Min lille have er mit fitnesscenter - der er åbent 24-7 årets 365 dage. Altid med en mulighed for at få rørt havemusklerne . Velkommen til - jeg sætter stor pris på dit besøg og håber du føler dig hjemme her blandt havetrivialiteter og årstidsnormaler..... måske du endda får lyst til at plante en staude hos dig selv eller lægge en kommentar hos mig, det ville glæde mig meget - så: Carpe Rutila

GRIB SPADEN - Venlige have hilsener Dorthe alias: Frøken Solhat / IG: glimpses_and_moonlight

fredag den 30. december 2011

Flytning af vinstokke ?????




Nu er jeg virkelig på dybt vand.......helt derud hvor jeg ikke rigtig ved om jeg kan bunde så derfor håber jeg lidt på råd og vejledning fra jer søde medbloggere. Måske er jeg oven i købet så heldig at der er nogen af jer der har egen erfaring i at flytte en vin stok???

Min Svigermor har de mest fantastiske gamle vinstokke i sit drivhus.....med søde grønne og blå druer - de er små men smager helt vildt fantastisk.

Sagen er den, at min svigerfar desværre døde i sensommeren efter et kort tids sygdomsforløb.  Det var hans vindruer, hans hjertebørn, ham der nænsomt passede og plejede dem, ham der tændte lidt op i brændeovnen i drivhuset om vinteren når han syntes det blev for koldt for de gamle stokke.

Min svigermor har nu bestemt sig for at hun vil af med vindruerne, da hun af helbredsmæssige årsager ikke kan overekomme dem og i grunden måske også syntes at det er et overskueligt vildnis af ranker i divhuset altid.

Det er så her jeg kommer ind i billedet........jeg kan simpelthen ikke klare tanken om at de skønne vinstokke bare skal kasseres og derfor går jeg og lege lidt med tanken om at prøve at flytte dem.........hjem til mig.

Nu er det så lige at mit drivhus ikke er ret stort og allerhøjest kan rumme én stok og det skal bestemt prøves. Men så er det jeg spørger:

  • Vil en vinstok der har stået i drivhus (med brændovn :0) kunne klare en flytning ud i det fri og også overleve når dens beskyttede tilværelse ophører?????
Jeg har selvfølgelig googlet lidt og læst mig frem til at det perfekte tidspunkt for flytning er lige nu her i vintermånederne - faktisk hellere i går end i morgen ......så jeg skal tænke hurtigt inden der går frost i jorden......for så kan det jo slet ikke lade sig gøre.

Så alt hvad I har at dele ud af af erfaringer med vinstokke og flytning vil gøre mig glad ;0)


13 kommentarer:

  1. Hej
    vi har selv haft vin i drivhuset (dog uden varme) vi har gravet den op og plantet ud i haven, uden problemer:) Anne Gine

    SvarSlet
  2. Kære Dorthe

    Det er da nogle anderledes problemer vi havetosser tumler med. Desværre har jeg ingen erfaring med vinstokke, men lidt logik kan jeg da tilføre.

    Kommer det ikke an på sorten? og:
    Kommer det ikke også an på, hvilken årstid man gør det? For stokkene skal vel vænne sig til nyt klima langsomt?

    Mit gæt er, at det med sorten vil være afgørende :0)

    SvarSlet
  3. Kan desværre ikke bidrage med gode råd her, men hælder til det Nette skriver om, at det vel handler om hvilke sorter det er, nogen klarer sig vist bedre udendørs end andre.

    Håber du får nogle velkvalificerede råd, og stor held og lykke med projektet. Det her SKAL jo lykkes for dig - det er jo arvestykker med stor affektionsværdi !!!

    SvarSlet
  4. De vinstokke lyder da også helt vidunderlige Dorthe - kan forstå at du vil forsøge at redde dem - hjem til dig.
    Jeg har ingen erfaring at øse af, desværre - men tænker at alternativet er at de jo bliver fjernet/går til under alle omstændigheder - så med dit kærlige forsøg har de da i det mindste en hæderlig chance.
    Kan du ikke vinter-dække dem med fiberdug mv.?

    Håber inderligt det lykkedes - og rigtig godt nytår

    SvarSlet
  5. Jeg må desværre komme med lidt malurt i forventningen's glæde.
    De gamle sorter kan sikkert godt trives udendørs, men ofte vil de ikke kunne nå at modne, og kun blive nogle sure gnallinger.
    Men noget andet er at de kan blive overordentlig svære at grave op og flytte, da de sætter en enorm dyb rod næsten uden smårødder.
    Hvis de skal have en chance skal de klippes meget hårdt tilbage, så der næsten kun er en stok/stamme tilbage.
    En anden mulighed for at bevare de gamle træer er, at klippe nogle unge grene til stiklinger og grave dem ned i dit drivhus (husk skilte)og lægge lidt plastik henover. Ca.30cm lange og den øverste knop lige over jorden.
    Held og lykke.
    Anne Marie

    SvarSlet
  6. Det ser ut som om du kan flytte vinstokkene, men du må ta drivhuset, og brendeovnen, med!

    Fortsatt god rom jul!

    SvarSlet
  7. det er da et super luxus problem du har dig der. Jeg kan desværre ikke hjælpe. Den ene vin jeg havde døde da jeg flyttet den og den nye tør jeg slet ikke røre.
    Godt nytår til dig og dine og tak for alle dine søde kommentarer (og planter) Kram fra
    Lone

    SvarSlet
  8. Hvor kan jeg godt forstå at du gerne vil have vinen hjem til dig.... når den nu ikke kan blive stående. Jeg kan desværre ikke hjælpe med råd - men jeg håber sådan det lykkedes for dig.
    Rigtig godt nytår.
    mange hilsner Susan

    SvarSlet
  9. Der er lige plantet vinstokke på en mark ved siden af mig, men det er jo nok unge stokke, så om de gamle der kan tåle det, ved jeg ikke. Men gætter på at Anne Maries råd er det bedste at lytte efter.
    Kh
    Lisbeth

    SvarSlet
  10. Hej. Jeg har desværre heller ingen erfaring med vinstokke. Men forstår godt, at du gerne vil have dem hjem til dig. Jeg håber, dit projekt lykkes. Det ser ud til, at du får nogle gode råd! Held og lykke og godt nytår.

    SvarSlet
  11. Uha jeg kan desværre heller ikke hjælpe, har intet kendskab til vinstokke, men kan godt forstå du gerne vil have dem.
    Held og lykke og jeg håber det vil lykkes for dig.
    Knus
    Annette

    SvarSlet
  12. Tak for jeres tanker,råd og vejledning. Jeg ved jo desværre ikke hvilken sort det er men han har haft dem i mange, mange år.....så det er nol en gammel sort.

    Tror det må komme an på en prøve .....måske én i drivhuset og én ude......om ikke andet så må jeg nyde de flotte blade hvis bærene ikke nå at modne.

    Stiklinger kan jeg desværre ikke nå at tage da svigermor allerede har klippet noget voldsomt i dem for at komme af med vildnisset ;0)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej frøken solhat. Jeg står nu i samme “problem” - skal af med mit drivhus men vil så gerne bevare vinen. Hvordan gik det for dig ?

      Slet

Hjertlig velkommen i min have. Jeg er utrolig glad for og taknemmelig over at du har lyst til at være med. Din kommentar kort som lang er meget velkommen ;0)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...