Min lille have er mit fitnesscenter - der er åbent 24-7 årets 365 dage. Altid med en mulighed for at få rørt havemusklerne . Velkommen til - jeg sætter stor pris på dit besøg og håber du føler dig hjemme her blandt havetrivialiteter og årstidsnormaler..... måske du endda får lyst til at plante en staude hos dig selv eller lægge en kommentar hos mig, det ville glæde mig meget - så: Carpe Rutila

GRIB SPADEN - Venlige have hilsener Dorthe alias: Frøken Solhat / IG: glimpses_and_moonlight

tirsdag den 13. august 2013

Purpursolhattens højtid.....


.....er for mig som juleaften for børnene.
 
Jeg glæder mig som I ved altid til at de skønneste sensommerstauder tager over i haven  og giver en ellers lidt kedelig julihave et løft......et løft der bærer helt ind i det sene efterår. Purpursolhattene har lige det der skal til og sætter prikken over i´et - en staude jeg ikke ville undvære og kraftigt vil anbefale.
 
For at dryppe LIDT malurt i bægeret så har det våde efterår sidste år og den kolde vinter efterfølgende  desværre været hård ved nogle af mine purpursolhatte (de lider som bekendt ikke at få våde tæer alt for længe af gangen) og på billedet herover mangler Purpursolhatten "Strawberry Shortcake". Den skulle have stået lige foran den hvide stol men i foråret var der desværre ikke tegn på liv overhovedet  i den rod der nærmeste var skruet op over jorden og stadig ser det skidt ud - jeg må vist opgive håbet for at der kommer liv.
 
Ligeledes har jeg måttet vinke farvel til min "Green Jewel" og de fleste af de lækre gule "Sunrise" der simpelthen rådnede op for mig i det sene efterår (de stod så heller ikke på det mest velvalgte sted, i et bed mod nord med skygge det meste af dagen og i evig våd jord som følge). 
 
I en  nordvendt have som min med meget skygge må man desværre nok regne med lidt svind når man dyrker disse solelskende stauder. Falder jeg over "Sunrise" her i efteråret så køber jeg dog et par stykker igen.
 
Når det er sagt så vrimler det dog stadig med Purpursolhatte i haven - og det er bestemt noget både jeg, humlebierne og sommerfuglene elsker.


Billederne her er af den lidt viltre Echinacea Pallida - altså ikke en Echinacea purpurea men en af de andre 9 arter af Echinacea der findes.
 
Pallidaen er den der på dansk kaldes bleg purpursolhat. Kronbladene er smallere end på den mere kendte Purpurea og blafre lettere i vinden. Dette kan også ses på billederne da nogle af spidserne har taget skade af al den blæst sommeren har budt på.
 
Nogle af de Pallida I ser på billederne er nogle af dem jeg selv såede sidste år altså i jan 2012....hvis jeg selv skal sige det så var de værd at vente på. Jeg elsker det lette lidt viltre look.
 
Hvordan er det gået med dine solhatte i sidste års våde efterår - klarede de at få våde tæer ???













42 kommentarer:

  1. Hei! Ja, purpursolhatten er virkelig prikken over i`en som bildene dine viser. Min 'Green Jewel' tålte ikke vinterer. Pallida sådde jeg i våres og håper de blir like frodige som dine til neste år. Det blir flere og flere bed i hagen hvor de vokser.
    Ha en fortsatt lang blomstringstid. Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Anne.......dine Pallida skal nok blive frodige det er jeg sikker på - mine har jeg i hvert fald haft stor held med som det også ses :0) Ja desværre er mange echinacea lidt sarte når vores klima bliver for vådt som sidste efterår/vinter - det må vi forsøge at undgå ved at plante dem lidt mere prærie-like i en grusblandet jord evt. Især er jeg ked af at jeg har mistet Sunrise......suk :0)

      Slet
  2. Hej Dorteh
    Jeg har da ventet på, at du skulle vise dine solhatte. Mine står fantastisk og du har ret, de er et must i haven, jeg ønsker også flere, men også hos mig har der været svind. Det er nu to nyindkøbte fra Staudefeen som ikke er kommet op. Der var simpelt hen for vådt for dem i efteråret, og jeg kunne heller ikke finde et tørt sted til dem. Belønningen var at de bare ikke kom, så ved jeg det.
    Jeg har også Pallida nu, idet jeg var så heldig at få 4 for en hund til plantemarked i Århus, de kom alle, det havde jeg ikke ventet. God overraskelse :)
    Jeg mener at kunne huske, at jeg også havde Sunrise, den har jeg så heller ikke set i år.
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. *SMILER* tak for din tålmodighed med mig søde Lisbeth.....som du nok allerede fornemmer så skal du nok få dem at se lidt hen ad vejen. Tiden er lidt knap for mig i tiden da vi lige har fået solgt min svigermors parcelhus og skal have hende flyttet ud inden d. 1. sept. Claus er enebarn såååååå der er nok at se til når et helt liv skal pakkes ned og sorteres ud i - samtidig med at arbejdet skal passes :0)

      Det er ærgerligt med de solhatte der ikke overlevede efteråret - jeg kunne næsten i bogstaveligste forstand se mine rådne væk for øjnene af mig SUK. Men det må vi nok bare leve med for vi lever jo ikke på prærien og forholdene er ikke just helt optimale for mange af de nye hybrider....men jeg vil forsøge mig igen - i hvert fald med Sunrise - men måske med en anden placering :0)

      Tillykke med dine Pallida dem bliver du glade for det er jeg sikker på.

      Slet
    2. Så forstår jeg til fulde din travlhed, jeg ved, hvordan det er at flytte en gammel dame ud af hendes hjem. Vi flyttede min mor for to år siden, hun boede på en stor gård og langt væk fra mig, så vi tog det, vi ville have og lod andre om at rydde væk, det måtte vi så betale for.
      Så må du nok alligevel tage lidt flere pauser fra bloggen, du skulle jo nødigt får stress.
      Pallidaerne står og blæser i vinden derude, så jeg er allerede glad for dem.
      Pas på dig selv.

      Slet
    3. *SMILER* ja et helt liv fylder meget når det kommer ud af skabe og loftsrum.....det går frem ad men der er stadig et stykke vej :0)

      Tak og i lige måde søde Lisbeth :0)

      Slet
  3. waue fantastisk flotte purpursolhatte og haven er bare dejlig, tak for skønne billeder

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak for din skønne kommentar Dorte :0)

      Slet
  4. Velkommen tilbage fra sommerferien - dejligt at have dig tilbage igen :-)

    Ja, solhattene er jo aldeles skønne og de planter jeg fik af dig har alle overlevet vinteren. Også den lille plante, som jeg selv har sået af Baby White Swan for et par år siden, har blomstret for første gang i år. Jeg købte en gul én sidste efterår, som desværre er gået til.

    Jeg må jo sige, at jeg også er blevet glad for solhattene og jeg tror, at det er en staude, som jeg får flere af med tiden. Din entusiasme smitter jo søde Dorthe ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak søde Susanne - bestemt også dejligt at være tilbage og dejligt at blive opdateret på både din og de andres haver :0) Hvor lyder det godt at de lever nu ønsker jeg så bare at de kommer til at give dig et fantastisk flor ;0)

      Øv øv med de gule - de har ikke haft det let rundt omkring kunne det lyde til.....jeg vil nu prøve igen og en ny placering kan forlænge Sunrise levetid :0)

      Det er så skønt med alt det bloggeri.....man bliver let smittet med glæde og skønheder og det er jo i grunden ikke så ringe ;0) Hvor er din tobakspibeplante i øvrigt imponerende smuk :0)

      Slet
  5. Dejligt med en update på dine solhatte og jeg elsker bare dine billeder af de små skatte. Purpursolhatte er i mine øjne et ægte samlerobjekt i haven og jeg tror at mange rundt om på bloggene er blevet mere interesserede i disse skønne planter (sikkert voldsomt inspireret af dig og dine skønne planter). Ak ja, hvor trist med Strawberry Shortcake og Green Jewel m.fl. Det er så ærgerligt når planter går til pga. vind og vejr. Til gengæld er Pallida'en vel nok bare smuk :)

    Jeg har også mistet nogle stykker, egentlig nok nogle, som jeg slet ikke har set i blomst endnu, for jeg købte både Sunrise og Secret Joy i efteråret, men de klarede ikke vinteren. I Kolding købte jeg igen Secret Joy (men den er ikke blevet til noget - hvad mon jeg gør forkert.... hmm...). Til gengæld er der god grokraft i to hvide: Baby White Swan og White Temptation.

    Glæder mig til at se mere fra din have :) Knus Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja jeg kan jo ikke lægge skjul på at jeg syntes at de er skønne søde Ulla.....ubetinget en must have i sensommer og efterårshaven.

      Ja det er drøn ærgeligt men måske nok ikke helt overraskende med de vejr forhold de har været udsat for det forgangne år. Jeg købte også en "Secret Joy" hos Marlene og den blomstre her - så bliver det bare spændende om den klarer den danske vinter :0)

      Jeg tror som end ikke nødvendigvis du gør noget forkert - ikke hvis du tager det hensyn at de skal stå solrigt, ikke have vand om fødderne i længere perioder og evt planter dem i en let grusblandet jord......jeg tror måske nærmere at der er mange af de nye hybrider der ikke helt kan klare levevilkårene i Danmark i længden - ærgerligt nok :0)

      Glæder mig bestemt også til at komme lidt mere på banen igen søde ;0)

      Slet
  6. Vores helt almindelige solhat er en gammel sej af slagsen og overlever det meste. Dog har den endnu ikke vist sig med blomster. Måske i weekenden.....Nu er det selvfølgelig heller ikke en purpursolhat, men en rudbeckia som har optimale betingelser: lerjord og fuld sol. En anden - meget høj - blomst i staudebedet er måske en rucbeckia laciniata og den blomstrer for fulde gardiner. Jeg glæder mig meget til at se dine ;-)

    /Birgitte

    SvarSlet
    Svar
    1. *SMILER* Birgitte - har vist når alt kommer til alt kun en enkelt Solhat/Rudbeckia og det er Green wizard....den er efter hånden afblomstret og noget sølle at se på nu.....men min purpur skal jeg nok lave et show med i de kommende indlæg ;0)

      Slet
  7. Det er ikke ligefrem en højtid for mig, når de springer ud; men jeg er enig i, at de er uundværlige. Jeg tror, jeg vil prøve at så pallida i år; de seneste har jeg sået den gule paradoxa, men med ret begrænset udbytte.

    SvarSlet
    Svar
    1. *SMILER* og det forstår jeg jo bare slet ikke søde Marie ;0) men heldigvis har vi alle hver vores præferencer og hurra for mangfoldigheden. Paradoxa har jeg aldrig forsøgt mig med - jeg tror lidt det er farven der skræmmer mig en smule - men måske man skulle prøve :0)

      Slet
  8. Vakkert... vakkert... vakkert! Jeg nyter dine solhattbilder! Hos oss blir de spist opp av snegler, men jeg har ikke tenkt å gi opp :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak - ja de iberiske snegle er ret vilde med echinacea.....men jeg har været rimlig forskånet i år i forhold til tidligere. De er nogle bæster!!!!

      Slet
  9. Både pallida og paradoxa har vi i kikkerten til vores kommende græsbed. Jeg er ellers helt vild med de brændte og mørke farver, men desværre har jeg svært ved at holde liv i dem.

    SvarSlet
    Svar
    1. Er sikker på Pallida ville gøre det godt sammen med jeres græsplaner Ulla - prøv evt. at købe frø fra den helt almindelige Echinacea purpurea - arten. Hos mig er den trofast og hårdfør. Jeg kan også forsøge med at samle nogle frø til dig - hvis efteråret ikke bliver helt så vådt som sidste år hvis det har interesse og du selv vil så ;0)

      Slet
  10. Hvor er dine solhatte skønne :-)Det bliver helt sikkert nogle blomster, der også skal være her i haven, når jeg engang får lavet nogle flere blivende bede.

    De små babyblomster jeg fik af dig, da vi var til plantemarked i Geografisk have, har vokset sig store, og står med blomster nu :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja dem må du have nogle af - de er slet ikke til at undvære og insektlivet de brnger med sig er vil passe godt ind hos jer ;0)

      Skønt at høre at de små kongelys trives og allerede spreder glæde.

      Slet
  11. Sødeste Frøken Purpursolhat:o)
    Ja så startede festen og hvor er det dejligt og selvfølgelig også lidt trist når Sunrise hverken vil vokse hos dig eller mig, det er nu anden gang jeg har forsøgt mig med den og denne gang holdt det kun 2 somre. Jeg vil også forsøge mig en tredje gang for jeg er vild med den og køber den nok når Birgit Reimer holder marked med Staudefeen og de andre først i september (hvis de har den).
    Jeg fik jo fine Pallida planter af dig sidste år i Kolding, men kun én klarede vinteren og den har desværre ikke klaret sommeren. Selvom den var plantet i et præieagtigt bed var det våde forår og sneglene for meget:(
    Jeg kan ikke undvære Magnus som er meget trofast uanset vinter og våde somre. Jeg har set at der findes en Lille Magnus og ham kunne jeg også tænke mig, White Swan er også så flot hos mig.
    Her i juli manglede jeg noget blomstrende og købte 2 purpursolhatte 'Fatal Attraction* og 'Green Jewel'.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Øv hvor ærgerligt med de Pallida Lisbeth - jeg er ked af at de ikke klarede mosten....du må endelig komme og hente nogle nye ;0)

      Åh Fatal attraction er helt fantastisk og blandt mine favoritter i år - de er kommet sig godt her - trods den våde medfart i efteråret :0)

      Ja vi må give sunrise endnu en chance......for den er simpelthen så fin......mon ikke tredje gang er lykkens gang ;0)

      Slet
  12. Hvor ser pladsen i din stol dog hyggelig ud, med alle de skønne solhatte at beundre fra den :)
    Kh
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er en skøn plet - når solen ellers vil skinne Marianne ;0)

      Slet
  13. Pallidan är min favorit, meget smuk! Jag tror alla mina solhattar klarade vintern. Och många självsådda fröplantor blir det.
    Kram
    Katarina

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja den er skøn Katarina. Lyder godt at de klarede sig i Sverige denne vinter for her ser det ikke helt så godt ud ;0) Ja nogle af dem sår sig gladelig hvis man ikke roder alt for meget rundt i jorden omkring dem og ofte er de selvsåede stærkere og mere robuste :0)

      Slet
  14. Oh så vackra dina E. pallida är. Gillar verkligen deras naturlika utseende.

    Kram

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Anna......de er også fantastiske og så blomsterrige i år :0)

      Slet
  15. Åh, hvor jeg forstår din passion for solhatte, de er vidunderlige. Og smukke billeder af dem du har taget. Altid skønt at gæste din have, Dorthe!

    Knus Dorthe

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak og du er altid velkommen til at kigge ind bag havelågen Dorthe ;0)

      Slet
  16. Skønne billeder! Da vi overtog vores have sidste år, var her ingen solhatte. Så dem vi har, har vi først plantet i foråret. De trives overvældende godt. Men de har så heller ikke ligefrem soppet i vand ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Dem bliver du glad for - Vi krydser fingre for at efteråret i år ikke bliver helt så vådt som sidste år Nana.....så er jeg sikker på de nok skal klare sig hos dig også ;0)

      Slet
  17. Hej Dorthe.Dejligt at du er på igen.....har savnet alle dine dejlige indlæg.Købte min første solhat sidst år hos Staudefeen på Fyn-Green Jewel.....og den er kommet fint i år.Har nu fire forskellige......men skal helt klart have nogle flere.Dejlige billeder du viser af dine Pallida.Har lige brugt en regnværsdag til at lave et nyt indlæg fra min London tur i sidste måned.Var jo også på Hampton Court Flower Show hvis du savner dejlige blomsterbilleder.Rigtig god dag knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak søde Jette.....du ved tiden flyver med alt muligt andet der er lidt vigtigt at få styr på. Jeg kigger forbi ved lejlighed :0)

      Slet

  18. Hej søde Dorte
    Dine pallidaer er meget smukke, jeg tror jeg skal prøve at så dem til næste år. Min Green Jewel er kommet op men er ikke ret stor og ser sølle ud. Har i år fået en Sunrise som står og blomstre smukt iøjeblikket, men jeg skal måske finde en bedre plads til den hvis den skal overleve.
    Glæder mig til at se flere af dine skønne solhatte :0)
    Knus
    Annette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak søde Annette....skønt at høre at din Sunrise spreder lidt lys i år......jeg er simpelthen bare nødt til at købe et par nye ved lejlighed. Der skal nok komme flere hen ad vejen :0)

      Slet
  19. Hvor er dine solhatte dog flotte. Jeg har kun den gammeldags Magnus, men overvejer stærkt at skulle have nogle flere.
    Med venlig hilsen
    Lene Jensen Nordjylland

    SvarSlet
    Svar
    1. Magnus er også bare helt fantastisk smuk Lene :0)

      Slet
  20. Åh åh ÅÅÅÅÅH....den Pallida er simpelthen bare for dejlig.

    Det ser FANTASTISK ud hos dig, når dine solhatte viser deres yndigheder frem. Jeg er dybt imponeret over dine store grupper af dejlighederne.

    Knus og god weekendhilsner

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak søde Tante......jeg er også super glad for pallidaen....og dens viltre look :0)

      Slet

Hjertlig velkommen i min have. Jeg er utrolig glad for og taknemmelig over at du har lyst til at være med. Din kommentar kort som lang er meget velkommen ;0)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...