Min lille have er mit fitnesscenter - der er åbent 24-7 årets 365 dage. Altid med en mulighed for at få rørt havemusklerne . Velkommen til - jeg sætter stor pris på dit besøg og håber du føler dig hjemme her blandt havetrivialiteter og årstidsnormaler..... måske du endda får lyst til at plante en staude hos dig selv eller lægge en kommentar hos mig, det ville glæde mig meget - så: Carpe Rutila

GRIB SPADEN - Venlige have hilsener Dorthe alias: Frøken Solhat / IG: glimpses_and_moonlight

lørdag den 30. januar 2010

Jagten på.....


.........årets fedeste fuldmåne gik ikke som forventet, da der havde besluttet sig at lægge sig et bånd af skyer fra nord-vest til øst- sydøst nede over ådalen tidligt i morges......surt show. Ingen måne nedgang til mig idag.
Fed fuldmåne er når månen kommer tættest på jorden i sin bane rundt om jorden. Det sker ca. én gang om året og det er altså i denne week-end synet skal nydes. Månenes lysstyrke vil være ca. 30% kraftigere end når den er længst væk fra jorden og vil som lige nu, altså ca. 50.000 km. tættere på - være ca.
15 % større. Et fantastisk syn.....men idag kan jeg desværre ikke give jer et aktuelt billede,  derfor får i min fede-fuldmåne opgang fra 2008 i stedet.
 
Man kalder det måneillusion når månen ser større ud når den står tæt på horizonten og kan sammenlignes med et træ eller et hus tag - størrelsen er den samme når den midt nat står højt på himlen men syntes mindre.

7 kommentarer:

  1. det ser ret godt ud...smuk farve månen har....et dejligt billede...

    SvarSlet
  2. Dét er et fantastisk billede. WAW. Min næsten fuldmåne står flot på himlen i nat, men den er ikke fed og i går var der snestorm så der kunne vi intet se. Ved du iøvrigt at Balinerserne ofte har fuldmåne (som er meget vigtig for dem) dagen efter vores fuldmåne. Jeg var helt væk over den oplysning for jeg mener jo der må være tale om ét helt bestemt tidspunkt, men sådan så de ikke på det.

    SvarSlet
  3. Jösses vilken läcker bild!!!! /Knatten

    SvarSlet
  4. Tak Anita......den aktuelle måne ville dog ikke frem her hele week-enden....ærgeligt.

    Tak Marina....månen ser kun fed ud når den er helt nede ved horizonten ved enten op eller ned gang ;0). Nej, det viste jeg ikke. Balineserene er de fra Bali? men de kan da af gode grunde kun have fuldmåne så ofte som os med 29 dages mellemrum eller??????

    Tusind tak Knatten ...og velkommen til.

    SvarSlet
  5. Smukt billede :)

    Jeg så faktisk månen i lørdags, da vi kørte hjem fra Århus, men jeg vidste ikke, at den var "fed" i denne weekend, så jeg kiggede ikke specielt godt på den - øv :)

    SvarSlet
  6. Hej Helle - tak og velkommen
    igen ;0) Er sikker på at du ville have bemærket det hvis den stod tæt på horizonten......man skal være tidlig ude for at se det.

    SvarSlet
  7. Kære frøken solhat. Jeg har slet ikke fået svaret tilbage her, det må du undskylde. Nej Balineserne har også kun én fuldmåne men de har bare fra gammel tid defineret den til at ligge lidt anderledes sådan at den ofte ligger dagen efter vores. Det var jeg helt færdig over. Deres år er iøvrigt også helt anderledes end vores...

    SvarSlet

Hjertlig velkommen i min have. Jeg er utrolig glad for og taknemmelig over at du har lyst til at være med. Din kommentar kort som lang er meget velkommen ;0)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...