hvert fald selv til den hvide akebia kan du tro :0)

      Slet
  6. Hej Dorthe.
    Den kom lige på min planteliste, som er ved at være noget lang. Dejlige indkøb du må igang med spaden.
    Kh. Margrethe.

    SvarSlet
    Svar
    1. wupti wupti det kan jeg godt forstå ......sådan kan det gå når fristelserne bliver for store ;0)

      Slet
  7. Hvor lyder det herligt med alle de nye forsyninger du har modtaget med posten, så er det klart at spaden skal gribes. September er en god måned hvor forfaldet ikke er igang og der er for det meste godt vejr til at flytte rundt. Fed vogn du har til planterne:o)
    Knus/Lisbeth

    SvarSlet

Hjertlig velkommen i min have. Jeg er utrolig glad for og taknemmelig over at du har lyst til at være med. Din kommentar kort som lang er meget velkommen ;0)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...