Min lille have er mit fitnesscenter - der er åbent 24-7 årets 365 dage. Altid med en mulighed for at få rørt havemusklerne . Velkommen til - jeg sætter stor pris på dit besøg og håber du føler dig hjemme her blandt havetrivialiteter og årstidsnormaler..... måske du endda får lyst til at plante en staude hos dig selv eller lægge en kommentar hos mig, det ville glæde mig meget - så: Carpe Rutila

GRIB SPADEN - Venlige have hilsener Dorthe alias: Frøken Solhat / IG: glimpses_and_moonlight

lørdag den 14. januar 2012

Havedag blandt klematis




I dag vil jeg igang med mine klematis............når jeg hiver saksen frem og klipper ned, starter haveåret for alvor og  smukkere dag at tage fat på findes næppe. Solen er på vej op i horizonten, let frost bider i græsset  og næsten ingen vind - bedre bliver det vist ikke til en havedag her i januar. Rundt omkring i haven hænger der rigtig mange "fuglereder" af klematisranker og en del af dem -faktisk de fleste hører til beskæringsgruppe 3.

Når det handler om klematis deler man sortene ind i tre grupper - 1  2  og 3 og planter men klematis i sin have fra alle tre beskæringsgrupper har man sikret sig blomstring i højden fra disse skønheder fra det tidlige forår hvor alpina sorterne er de første hos mig og til langt ind i efteråret.

Flere steder i haven har jeg plantet flere beskæringsgrupper sammen op ad espalier - på denne måde afløser den ene blomstring den anden og espaliet blomstrer konstant. Denne måde at plante på kan varmt anbefales.

Beskæringsgruppe 3 er den gruppe der skal beskæres hårdt tilbage hvert år i januar, februar eller marts. Dette er, for  at få en overdådig blomstring hver sommer. Alle rankerne skæres kraftigt tilbage d.v.s omkring 10 cm over jorden. Det kan virke lidt voldsomt men det svare sig, da disse clematis danner nye blomsteranlæg i de ny skud, som hurtigt tager fart i forårsmånederne.

På denne måde får du en sund og flot klematis med mange mange blomster i fra juli til langt ind i sensomeren. Til denne gruppe hører bla. Viticellaerne som jeg er meget glad for og de mindre og smukke texensis typer. Blomstrene på disse sortere er ikke så store og iøjnefaldende som på de storblomstrende i beskæringsgruppe 2 - men tilgengæld er de blomsterrige, sunde og rammes ikke af den overrumplende visnesyge.

Mange af mine Klematis har jeg købt hos Clematis Danmark - hvor Flemming Hansen gladeligt deler ud af sin ekspertviden på netop dette område. Flemming har en helt fantastisk have og tager hvert år ufatteligt mange klematis hjem fra England som han sælger på nettet, til åbent hus arrangementer og på plantemarkeder rundt omkring i landet. Mange af jer har sikkert allerede stiftet bekendtskab med Flemming og Danmarks største udvalg af klematis - de af jer der ikke har anbefaler jeg at slå et smut forbi......men pas på fristelserne er store.

Nu vil jeg hoppe i arbejdstøjet og selv om vejret er flot er et par havehandsker vist et must i dag.
Ønsker jer en flot flot havedag i det ganske danske land.....hvis I da ikke skal sidde foran skærmen i selskab med Margrethe og hele jubilæumstoget ;0)


 På billederne her ser I den tilvækst der kommer i løbet af en sæson - i grunden utroligt.

________________________________

UPDATE 15.34

Det var skønt derude men solen holdt dog ikke helt ved hele dagen......men for mig betød det ikke alverden da haven jo for en stor dels vedkommende alligevel ligger mod nord og derfor ikke  for alvor fanger den lave vintersol helt endnu.


Med zink skilte der angiver beskæringsgruppe ved foden af alle klematisserne er det hurtigt ordnet med at klippe ned. Med hensyn til at kunne vikle de forskellige grupper fra hinaden er det ikke så svært hvis man klipper nede fra og op og tager et lille stykke ad gangen. Så kan man let vikle gruppe 3 stænglerne ud uden at beskadige gruppe 1 og 2 klematisserne der jo gerne skulle blive tilbage.  Som det ses på billderne herunder er rankerne allerede begyndt at sende spæde skud ud i vinterkulen.....og det gør en smule ondt at klippe dem væk......men det betaler sig så klematisserne til sommerkan stå frodige og grønne fra bunden af og ikke kun i toppen.




16 kommentarer:

  1. Tak for tippet Dorthe. Du er ansvarlig for flere af de klematis, jeg købte sidste på sommeren 2011. Jeg glæder mig umådeligt til at se dem give den gas i den kommende sommer.

    Lige et spørgsmål: Hvis du planter 1, 2 og 3 sammen, hvordan hitter du så ud af, hvilke lianer, der tilhører hvilken plante, når du går i gang med klipperiet? Jeg har jo nogle nye vægge, som skal plantes til :-)

    SvarSlet
  2. Hej Dorthe. Det var interessant læsning. Jeg har kun én clematis (2 planter af den), den er storblomstret. Jeg har aldrig klippet den, simpelthen fordi jeg ikke ved bedre, men alligevel bliver den større og større for hvert år med rigtig mange blomster. Tak for din lærerige indlæg!

    SvarSlet
  3. jeg takker også for tippet. Normalt kommer jeg først ud med saksen så sent, at jeg kommer til at træde i alle mulige nye skud i bedene.

    SvarSlet
  4. @ Birgitte, Hvis den er storblomstret kan det være en 2er og så skal den ikke nødvendigvis klippes. Kun studses efter sidste blomstring, hvis den er for "sjusket". Blomstrer den meget sent, er det en 3er. Det er dem Dorthe sakser nu :0) For de blomstrer på samme års skud og altså højere og højere oppe, hvis ikke man sakser, før de begynder at skyde igen.

    SvarSlet
  5. Søde Nette.....efterhånden som klematis bestanden er taget til har jeg sat små zinkskilte for foden af dem vor jeg har noteret beskæringsgruppe. Så er det lige til at gå til - og hvis man starter fra bunden af og klipper opad i små bider kan mansagtens flette de forskellige ranker fra hinanden uden at gøre alvorlig skade på gruppe 1 og 2 klematisserne.....laver lige en update af billeder jeg har taget derud i dag ;0)

    ------

    Birgitte som Nette så rigtigt skriver så kan det sagtens være en gruppe to klematis du har.....en early large - og de skal kun studses efter behov. Hved du evt. hvad den hedder for så kan vi opklare om du skal ud med saksen hvilket det ikke lige umiddelbart lyder til er nødvendigt ;0)

    -----

    Marie.....det var virkelig så lidt og tak fordi du kigger ind :0) I år er det en god ide at komme tidligt igang med beskæringen da det allerede pipler op med løgvækster derude :0)

    -----

    Nette......Nemlig så ;o)

    SvarSlet
  6. Hej Dorthe. Der stod en clematis her da vi flyttede ind. Den er utrolig flot, store blomster, men jeg tør ikke klippe i den, da jeg ikke ved hvad det er for en.

    Så har jeg købt 3 stk selv og dem kan jeg så heller ikke huske hvad hedder :):) og det er jo helt min egen skyld.

    Så din idé med små skilte, så man kan huske hvad man skal med hvilken en, tror jeg lige jeg låner.

    Mange hilsner
    Lise Lotte

    SvarSlet
  7. Lise lotte - navne skilte er en god ide. Jeg er i hvert fald selv glad for skiltene for selv om mener at det kan man da let huske så er navnene bare lige pludselig slettet på harddisken ;0)

    SvarSlet
  8. Rigtig gode billeder.
    Vi har KUN 1 Klematis, og den tør jeg ikke klippe ned.
    Vejret har været dejlig i dag, men jeg har kun været en runde i haven.I dag er det regnskab der står på programmet. Det skal jo laves, selv om det er kedeligt arbejde. Derfor får jeg det først ordnet i sidste øjeblik. HÅBER det bliver bedre fra februar. Det er da planen.

    SvarSlet
  9. Smart att märka upp dom så slipper man stå o fundera!
    Skönt att börja redan nu å hälsa det nya trädgårdsåret välkommen.
    KRAM från mig!

    SvarSlet
  10. Smart att märka upp dom så slipper man stå o fundera!
    Skönt att börja redan nu å hälsa det nya trädgårdsåret välkommen.
    KRAM från mig!

    SvarSlet
  11. Mange tak for forklaringen Dorthe. Jeg ville gerne plante dem alle op af et nyt hegn, men tænkte at det ville blive helt kluddermor, hvis jeg blandede dem.

    Dine zinkskilte er yyyyyndige. Hvor har du dem fra?

    SvarSlet
  12. Søde Dorthe, tak for påmindelsen, jeg tog også en lille tur i have idag, og fik klippet mine 4, gruppe 3 klematis ned, men uhhh hvor var det koldt:o)
    Knus
    Annette

    SvarSlet
  13. Min montana rubens er vokset helt vildt - alene her i vinter. I efteråret begyndte jeg at sende den over havelågen - efter at have set en meget flot udgave der voksede helt vildt i min nyeste havebog. (Hemmelige haver).
    Den er jo nok vokset en meters penge. Nu glæder jeg mig til at se hvor stor den egentlig kan blive, og det frodige er lige mig. Sidste år måtte jeg klippe den voldsomt tilbage. Det var ikke sjovt. Frosten havde nær taget den.

    SvarSlet
  14. Olala,,,ja nu längtar man verkligen...
    underbara bilder....
    å missa nu inte...

    S
    A
    T
    U
    R
    D
    A
    Y

    S
    H
    O
    W


    O
    F
    F

    de e kul att vara med :)
    VÄLKOMMEN
    Håkan

    SvarSlet
  15. Landbohaven......ja regnskab er måske nok heller ikke det der trækker mest her når vejret er så godt som det var i dag :0)

    -----

    Helena....ja det er super skønt med sådan en tyvstart på havelivet ;0)

    -----

    Det var så lidt Nette.......jeg har som sagt ikke de helt store problemer i den retning.....med lidt snilde er det hurtigt klaret og glæden ved at de afløser hinanden er stor ;0)

    Jeg husker ikke hvor jeg købte skiltene første gang, men jeg har næsten lige købt en ny sending i plantorama....de er lidt større end de første jeg købte men samme form. De kostede ca. 50 kroner for en pakke med 6 :0)

    -----

    Annette.....her var det ikke slemt så længe man var igang - men vinden havde heldigvis også lagt sig igen ;0)

    -----

    Eva....Montana var. Rubens kan bliver gigantisk og er super flot. Jeg havde den selv og var utrolig glad for den indtil den frøs helt væk.....drøn ærgeligt.

    Håber du har større held med din.....glæder mig i hvert fald til at nyde blomstringen hos dig når nu min egen glippede :0)

    Hvis du har lyst kan du evt.læse Flemming Hansen fra Clematis Danmark´s forklaring på Rubens sårbarhed her:

    http://froekensolhat.blogspot.com/2010/05/hvad-var-det-sa-lige-med-rubens.html

    -----

    Tak Håkan ;0)

    SvarSlet
  16. Jeg fornemmer at du har haft en skøn havedag - og ja skære Dorthe har du simpelthen også overskud til at hygge om aftenen med islygter.
    Jeg troede faktisk også jeg skulle klippe klematis i dag mest fordi diverse storme har hærget, revet og flået i dem. I stedet har jeg været chauffør for flere familiemedlemmer og siddet i lufthavnen et par timer - det var så den lørdag, jeg satser på imorgen i stedet:)
    Forsat god weekend.

    SvarSlet

Hjertlig velkommen i min have. Jeg er utrolig glad for og taknemmelig over at du har lyst til at være med. Din kommentar kort som lang er meget velkommen ;0)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...