Min lille have er mit fitnesscenter - der er åbent 24-7 årets 365 dage. Altid med en mulighed for at få rørt havemusklerne . Velkommen til - jeg sætter stor pris på dit besøg og håber du føler dig hjemme her blandt havetrivialiteter og årstidsnormaler..... måske du endda får lyst til at plante en staude hos dig selv eller lægge en kommentar hos mig, det ville glæde mig meget - så: Carpe Rutila

GRIB SPADEN - Venlige have hilsener Dorthe alias: Frøken Solhat / IG: glimpses_and_moonlight

lørdag den 29. september 2012

Anis isop i forfald.




Aksene på mine hvide anis isop bliver uundgåeligt mere og mere brune som dagene går i september.....og smukt ser det ud. Det hvide og brune  minder mig om bedstemors marmorkage :0)

Bladene på Anis isop dufter og smager som navnet antyder af anis og ungerne bruger dem gerne til at koge en kop te af  - og det smager faktisk ret godt.

Billederne herunder af anis isopen er fra juli:




........og de to sidste fra august:


Se evt. flere billeder af Echinacea purpurea "Green envy" sammen med Anis isop her.
 
De to stauder passer farvemæssigt perfekt sammen syntes jeg. I år har de dog ikke været så stor og flotte nogle af dem.....det tilskriver jeg at de har været flyttet lidt frem og så tilbage igen i foråret da vi skulle have gravet nye kloakrør ned. Jeg håber de bliver frodige og smukke igen næste år.

24 kommentarer:

  1. Den er i sandhed smuk på alle stadier. Hedder Anis Isop'en noget specielt? Jeg var ret begejstret for den da du først viste den sammen med Green Envy, men jeg ved ikke om der findes flere Anis Isop'er i hvid... Måske gør du?

    God weekend, søde Dorthe :)

    SvarSlet
    Svar
    1. .....jeg tro det ikke Ulla - udover alba måske ;0) Jeg ved ikke om der findes flere - men det ville undre mig meget om der ikke gør. Jeg har samlet frø - hvis du er interesseret så sig bare til :0)

      Slet
  2. Tænk, hvis vi andre kunne ældes med samme ynde :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja Miri - det ville sørme ikke være dårligt ;0)

      Slet
  3. Anisisopen er ny i min have i år, men jeg er meget begejstret for den.
    Ulla, jeg har en masse i min have, og jeg vil gerne sende nogle til dig. Bare giv lyd på lenemonte@live.dk.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan jeg godt forstå du er Lene - den er super smuk og så kan mine børn ikke holde fingrene fra den ;0)

      Slet
  4. Jeg har også lige plukket anis isop ind i en buket, de har heller ikke sagt mig så meget før, men pludselig fik jeg øje på deres skønhed. Har fået en del foræret i den sidste tid af en anden havetosse. Det er jo dejligt. Jeg må prøve det med teen, det vidste jeg ikke.
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja sådanne foræringer er ikke dårlige - og godt at du opdagede skønheden ;0)

      Sidst kogte ungerne bladene sammen med nogle blade fra Monarda.....jeg bryder mig ellers ikke om te - men det smagte faktisk forbavsende godt :0)

      Slet
  5. Smukke anisisop aks. Mine er åbenbart ikke nået så langt, da de ligner dine på juli billederne. Nu ved jeg, hvad jeg kan glæde mig til.

    Tusinde tak for din kommentar, som jeg beklageligvis ved en fejl kom til at slette.

    God weekend :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja der er store regionale forskelle :0)

      Det var virkelig så lidt....*SMILER* - og sådan kan det jo gå i farten ind i mellem :0)

      Slet
  6. Så smukke. Jeg elsker både duften og smagen af anis så jeg forstår godt dine børn.

    Kram

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja og så varmer det så dejligt på en råkold dag :0)

      Slet
  7. Anisisop är så vacker. Och tillsammans med ´Green Envy´ som du har den, underbart! Jag har den vanliga blåblommande anisisopen och även en med limegut bladverk. Den senare är häftig som kontrast mot barrväxter och hostor i limegula nyanser. De isblå kolvarna sticker upp och bryter av lite uppkäftigt.
    Hej från Törnrosa

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja den er skøn Tornerose. Jeg har også den lilla der hedder black adder - sommerfuglene er bare helt vild med den :0)

      Slet
  8. Måtte vi alle 'forfalde' så smukt som Anis isop, ikke Dorthe. Ja, det er jo tid igen til vi må nyde haven forfald med smukke farver. Jeg har også anis isop sammen med purpursolhat, det dog White Swan. Jeg nåede ikke billeder af dem i år, måske næste sommer.
    Knus Anne Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja gid det må gå så vel skønne Anne Mette - men med den tid vi tilbringer i haven så tror jeg vi ældes langsomt og yndefuldt :0)

      White swan er også skøn med - jeg har mine i samme bed også :0)

      Slet
  9. Hvor er det smukke billeder! Anisisop er et helt nyt navn for mig - tak for spændende inspiration.
    Klem og rigtig god weekend!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak - anis isop hedder på dansk indianer mynte.....måske du har hørt det navn ;0)

      Tak og i lige måde :0)

      Slet
  10. Den er overraskende smuk i sit forfald, det har du ret i.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja ikke - det er ikke alle hvide blomster der ældes med ynde.....men her er et godt eksempel :0)

      Slet
  11. Hej Dorthe.
    Det vil jeg da prøve det med teen.
    Smukt makkerpar du har skabt mellem Anisisop og Green Envy.
    Kh. Margrethe.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja gør endelig det Margrethe og har du monarda så put nogle blade af den i også.......det er ikke så ringe endda ;0)

      Slet
  12. Det er i hvert fald smukke billeder!

    SvarSlet
  13. Hej,
    Tak for et dejligt indlæg.
    Jeg var i tvivl om en plante og det har vist sig at være
    Anisisop. Den er fin og skal ud i et bed.
    Indtil jeg vidste om det var ukrudt..;-)

    SvarSlet

Hjertlig velkommen i min have. Jeg er utrolig glad for og taknemmelig over at du har lyst til at være med. Din kommentar kort som lang er meget velkommen ;0)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...