Min lille have er mit fitnesscenter - der er åbent 24-7 årets 365 dage. Altid med en mulighed for at få rørt havemusklerne . Velkommen til - jeg sætter stor pris på dit besøg og håber du føler dig hjemme her blandt havetrivialiteter og årstidsnormaler..... måske du endda får lyst til at plante en staude hos dig selv eller lægge en kommentar hos mig, det ville glæde mig meget - så: Carpe Rutila

GRIB SPADEN - Venlige have hilsener Dorthe alias: Frøken Solhat / IG: glimpses_and_moonlight

lørdag den 10. december 2011

Julemåneformørkelse

Som nogen af jer ved, så er jeg utrolig facineret af alt hvad der bevæger sig rundt i himmelrummet. Der er ikke noget mere facinerende end at kigge i vores stjernekikkert og se de smukke gasringe omkring Saturn, op til fire af Jupiters 63 måner på én gang, følge genskærret fra rumstationen når den farer forbi eller måske tage et nærmere kig på månens kæmpe kratere og have.


Lige netop i dag d. 10 december er en af de dage jeg har set frem til og alt tegnede lyst og klart på himlen over middag - men så én time før måneopgang trak skydækket tungt ind over landsdelen IGEN - SUK

Det var/er i dag der var/er Julefuldmåne og ikke nok med det, så var der faktisk også total måneformørkelse. Måneformørkelsen toppede desværre kl. 15.33 i øst Danmark  og drømmen om en smuk måne opgang her gik i vasken med skydækket. Måske nogen af jer rundt omkring i landet var heldigere end jeg denne gang.

I stedet for et dagsaktuelt billede må I sammen med mig nyde synet af julefuldmånen fra sidste år d. 21. december.

Man kan jo ikke være lige heldig hver gang man gerne vil tage naturen i ed. Måske jeg fanger den i 2012 ;0)

Virksund 21 dec. 2010 - 15 graders frost kl 17.25

13 kommentarer:

  1. Hej Dorthe
    Jeg kan godt se fuldmånen her i aften, men jeg forstår på dig, at det skulle være i eftermiddag, vi skulle se den. Det er jo lidt for sent. Jeg tror godt, jeg kunne have været heldig at se det, hvis jeg havde vidst det, det var ærgerligt.
    Kh
    Lisbeth

    SvarSlet
  2. Jeg så den, men vidste ikke, at jeg så den ;-). Jeg lagde mærke til den, fordi månen var så smuk som den lå der og lignede en båd. Jeg havde slet ikke tænkt på, at den skulle være fuld, men nu når jeg kigger ud er den kuglerund og lyser hele haven op :-)

    Ha´en god advent
    Birgitte

    SvarSlet
  3. Oh, så roligt...jag var i Roskilde idag och när vi körde hemåt på eftermiddagen såg vi att månen inte var full utan mer som en båt...inte visste vi att det skulle bli månförmörkelse idag!
    Ha en finfin kväll,
    Lydia

    SvarSlet
  4. ØV. Jeg kom i tanke om det kl. 15.45, men kunne desværre ikke finde månen, og det har så nok også været for sent. Vi må prøve igen til næste år. Meget smukke billeder i øvrigt.

    SvarSlet
  5. Så flotte bilder du har tatt! Det siste bildet spesielt var helt nydelig :)

    Ha en fin kveld!
    Klem fra Catharina

    SvarSlet
  6. I min naturkalender står der: » Fuldmåne kl. 15.36 - Total måneformørkelse ved opgang- ned 8.16 og op 15.33 - Kunne heller ikke se månen!
    Men fine billeder ...

    SvarSlet
  7. Det må have været et smukt syn for de af jer der var så heldige. Her kom den frem bag skyerne ved 19 tiden - dog var der ikke noget formørkelse tilbage og den fremstod "bare" som en helt almindelig smuk fuldmåne med lidt tågedis over :0)

    SvarSlet
  8. Vi prøvede også, men der var desværre ikke noget at se i vores landsdel heller :-(

    SvarSlet
  9. øv - var ikke lige opmærksom på at jeg skulle kigge efter det - men smuk, smuk måne da jeg drog hjem fra julefrokost i nat ;-)

    SvarSlet
  10. .....hvor ærgeligt.......men jeg vil tro den dansede for nogen ;0)

    SvarSlet
  11. Åh vad vackra härliga bilder!!!
    Ödsligt o mystiskt...
    KRAM från mig!

    SvarSlet
  12. Superflot fanget. Du er suveræn til smukke himler og solnedgange. ;)

    SvarSlet

Hjertlig velkommen i min have. Jeg er utrolig glad for og taknemmelig over at du har lyst til at være med. Din kommentar kort som lang er meget velkommen ;0)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...