Min lille have er mit fitnesscenter - der er åbent 24-7 årets 365 dage. Altid med en mulighed for at få rørt havemusklerne . Velkommen til - jeg sætter stor pris på dit besøg og håber du føler dig hjemme her blandt havetrivialiteter og årstidsnormaler..... måske du endda får lyst til at plante en staude hos dig selv eller lægge en kommentar hos mig, det ville glæde mig meget - så: Carpe Rutila

GRIB SPADEN - Venlige have hilsener Dorthe alias: Frøken Solhat / IG: glimpses_and_moonlight

mandag den 5. juli 2010

Hjælp til min Yucca-ting ???

Palmelilje måske????? Billedet tog jeg da jeg købte den sidste år .

Apropos kaktusser som denne skønne blogger skrev om forleden så købte jeg en kaktuslign. plante sidste efterår. Jeg ved ikke hvad den hedder og den ældre mand der solgte mig den for små 20 kroner, vidste ikke hvad den hed......han kunne fortælle at han selv havde bestilt den hjem fra Holland for flere år siden og at han nu havde en hel del af den i haven.

Jeg tror det er en Palmelilje af en slags - Yucca filamentosa......måske. Men jeg ved det ikke. Jeg har ikke nogen at sammenlign med og kender ikke nogen der har denne smukke plante i haven.

Egentlig troede jeg at den var død da den tilsyneladende ikke gav livstegn fra sig. Men pludselig for nogle uger siden skete der noget........blade bliver nu skudt op ad jorden i raskt tempo.....og jeg er spændt.

Nu er spørgsmålet så: skal jeg dele planten nu - på dette lidt kritiske sommerlige tidspunkt - da jeg kan se der kommer 4 rosettet op lige klods op ad hinanden - eller skal jeg bare lade den stå og så dele den til efteråret????

Bladene skyder op blandt storkenæb "rose claire",  opiums valmuer, digitalis og stolt kavaler.
 
 
Gode råd er dyre eller er der nogen der godmodigt vil dele af egne erfaringer????

7 kommentarer:

  1. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  2. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  3. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  4. Hej Dorthe. Jeg syntes ikke det ligner en Yucca Palmelilje på bladene. Min Yucca har stedsegrønne blade. Men kan det ikke være en Galatonia Candicans "sommerhyacint". Prøv at søge den frem på billedsøgning, den ligner meget denne.
    Den er ihvertfald meget smuk uanset hvad det er for en.

    SvarSlet
  5. Vad spännande Dorthe!!!! Tyvärr har jag inga goda råd att ge dig om växten. Hoppas någon annan vet något!!

    Ha det skönt i sommaren!
    Kram Charlotte

    SvarSlet
  6. Hvor sjovt, jeg har købt den samme plante, blot som stueplante. Jeg overvejer at plante den ud og se om den kan klare sig. Jeg kender desværre ikke navnet men er overbevidst om at blomsterhandleren gør. Desværrer ligger den i Lyngby hvor jeg kommer meget sjældnt, Men finder jeg ud af det giver jeg besked. Og det må du så også gøre hvis du finder ud af noget før mig :-)

    SvarSlet
  7. Jamen søde Annette.....jeg tror du har ret.....det ligner den rigtitg meget så jeg tror jeg kan råbe BINGO - *SMILER* tusind tak for det.

    Jeg var virkelig på bar bund. Men altså en løg plante.....jeg får helt lyst til at grave den op for at tjekke om det er rigtigt :0)

    -----

    Charlotte - Tak og i lige måde :0)

    -----

    Jeg tror helt sikkert Annette lå inde med det rigtige svar Havehyrde.....det passer i alle til fælde på det jeg ved om min indtil videre. Smuk er den og jeg glæder mig til der kommer blomst i igen :0)

    SvarSlet

Hjertlig velkommen i min have. Jeg er utrolig glad for og taknemmelig over at du har lyst til at være med. Din kommentar kort som lang er meget velkommen ;0)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...