Min lille have er mit fitnesscenter - der er åbent 24-7 årets 365 dage. Altid med en mulighed for at få rørt havemusklerne . Velkommen til - jeg sætter stor pris på dit besøg og håber du føler dig hjemme her blandt havetrivialiteter og årstidsnormaler..... måske du endda får lyst til at plante en staude hos dig selv eller lægge en kommentar hos mig, det ville glæde mig meget - så: Carpe Rutila

GRIB SPADEN - Venlige have hilsener Dorthe alias: Frøken Solhat / IG: glimpses_and_moonlight

torsdag den 24. april 2014

Jeg blev igen fristet.......


.......over evne. 

Jeg har set denne lille lækre sart gule plante et par steder rundt om i blogland på det seneste bla. i Høneballe haven og hos Signes vals. Jeg syntes simpelthen den så så yndig ud og tænkte at den ville passe perfekt ind i min "skovhave" blandt skovvioler, svovlgule anemoner , almindelige anemoner og vibeæg. 

På planteskolen fandt jeg så et eksemplar af den lækre bispehue og denne måtte med hjem - nu er den plantet og så er jeg bare spændt på om den vil trives og om hvor meget den breder sig.



onsdag den 23. april 2014

Lidt "midtvejs til weekenden bolcher"......






......en af mine absolut favorit tulipaner er den skønne Maytime. Smuk, elegant strålende og trofast. Jeg har den flere steder i haven og glædes hvert år over den utrolige skønhed den formår at berige haven med. 

Pinseliljer har jeg til gengæld aldrig været specielt heldig med....men lige denne gruppe har åbenbart fundet de rette forhold for de kom til min store glæde igen i år....tror simpelthen jeg er nødt til at prøve med at sætte nogle flere af de smukke hvide trompeter til efteråret......hvo intet vover intet vinder. 



mandag den 21. april 2014

Hønsene er nu flyttet ind....


.........i haven. 

Endelig kom den længe ventede, store dag hvor de bestilte kyllinger blev varmefri og  kunne hentes hjem.......og jeg siger jer bare - de har vagt stor glæde. Simon er super glad (Maria ligeså) og efter Simons mening er de det  aller bedste "påskeæg" i hele hans liv.

Det er mig derfor en stor ære at præsenterer de skønne unge dværg Wyandotter: Cirkeline, Hønsepigen, Snehvide (Sølv sortrandet)  og den lille Guldlok (Gul sortrandet)

Jeg kan allerede nu med smil på læben fortælle at det er super hyggeligt med de skønne dværghøns - de pipper og pusler, støvbader og lader sig kæle med gang på gang - en ren fornøjelse. De små morgenæg må vi dog vente lidt med endnu  - det bliver nok først en gang til september de er klar til det - men hvad gør det når vi nu kan  glædes over synet af de smukke, smukke kyllinger.

Kyllingerne har ikke været lukket fri i haven endnu........det venter vi lige lidt med - de skal lige vænne sig til deres nye omgivelser i hønsegården før de bliver lukket ud i friheden. 

Hønsehuset  fandt for et par uger siden sin plads efter at den som det ses på billederne herunder lige med nød og næppe kunne "trilles" ind i mellem mine to espaliere henne ved tørrestativet. 

Det var med tilbage holdt åndedrag, smil og grin den blev bakset igennem.

Hønsehuset er som tidligere fortalt blevet bestilt ved en tømrer som vi fandt gennem den blå avis,  hvorefter vi selv har rotte- og rævesikret hønsegården med en ekstra bund med småmasket kraftigt net. 

Nu vil jeg lige liste ud til dem igen, igen og tro mig  - dette bliver ikke det sidste i kommer til at se til havens nye indvånere ;0) 





Efter nogle....


.....helt fantastiske påskedage i familiens skød venter nu en super lækker dag blandt smukke tulipaner ude i mit fitnesscenter.

LIFE IS GOOD 

onsdag den 16. april 2014

Et ønske!!!


Her med dette billede vil jeg ønske jer alle en rigtig dejlig, solrig Påske. 

I gør alle som én blogger livet meget rigere - uden jer ville min have-dagbog her ikke være så levende som den er. Jeg lærer hele tiden nyt og bliver bestandigt inspireret,   når jeg - de dage  tiden tillader det - tager en vandring rundt på jeres smukke og hellige havestier. Jeg sætter utrolig stor pris på at have jer med på side linien.  

Nu vil jeg selv snige mig ud og drikke en tulipan-øl eller to ;0) 

Godmorgen.......








........til frost i græsset og duknakkede tulipaner - en flot dag venter forude. 




tirsdag den 15. april 2014

Ved trappen


.........op til udestuen står denne krukke med vindblæste narcisser - super skønne er de og da især når solen her sidst på eftermiddagen får sneget et par stråler rundt om hjørnet og lyser skønhederne op.

mandag den 14. april 2014

Drivhuset.......




........er et fantastisk sted at krybe i læ når nu den danske forårsvind så resolut har bestemt sig for at feje igennem haven igen. Derinde er der lunt og godt - uden for ved plantebordet er det en anelse koldt for fingrene at potte op - men hvad gør det når drivhusets lune venter.

Jeg er laaaaaaangt bag ud på såfronten i år....tiden har bare ikke for alvor været til det.....men nu er ærteblomsterne endelig lagt i blød og sommerblomsterne sået i div. så aggregater. 

Som I kan se herunder er mine små solhatte nu efter et par uger begyndt at danne det først bladpar over kimbladene og snart vil de også kræve at blive pottet op. Indtil nu har de stået i udestuen men i dag rykker de ud i drivhuset. 

I år har jeg købt frø af en ny solhat jeg ikke før har afprøvet - så den er jeg lidt spændt på. Indtil videre må jeg sige at spirerprocenten har været høj da 18 ud af 20 frø har valgt at kigge frem. Nu er det så bare spændende at se hvor mange der fremadrettet bliver til grokraftige planter.

Håber også at I har fundet en måde at nyde dagen på trods blæst.


Læs evt. mere her om såning af purpursolhatte.

søndag den 13. april 2014

Tulipan-tid



Nu kommer de også her i haven alle de lækre sprøde tulipaner......and I love it. 

Det er lige før hele farvepaletten af skønne farver springer ud og det første syn jeg nu kan nyde et af de underskønne og trofaste  "Spring Green" der står henne under min opstammede duftsnebolle - det varer i øvrigt heller ikke længe inden den springer ud med sine mange lækre duftende blomster klaser.

Andre tulipaner står på spring og farverne udvikles dag for dag.



lørdag den 12. april 2014

Tænk sig.......


........så meget kærlighed på en lørdag midt i april.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...