Min lille have er mit fitnesscenter - der er åbent 24-7 årets 365 dage. Altid med en mulighed for at få rørt havemusklerne . Velkommen til - jeg sætter stor pris på dit besøg og håber du føler dig hjemme her blandt havetrivialiteter og årstidsnormaler..... måske du endda får lyst til at plante en staude hos dig selv eller lægge en kommentar hos mig, det ville glæde mig meget - så: Carpe Rutila

GRIB SPADEN - Venlige have hilsener Dorthe alias: Frøken Solhat / IG: glimpses_and_moonlight

torsdag den 15. april 2010

Fandens mælkebøtte...


Solen og varmen gør godt, ikke bare for mig, mine tæer og mit humør, men også for havens planter, skovens blomster ......og så er der ukrudtet. Alle de, i og for sig skønne vækster der bare ind imellem er uønsket lige der hvor de vælger at slå sig ned.

Hvem syntes ikke at skvalderkålens/Aegopodium podagraria´s hvide blomster brus er skønt, eller hvad med en fantastisk gul mark med mælkebøtter/Taraxacum officinale, for ikke at snakke om den smukke Havepest/Campanula rapunculoides der desværre er så uforskammet stædig og hårdfør at den næsten ikke er til at udrydde hvis den finder vej inden for matriklen......hvilken den har gjort her - lige under flisebelægningen på terrassen, her kommer den stædig op år efter år efter år.....selv om jeg luger væk, luger væk og luger væk :0(

Mælkebøtten er her nu.........et sted hvor den ikke er velkommen i længden, men den får lige lov et par dage endnu inden jeg snupper den før den går i frø.....for smuk er den da især lige nu her midt i april......

Måske ender den som salat i week-enden.

11 kommentarer:

  1. PÅ en måde er det jo også dejlig livsbekræftende at selvom vi asfalterede hele haven så kæmper naturen;-)

    SvarSlet
  2. Va maskros! Vilken extra liten sol!
    Du får göra maskrossirap det är jätte gott.
    fin uteplats du har.
    Ha det gott
    Annika

    SvarSlet
  3. Smuk er den, og en fantastisk plante til alt muligt...pluk hovederne til mælkebøttesirup...det er vidunderligt!

    SvarSlet
  4. Nå, ja det sagde Annika også...:-)

    SvarSlet
  5. Er ikk eså glad i dem i hagen jeg heller, men de er jo et skikkelig vårtegn de og da. I fjor hadde vi konkurranse med ungene, hvem plukket flest:) Det var moro:) Og så fikk jeg bort en del:) Men jeg har sikkert fått nye i år som har frødd seg fra andre steder...

    SvarSlet
  6. Så flott den er, men akk så besværlig:)
    Jeg har også en kamp med Campanula rapunculoides i min hage, og jeg vinner ikke. Den lever og gror i beste velgående samme hvor mye jeg luker. Flott navn dere har på den i Danmark - veldig beskrivende. I Norge kalles den for ugrassklokke, men jeg synes Havepest var et bedre navn.

    SvarSlet
  7. Ikke alt er like kjærkomment på denne årstiden, løvetann og skvallerkål er jeg ikke glad i, de er en sann plage. Jeg sliter spesielt mye med vill gullris, Solidago, den sprer seg med lynets hastighet! Jeg prøver å klippe dem ned før de frør seg, men den har invadert hele omårdet her. Men, den tid den sorg :) Og det er jo aller flest gleder i haven da :)

    SvarSlet
  8. Jeg må indrømme, jeg syntes ikke mælkebøtter er pæne. Meget andet ukrudt er, skvadderkål har f.eks en flot blomst. Men altså ikke mælkebøtten.
    God weekend!

    SvarSlet
  9. Jeg havde besøg af nabo'en den anden dag. Hun og hendes kæreste kom og hentede en håndfuld mælkebøtter som de skulle trække saften ud af og derefter drikke med en snaps !
    Det skulle være så sundt sagde de.

    SvarSlet
  10. Lisbeth....du har ret, der vil altid være ogle der overlever selv de mest trange kår.....

    -----

    Annika....mælkebøttesirup! Det lyder spændende, det har jeg aldrig hverken hørt om eller smagt :0)

    Tak.....uderummet er blevet helt godt efterhånden, nu mangler bare varmen....de sidste dage har været fyldt med kolde vinde fra Island :0)

    -----

    Lavendel......mælkebøttesirup - bruges det som almindelig sirup til eks. pandekager eller lign?? Har aldrig hørt om det :0)

    -----

    Linda....ja de er jo desværre ret villige til at frøså sig selv....den kære mælkebøtte. Det må være derfor den har fået navnet "Fandens Mælkebøtte" i Danmark......den er over alt og bliver lynhurtigt til flere og flere.

    Min græsplæne ser jeg også helst fri for de gule vækster....så snart må jeg på knæ og "lirke" de lange pælerødder op, for minsandten om de ikke er der igen selv om jeg var ret ihærdig med at fjerne dem sidste år :0)

    -----

    Nej det er en svær kamp Marit, kampen mod Havepest.

    For år tilbage dækkede jeg jorden under min store buskbom til med plastik og marksten i håbet om at det kunne gøre det......men ak.....Havepesten krøb hurtigt længere ud, og er nu under terrassen :0(

    Der er ikke andet for end at nippe skud hver gang de viser sig :0)

    -----

    Ninni......havelivet er ganske rigtig forbundet med både sorger og glæder - og heldigvis overvejende glæder :0)

    Et eller andet sted er det måske ogå meget godt med lidt udfordringer :0)

    -----

    Havehyrden....jeg må tildels give dig ret, men de første formår alligevel at sprede glæde i mit havehjerte.....og så en stor grøn mark fyldt med mælkebøtter og røde malkekøer....det er da smukt :0)

    ------

    Sundt vil jeg tro det er Jesper og festligt :0) Du kan hilse og sige jeg har nogle stykker de må få også :0)

    SvarSlet
  11. Jeg holder meget af mælkebøtten :-)

    SvarSlet

Hjertlig velkommen i min have. Jeg er utrolig glad for og taknemmelig over at du har lyst til at være med. Din kommentar kort som lang er meget velkommen ;0)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...