Min lille have er mit fitnesscenter - der er åbent 24-7 årets 365 dage. Altid med en mulighed for at få rørt havemusklerne . Velkommen til - jeg sætter stor pris på dit besøg og håber du føler dig hjemme her blandt havetrivialiteter og årstidsnormaler..... måske du endda får lyst til at plante en staude hos dig selv eller lægge en kommentar hos mig, det ville glæde mig meget - så: Carpe Rutila

GRIB SPADEN - Venlige have hilsener Dorthe alias: Frøken Solhat / IG: glimpses_and_moonlight

tirsdag den 14. maj 2013

Aquilegia "chocolate soldier"

 
............en hel hær af disse skønheder marcherer nu frem i haven og jeg må hejse det hvide flag og give fortabt. Akelejen "Chocolate soldier" vinder ubesværet slaget inden det begynder :o)
 
Uanset hvor lidt havemenneske man er og hvor lidt interesse for blomster man har  ja så tror jeg ikke at der er nogen der kan modstå denne diskrete skønhed. Jeg har i hvertfald tabt mit hjerte.
 
Den er super smuk med sit grågrønne løv og meget mørke, nærmest brune blomster. Den gør ikke meget væsen ud af sig og skriger ikke på opmærksomhed, men det trænede haveøje vil straks bemærke skønheden for sin diskrete charme.
 
I drivhuset står næste generation klar af frø jeg høstede sidste sommer.......det bliver spændende at se om de ligner sit mødrende ophav når de kommer i blomst næste år eller om de har krydsbestøvet sig med andre af havens akelejer........det kan kun tiden vise.




 




7 kommentarer:

  1. Ja den er da smuk, jeg glæder mig til min kommer.
    Knus

    SvarSlet
  2. Det er i sandhed en smuk soldat ;-)
    Jeg bliver jo altid helt blød i knæene når jeg ser en Akeleje. De har bare noget helt specielt over sig.
    Så´ nu vil jeg lige nyde dine billeder lidt mere :-)
    Ha´ en dejlig dag.
    Marianne.

    SvarSlet
  3. En nyhet för mig - vilken annorlunda och rolig akleja med limegröna foderblad som täcker kronbladen! Och vilka fina foton du har tagit på dem!
    Eva

    SvarSlet
  4. Helt enig, de er da skønne. Må bestemt også komme på min ønskeseddel..

    SvarSlet
  5. Den bor også her hos mig. Er så skøn og løvet flot anderledes og findelt.
    Har faktisk mange forskellige akelejer. Disse nemme planter pynter i enhver have.

    God dag til dig.

    SvarSlet
  6. Helt enig. De er et fast indslag hvert år i min bod på plantemarkederne i foråret, og de sælger som 'slik' ;O)

    SvarSlet
  7. De behøver ingen salgstale, jeg er helt solgt og skal klart have dem sået til næste sæson. Du viser dem bare igen en anden dag, ikke også?

    SvarSlet

Hjertlig velkommen i min have. Jeg er utrolig glad for og taknemmelig over at du har lyst til at være med. Din kommentar kort som lang er meget velkommen ;0)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...